چاپ کردن این صفحه
جمعه, 10 دی 1395 ساعت 10:10

انصاری راد: دولت مشکلات خود را با مردم در میان بگذارد/ تفکر احمدی نژادی فسادآور است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم از رییس جمهوری می خواهد بطور «شفاف و صادقانه» مشکلات خود را با مردم در میان بگذارد . او همچنین با تحلیل و ریشه یابی بروز فساد در کشور، یکی از دلایل آن را وجود «تفکر احمدی نژادی» می داند؛ تفکری که از نظر او، قانون را قبول ندارد. این چهره اصلاح طلب تاکید دارد اصلاح طلبان در کنار رهبری آماده فداکاری برای پیشرفت کشور هستند.
به گزارش ایرنا، حسین انصاری راد، نماینده دوره های اول، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه نیشابور، یکی از روحانیون سرشناس اصلاح طلب به شمار می رود. نام این مجتهد نیشابوری بیش از همه به خاطر ریاست 4 ساله اش بر کمیسیون اصل 90 مجلس ششم شورای اسلامی بسیار بر سر زبان ها افتاد.
انصاری راد 79 ساله، از سن 13 سالگی پا به حوزه علمیه گذاشت و پس از طی مراحلی از تحصیلات حوزوی در ایران، طی سالهای 1346 تا 1354 شاگرد امام خمینی (ره) و آیت الله ابوالقاسم در نجف اشرف بود.او در سال 1354 به ایران بازگشت و مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را که از سال 42 شروع کرده بود ادامه داد. بعد از پیروزی انقلاب به مدت 3 سال موسس و اداره کننده نهادهای انقلابی این شهر از جمله سپاه پاسداران، کمیته امداد امام خمینی(ره) و نهضت سوادآموزی بود.
انصاری راد در گفت و گو با ایرنا تاکید دارد که رییس جمهوری باید مشکلات خود را بطور شفاف با مردم در میان بگذارد.
او همچنین می گوید: آنهایی که حسن روحانی را به خیانت متهم می کنند در واقع به ملت ایران اتهام خیانت می زنند.
انصاری راد اصلاح طلبان و اصولگرایان را به رعایت اخلاق اسلامی ، پرهیز از تخریب یکدیگر و رعایت قانون دعوت می کند زیرا از نظر او، «اصلاح طلب و اصولگرای واقعی کسی است که به قانون اساسی پایبند است.»
او همچنین تاکید دارد«در روزگار کنونی با این سرعت گردش اطلاعات، هرگز نمی شود مردم را فریب داد.»
انصاری راد همچنین با دفاع از برجام و دستاوردهای آن می گوید: «بهترین دولتی که در شرایط فعلی از پس سیاست های به ظاهر نامعقول و رادیکال ترامپ و کابینه وی برمی آید دولت آقای روحانی است».
متن گفت وگوی خبرنگار ایرنا را با انصاری راد پیش رو دارید:

ایرنا: جنابعالی قبلا رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس و فردی مورد توجه مطبوعات بودید اما سالهاست دیگر خبر زیادی از آقای انصاری راد نیست؟
انصاری راد: شرح این هجران و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر.
داستان این جریان، قصه من و انقلاب و مطبوعات بسیار مفصل است اما در مورد کمیسیون اصل 90 مجلس باید بگویم که این کمسیون به جای کمیسیون عرایض قبل از انقلاب به وجود آمد و شکایت از قوه مجریه، قضائیه و مقننه را پذیرفته و با اختیارات وسیع و اجرایی موثر و معتبر به آن رسیدگی می کند. از جمله کمیسیون، حق بازرسی از موارد شکایت و همچنین حق احضار مسئولین مربوطه را دارد. اگر مسوولین مربوطه هم از پذیرش بازرسی و حضور در کمیسیون و پاسخ به سوالات سر باز بزنند، مجرم شناخته شده و مجازات می شوند. طبیعی است که صدای من در کمیسیون رسا بود و همه آن را می شنیدند. به علاوه گزارش کمیسیون اگر مربوط به عموم باشد باید سریعا از تریبون مجلس قرائت شود.
بعد از آن هم (مجلس ششم)هرگز از تلاش، تحقیق و گفتن باز نایستاده ام زیرا من اصلاحات را امری ممکن و واجب می دانم و اعتقاد دارم که با اصلاحات، استحکام و دوام نظام جمهوری اسلامی تضمین و حرمت اسلام و مسلمانی حفظ می شود.
کشور و ملت ایران همه شرایط پیشرفت اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ورزشی را دارند و می توانند با اصلاحات در اوج پیشرفت و عزت باشند و الگویی برای دیگر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی شوند. از فرهنگ اسلامی و قرآن و تعلیمات رسول اکرم(ص)، مولای متقیان و سایرائمه اهل بیت(ع) می توان در جهت پیشبرد مقاصد اقتصادی، علمی، سیاسی، اخلاقی و حقوق بشری استفاده کرد و هر گونه بهانه را از دست مخالفان گرفت.

** عده ای شرط زمان و مکان را در اجتهادات خود در نظر نمی گیرند

ایرنا: مدتی که رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بودید به دفاع از حقوق شهروندی شهرت داشتید. رئیس جمهور اخیرا از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرد. ارزیابی تان از این منشور چیست و موانع تحقق حقوق شهروندی را چه می دانید؟
انصاری راد: من این اقدام را مثبت تلقی می کنم. مانع کار هم همان اختلاف قدیمی در نوع استنباط از متون مقدس و رقابت سیاسی است که از آغاز مشروطه تا کنون ادامه داشته است. حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی با پذیرفتن اعتبار آرای مردم و جمهوریت و شرط زمان و مکان در اجتهاد و تصمیم گیری و حاکمیت مصلحت بر حکم اولی - که آن را مشروط به نظر کارشناسان می دانست - تا حد زیادی این مشکل را حل کردند اما برخی با صراحت جمهوری را شرک می دانند، برای رای مردم هیچ اعتباری قائل نیستند و با صراحت اعلام می کنند که نگاه ما به متون مقدس همان نگاه هزار و چهارصد سال قبل است و هر کس خلاف این را می گوید باید به دهانش کوبید.
عده ای از مسئولین کشور هم نیز اگر چه به لفظ این حرفها را نمی گویند اما عملا آن را تحقق می بخشند در حالی که قانون اساسی به صراحت می گوید: خداوند انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم ساخته و این یک حق الهی است اما یکی از آقایان حوزوی سرشناس می گوید: آزادی از غرب آمده و اسلام هم آمده است تا آزادی را محدود کند.
یکی دیگر از مسوولین هم می گوید: مردم اگر آدم بد را می خواهند پس عقل ندارند. اگر هم آدم خوب می خواهند خب شورای نگهبان او را معرفی و تایید می کند.
این نوع تفکر دقیقا همان چیزی است که از آغاز انقلاب مشروطه تاکنون ادامه داشته است ولی چون امروز دیگر با فتوای صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ، قابل طرح زبانی نیست ، در عمل اتفاق می افتد. در قانون اساسی مشروطه نیز فتوای آخوند خراسانی، نائینی و بسیاری از بزرگترین فقها گره گشا بود ولی متاسفانه بسیاری که ریزه خواران آخوند خراسانی و و نائینی هستند همچنان بر طبل دیگری می کوبند.

ایرنا: اجرای منشور حقوق شهروندی چه کمکی به تحقق شعارهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می کند؟
انصاری راد: معنای عمل به حقوق شهروندی، بخش مهمی از عمل به قانون اساسی است که سه شعار فوق را تضمین می کند. البته چنانچه یکبار اتفاق افتاده، قانون اساسی می تواند بارها مورد اصلاح قرار گیرد و اگر تضاد و ابهامی در آن هست، اصلاح شود.

** مسئولین، حتی انتقادات نادرست را با حوصله پاسخ دهند

ایرنا: جنابعالی نوروز 58 را بهترین نوروز زندگی خود دانسته بودید. چرا احساستان این گونه است؟
انصاری راد: من در دوران مبارزه و در ایام پیروزی انقلاب که یکی از طوفانی ترین دوران تاریخ ایران بود و در حالیکه تمام اختیارات و امکانات نظامی شهرستان 500 هزار نفری نیشابور در اختیارم بود - و خودم موسس نهادهای انقلابی چون سپاه در این شهر بودم- هرگز و حتی یک مورد هم از زور برای اعمال قدرت استفاده نکردم. تمام تلاشم این بود که هیچ کس از نیروهای مسلح از زور استفاده و سوءاستفاده نکند که داستان بسیار مفصلی دارد و همه آن را قبول دارند و از متواترات است و هیچ ضایعه قابل ذکری در این مدت اتفاق نیفتاد.
من انقلاب را جز اعمال قانون و عدالت و اخلاق توام با علم و کارشناسی نمی دانم و نخبگان و عامه مردم – غیر از تبهکاران- جز این را نمی خواهند و اگر مسئولی خود را موظف به این قاعده بداند با رضایت از او تبعیت می کنند و او را مساعدت و یاری می کنند. من گمان می کنم با انقلاب این فرصت به وجود آمده که مردم مزه عدالت، قانون، اخلاق و علم را بچشند.

ایرنا: آقای انصاری راد به عنوان فردی با اخلاق در عرصه سیاسی کشور شناخته می شود. تعریفتان از اخلاق سیاسی چیست؟ جناح های اصلاح طلب و اصولگرای کشور را تا چه حد به آن مقید و وفادار مانده اند؟
انصاری راد: اختلافات سیاسی و حتی برداشت های متضاد مذهبی، امری طبیعی است اما کسانی که ادعای مسلمانی دارند باید به وظایف مسلم شرعی و انسانی خود عمل کنند و از دروغ، تهمت، تحقیر و استخفاف جناح مقابل و رقبای سیاسی بپرهیزند و کارهای یکدیگر را کوچک نشمرند. از انتقادات درست استقبال کنند و در برابر انتقادات نادرست با حوصله توضیح دهند. در فضای جامعه اسلامی باید قانون، عدالت، اخلاق و گذشت حاکم باشد. آنچه در برخی روزنامه ها و تریبون ها به چشم می خورد و بزرگان محبوب و حتی غیرمحبوب را به ارتکاب بزرگترین جرائم، بدون حکم محکمه صالحه متهم می کنند بی شک از گناهان کبیره است و چنین کسانی از عدالت خارجند و صلاحیت بسیاری از سمت ها را ندارند. در قانون اساسی ما و هم در شریعت مقدسه، هیچ کس مجرم نیست مگر اینکه جرم او در محکمه صالحه اثبات شده باشد.
قرآن کریم ما را از سوءظن به دیگران منع می کند و بازگو کردن عیوب دیگران را مساوی خوردن گوشت مردار او اعلام می کند و افترا و نسبت ناروایی که ثابت نشود را کار کسانی اعلام می کند که به آیات خدا ایمان ندارند.( سوره نحل آیه 105) قرآن در جای دیگر می گوید: کالای مردم را کم بها ندهید و مانند تبهکاران در زمین فساد نکنید(هود 85) این دیانت است و به مقتضای این آیه نباید کار دیگران، رقیب سیاسی و حتی دشمن خود را کم بها داد که این اقدام فساد روی زمین است.

** دولت در حد مقدور، موانع کار را به مردم بگوید

ایرنا: در مصاحبه ای آنهایی را که تهمت خیانت به آقای روحانی می زنند را اصولگرای واقعی ندانسته بودید و از اصولگرایان خواسته بودید جلوی تندروی این گروه بایستند. همچنین از آقای روحانی خواسته بودید که مسائل و مشکلات سر راه خود را با شفافیت برای مردم بیان کند. آیا این دو اتفاق افتاد؟
انصاری راد: نسبت خیانت دادن به رئیس جمهور در حقیقت دادن نسبت خیانت به ملت و میلیون ها بار از نسبت دادن خیانت به یک فرد بزرگتر است و اگر در محکمه صالحه ثابت نشود تهمت است و مشمول تعبیرات سخت و کوبنده ای است که از طریق قرآن مجید و روایات معصومین به ما رسیده است. انسان مسلمان هرگز نباید جرات انجام چنین گناه بزرگی را داشته باشد. من وقتی این سخنان را می شنوم بی اختیار به خدا پناه می برم. متاسفانه این تهمت ها در جامعه سیاسی ما رواج فراوان دارد و تهمت و دروغ و هتک حرمت، رایج است.
اما آنچه خطاب به رئیس محترم دولت و اعضای کابینه درباره لزوم شفافیت گفته بودم این بود که دولت و اعضای محترم شفاف و در حد مقدور و مجاز، موانع کار و جریان امور را برای مردم توضیح دهند که جامعه به سخنانشان اعتماد کند. در این صورت هم مردم آسایش و آرامی می یابند و هم دولت با اعتماد بیشتری می تواند به کار بپردازد.
مردم با این روش از موانع کار آگاه می شوند و کاستی های کار را می پذیرند. دولت بایست ارقام اقتصادی را آنچنان شفاف بیان کند که جای هیچ مناقشه ای نگذارد.
در روزگار کنونی با این سرعت گردش اطلاعات، هرگز نمی شود مردم را فریب داد. در صورت داشتن صراحت و حفظ اعتماد مردم و داشتن عذر موجه، مردم ضعف ها را می پذیرند.
یک دولت مسئول، شفافیت و جلب و حفظ اعتماد مردم را یک اصل اساسی می داند . دولت کاری را که نمی تواند انجام دهد باید صراحتا بگوید.

** ویژگی اصلاح طلبان و اصولگرایان واقعی

ایرنا: اصولگرایان و اصلاح طلبان واقعی را دارای چه ویژگی هایی می دانید؟
انصاری راد: اصلاح طلب و اصولگرای واقعی به قانون اساسی پایبند است. فقط در پیاده کردن برخی از اصول، آنها ممکن است با هم اختلاف داشته باشند. در رابطه با نحوه ارتباط با جهان و غرب، اختلافاتی بین این دو جناح هست اما هر دو باید مواضع خود را با رعایت موازین شرعی و اخلاقی بیان کنند و از بی انصافی بپرهیزند. از تحقیر و تفسیق هم خودداری کرده و در نهایت بعد از روشنگری، هر دو باید به صندوق رای تن دهند و نتیجه آن را با متانت قبول کنند.
کسانی که این مرزها را می شکنند چه اصلاح طلب و چه اصولگرا در کار خود صادق و مسئول به حساب نمی آیند و این تندروی ها از همین جا یعنی عدول از قواعد رقابت و سابقه سیاسی پیش آمده است. کسانی که چنین کارهایی می کنند یا نادانند یا غیرمسئول و ناپرهیزگار.
مثال دیگر از موارد اختلاف، مساله حجاب و نوع ارتباط زن و مرد است.
بی شک، حجاب و انضباط خاص در اسلام واجب الرعایه است و می دانیم انجام هر تکلیفی چه برای فرد و چه برای دولت سه شرط اساسی دارد. شرط نخست امکان انجام آن تکلیف است. شرط دوم نداشتن مفسده است و شرط سوم عدم مزاحمت و تعارض با واجب و تکلیف اهم است. با توجه به این شرایط و آنچه در جامعه می گذرد و با تجربه 37 سال از پیاده کردن حجاب و برخورد با بی انضباطی ها در مورد زن و مرد، آیا نظام جمهوری اسلامی، چقدر توفیق داشته است؟
بی شک یک فرد مسلمان چه اصلاح طلب و چه اصولگرا نمی تواند معتقد به حجاب در رابطه زن و مرد نباشد اما در کیفیت پیاده کردن این واجب و حفظ شرایط مذکور ممکن است اختلاف باشد.

** اصولگرایان در بن بست قرار دارند

ایرنا: انتخابات ریاست جمهوری فرارو و وضعیت آقای روحانی را چگونه می بینید؟
انصاری راد: به نظر می رسد اصولگرایان در انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری در بن بست قرار دارند و شخصیتی که بتواند با آقای روحانی رقابت کند را ندارند.
در انتخابات 92، همه شخصیت های شناخته شده اصولگرا آمدند اما نتیجه آن چیزی شد که ملاحظه کردید. اکنون نیز گزینه های اصولگرا از وضعیت بهتری برخوردارنیستند. به نظر من باید اصولگرایان نسبت به سیاست های گذشته و بالفعل خود، آسیب شناسی کنند و مطالبات واقعی مردم را به دقت مورد بررسی جامعه شناسانه قرار دهند و با اتحاد در فرصت آینده وارد میدان شوند.
فقط یک معجزه می تواند اصولگرایان را از وضعیت فعلی برهاند که چنین معجزه ای اکنون به چشم نمی خورد.

ایرنا: آیا اصلاح طلبان گزینه در سایه ای برای انتخابات 96 خواهند داشت؟
انصاری راد: حرف زدن از کاندیدای سایه و عبور از روحانی، وجهی ندارد اما اگر به فرض محال، اصلاح طلب دیگری هم به جای آقای روحانی نامزد می شد مورد حمایت اصلاح طلبان قرار می گرفت و اصولگرایان شانس چندانی در مقابل او هم نداشتند.

ایرنا: انتخابات شوراهای شهر و روستاهای سال 96 را چطور می بینید؟ پیروزی با کدام طیف سیاسی خواهد بود؟ پیروزی در این انتخابات چه اهمیتی برای دو طیف موافق و مخالف دولت دارد؟
انصاری راد: انتخابات شوراهای شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری از جهات مختلف متفاوت است. به ویژه در تهران اصلاح طلبان احتمال پیروزی بیشتری دارند اما در بقیه استان ها و شهرستانها، وضعیت و شرایط برای من روشن نیست و شاخص های معین و مشترکی، مانند انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.
اما قطعا هر یک از جناح ها در انتخابات شوراها دارای امتیازات آشکاری است و اگر در شهرستان ها نیز انتخابات دوقطبی شود و اصلاح طلب و اصولگرا شکل بگیرد وضع متفاوت خواهد شد و اصلاح طلبان شانس بیشتری خواهند داشت.

** گردش آزاد اطلاعات جلوی فساد را می گیرد

ایرنا: یکی از وعده های آقای روحانی مبارزه با فساد بود. دولت ایشان تا چه حد در این زمینه موفق بود؟ موانع کار چیست؟
انصاری راد: اگر در این زمینه دولت روحانی را با دولت احمدی نژاد مقایسه کنیم قطعا می توان آن را به نسبت موفق دانست. میزان و نوع فساد در دولت احمدی نژاد سابقه نداشت و فکر نکنم چنین فسادی جز از طرز تفکری مثل احمدی نژاد ساخته باشد. این را با استناد به حرف صریح خود احمدی نژاد می گویم که می گفت من این را قانون نمی دانم( مربوط به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام) و یا گزارش های دیوان محاسبات که اعلام کرد احمدی نژاد در تمام طول مدت مسئولیت بیش از نصف بودجه را خارج از مصوبات مجلس مصرف کرده و نیز، شواهد قطعی بسیاری که از اینگونه رفتارهای دولت قبل وجود دارد.
البته، فساد در کشور ریشه دار است و می توان آن را به دو عامل اساسی نسبت داد. یکی تبعیض بین افراد و جناح ها نسبت به پایگاههای قدرت قانونی و فیزیکی و نزدیکی یا دوری آنها از مراکز قدرت و نهادهای موثر .
عامل دوم، نبودن جریان آزاد اطلاعات و محدودیت مطبوعات و همچنین محدویت تشکیلات نظارتی و به خصوص مجلس که باید بر تمام جریانات اداری کشور نظارت کند و حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را طبق نص صریح قانون دارد و از طریق کمیسیون اصل 90 می تواند از تمام مسئولان حسابرسی و درباره عملکرد آنها اظهار نظر کند و نتیجه را هم به عموم مردم اطلاع دهد و به دادگاه انتظامی قضات برای رسیدگی بفرستد. سازمان بازرسی کل کشور نیز که بر حسن اجرای قانون نظارت دارد آنچنان که قانونگذار متوقع بوده است عمل نکرده است.
تحلیل و بررسی این همه در این فرصت کوتاه مقدور نیست. بطور مثال، سازمان بازرسی کل کشور که یک نهاد رسمی بر اساس قانون اساسی است متاسفانه تا کنون محصول قابل رویتی عرضه نکرده است در حالیکه اگر درست و دقیق تر عمل می کرد نباید فسادی وجود می داشت.

** عملکرد روحانی قابل دفاع است

ایرنا: ارزیابی تان از عملکرد دولت روحانی چیست؟
انصاری راد: عملکرد آقای روحانی با توجه به موانع موجود و آنچه که از دولت قبل تحویل گرفته است قابل دفاع است، هر چند می توانست خیلی بهتر از این هم باشد.
تاکید می کنم که حتی با موانع موجود نیز می توانست خیلی بهتر از این باشد. ایشان در چارچوب همین محدودیت های فعلی نیز می توانست چنان بگوید و عمل کند که مردم آرامش و اطمینان بیشتری پیدا کنند. نباید این را نادیده گرفت که مردم مبانی فکری و اداری رئیس جمهور را درک می کنند و به آن اعتقاد دارند.

ایرنا: تاثیر فضای مجازی در پیروزی فهرست امید در انتخابات اسفند 94 چه بود؟ حفظ فضای مجازی چه اهمیتی در انتخابات آتی خواهد داشت؟
انصاری راد: مهمترین مساله که بسیاری از آن غفلت می کنند روحیه اصلاح طلبی مردم ما است که قبل از شیوع فضای مجازی به شکل امروز، خود را در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد 1376 و سپس، انتخابات مجلس ششم نشان داد. هر چند نمی توان تاثیر فضای مجازی بر اطلاع رسانی را نادیده گرفت، اما مهم شناخت مطالبات مردم از سوی نامزدها و احزاب و پاسخ به این سوال است که چه کسانی بهتر به این مطالبات پاسخ می دهند؟ در حال حاضر، مطالبه اول بیشتر مردم اقتصاد است اما این اقتصاد از موضع گیری های سیاسی جدا نیست، مانند برجام که هم مساله ای سیاسی بود هم اقتصادی.

** نباید از این مجلس توقع زیادی داشت

ایرنا: لیست امید با سه شعار' امید، آرامش و رونق اقتصادی' پا به مجلس دهم گذاشت. این فهرست بعد از انتخابات دچار ریزش شده و در نهایت به شکل گیری فراکسیون امید با بیش از 100 عضو ختم شد. از نظر جنابعالی و صرف نظر از برخی محدودیت ها، این فراکسیون تا چه حد در مسیر تحقق شعارهای انتخاباتی خود گام برداشته است؟
انصاری راد: باید توجه داشت که این مجلس به ویژه در جناح اصلاح طلب، بیشتر از اشخاصی تشکیل شده که فعالیت سیاسی مشخص و آشکاری نداشته اند، به خصوص افرادی که از تهران انتخاب شدند اغلب ناشناخته بودند. بنابراین نباید توقع زیادی از آنها داشت. علاوه بر این همانطور که گفتید مجلس در اقدامات خود با موانع خاصی مواجه است و ملاحظات خاصی را باید مدنظر قرار دهد. بنابراین می توان به این فراکسیون و اصلاح طلبان موجود در مجلس نمره بالاتر از متوسط داد و برای توفیق بیشتر آنها و رفع موانع، باید دعا و تلاش کرد.

ایرنا: ائتلاف اصولگرایان نیز با سه شعار معیشت، امنیت و پیشرفت پا به مجلس دهم گذاشت. عملکرد نمایندگان این طیف را در تحقق شعارهای خود چطور می دانید؟
انصاری راد: اصولگرایان مجلس دهم را درست نمی شناسم. اگر آقای علی لاریجانی و آقای کاظم جلالی را از اصولگرایان به حساب آوریم که ظاهرا چنین است در بسیاری از مواضع و نوع برخورد خود با برجام همراه با اصلاح طلبان بوده اند و موضع گیری های آنها معقول و مطابق مصالح ملی بوده است. برخی از اصولگرایان هم مانند کریمی قدوسی، موضع گیری هایشان بسیار از حد اعتدال خارج بوده است. درهر حال این مجلس از صافی شورای نگهبان گذشته و طبیعی است که تا حدی باید این ملاحظه را داشته باشد. امیدواریم این مجلس بتواند تا حدی رضایت ملت را تا آخر کار خود همراه داشته باشد.

ایرنا: تحلیلتان از عملکرد نماینده هایی که با عنوان مستقل به مجلس راه یافته اند چیست؟
انصاری راد: بنده واقعا اینها را نمی شناسم لذا قضاوتی هم درباره آنها نمی کنم.

** رسیدگی به شکایت فرمانده انتظامی تهران از رئیس دولت اصلاحات

ایرنا: به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم، عملکرد کمیسیون 90 مجالس بعدی را چطور می بینید؟
انصاری راد: من درباره عملکرد کمیسیون مجالس هفتم، هشتم، نهم و دهم هیچ قضاوتی نمی کنم ولی درباره آنچه خودم در این کمیسیون انجام دادم می توانم توضیح دهم.

ایرنا: بفرمایید؟
انصاری راد: قرار من در این کمیسیون برآن بود که در وهله اول هیچ گونه تبعیضی به عنوان خودی یا غیرخودی، اصلاح طلب یا اصولگرا، اقلیت یا اکثریت، دوست یا دشمن و غیره به کار نبرم که این کار را هم کردم. طبق آنچه مولای متقیان(ع)، قولا و عملا به ما تعلیم داده بود به اعضای کمیسیون گفتم اگر شمر هم اینجا بیاید نمی توانیم بگوییم شمری( گرچه وی بزرگترین جنایت تاریخ را انجام داد) و اگر امام حسین(ع) هم بیاید نمی توانیم تبعیضی قائل شویم. چرا که گرچه خود شیعه آن حضرت و انشاءالله از دوستان آن حضرت هستم اما عدالت را از شخص علی (ع) و سالار شهیدان(ع) یاد گرفته ام. بر این اساس موارد بسیاری قابل ذکر است ولی یک مورد آن را می گویم و آن شکایت سردار نظری از رئیس جمهور وقت بود که خود بنده از علاقمندان ایشان بودم واغلب اعضای کمیسیون از جمله جناب آقای محمد رضا خاتمی و آقای تابش هم طرفدار ایشان بودند اما ما بدون هیچ ملاحظه ای به شکایت آقای نظری به طور مفصل رسیدگی کردیم و هر چه ایشان گفت را شنیدیم و در یک جلسه رسمی از معاونان رئیس جمهور دعوت کردیم و ایشان هم هر چه داشتند به طور مفصل بیان کردند و اگر به نتیجه می رسیدیم قطعا آن را اعلام می کردیم و تا جایی که به یاد دارم ایشان ظاهرا عدم رضایتی هم ابراز نکرده اند.
ثانیا آنچه در کمیسیون و حتی در جلسات غیر رسمی آن گفته می شد بدون استثنا ضبط و پیاده می شد و خود من در یک جلسه علنی اعلام کردم که هر کس می خواهد پرونده را ببیند در اختیارش قرار می دهیم و اگر یک مورد تبعیض و تخلف در آن دید بنده از مجلس استعفا می دهم و لباس روحانیت را هم کنار می گذارم.
ثالثا برای اولین بار از چند نفر حقوقدان دعوت کردم و از بسیاری از حقوقدانان خارج نیز دعوت می کردم و تا یک پرونده به لحاظ حقوقی روشن نمی شد و کمیسیون علنی آن را تصویب نمی کرد آن نظریه امضا نمی شد و رسمیت نمی یافت. بنده مسوولیت تمام پرونده ها و امضاهایی که کرده ام را پذیرفته و اکنون نیز می پذیریم. چندین بار هم اعلام کرده ام که اگر قوه قضائیه با ما همکاری کند قول می دهم ظرف مدت کوتاهی تغییرات مثبتی را در آن به وجود آورم که موجب اطمینان گردد.

ایرنا: عملکرد دولت یازدهم نسبت به احزاب سیاسی و کمک به روند تحزب چطور می بینید؟
انصاری راد: واقعا نمی دانم اما نوع تفکر آقای روحانی را همراه و مساعد تحزب تصور می کنم.

** اصلاح طلبان در کنار رهبری آماده فداکاری برای پیشرفت کشور هستند

ایرنا: به طور اجمالی بفرمایید که چه تهدیدها و فرصت هایی بر سر راه نظام وجود دارد و راه عبور از آنها چیست؟
انصاری راد : برای ثبات و دوام و استمرار و استقرار یک جامعه و نظام و کشور به خصوص در شرایط کنونی، چند عامل و اصلی باید وجود داشته باشد و رعایت شود.
نخستین عامل اینکه یک نظام باید چنان باشد که تمام شهروندان در رعایت عدالت و حفظ حقوق و استفاده از تمام شئون کشور، فرصت های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اداری بدون هیچ تبعیضی بهره مند باشند و به آن اعتماد کنند. سیستم و نظام را از آن خود بدانند و بدانند که نظام از تمام حقوق آنها دفاع و از هر گزند و تجاوزی به آن جلوگیری می کند و حافظ منافع و مدافع آنان است.
ثانیا سیستم به لحاظ نظری با همه مبانی و نهادهای آن، یکدیگر را مساعدت و پشتیبانی کنند و با هم هیچ تضاد و تناقضی نداشته باشند.
ثالثا با آشتی ملی و اتفاق با هم و اتحاد کامل و بدون تعارض در کنار هم همراه نظام باشند و مدیریت کشور را انتخاب کنند ؛مدیریتی مسوول و پاسخگو.
رابعا سیاست خارجی باید به دنبال صلح و مسالمت با همسایگان و همه جهان باشد؛ همراه با یک دیپلماسی قدرتمند و توانا برای به کرسی نشاندن نظریات و سیاست های هماهنگ با مصالح عمومی.
خامسا قبل از هر چیز و بعد از همه، با نیروهای نظامی و انتظامی و اطلاعاتی نیرومند و در خدمت همه ملت و حافظ مرزها و امنیت خارجی و داخلی و پاسخگو و مسوول در برابر مردم و مدیریت برآمده از ملت، کشور ما از موقعیتی برخوردار است که می تواند از موضع قدرت با همه دشمنان به صلح و تعامل مفید و موثر برسد.
اما فرصت ها در کشور از نظر اقتصادی نیز فراوان است. ایران کشوری ثروتمند و صاحب بزرگترین ذخایر نفت و گاز و معادن بسیار عظیم و نیروی انسانی بسیار کارآمد و کاردان است و از نظر فرهنگی هم کشور صاحب امتیاز و بزرگی است هم تمدن قدیمی باستانی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و هم صاحب تمدن اسلامی و پیشوایان بزرگ و معصومی که الگوی عدالت و اخلاق و فداکاری هستند. محکم ترین کتاب آسمانی از پیامبر رحمت و بهترین تعلیمات فرهنگی و اخلاقی و حقوق بشری از قرآن و ائمه اطهار(ع) با روح و جان ایرانی عجین شده است با این شرط که قرآن از چنبره ذهن تاریخی آزاد شود و زمان و مکان در تفسیر آن رعایت شود.
مهم ترین سرمایه بالفعل و موجود کشور، احزاب و جناح های مختلف به ویژه دو جناح فراگیر اصولگرا و اصلاح طلب است که در حفظ کشور و آرامش و امنیت آن متفق القولند.
من این را از صمیم قلب و با اعتقاد راسخ می گویم که وجود اصلاح طلبان و شخصیت های آنان، از بهترین فرصت های کشور برای عبور از مشکلات و حرکت به سمت تعالی و پیشرفت همه جانبه است. این اشخاص کاملا آماده اند در کنار رهبری و به عنوان محورهایی معتبر در ارتباط با مردم برای حفظ مصالح این ملت و کشور بکوشند و تمام منافع شخصی را پای پیروزی ملت و انقلاب فدا کنند. هیچ مصلحتی برای آقایان بالاتر از این متصور نیست. کسانی که اختلاف افکنی می کنند و اصلاح طلبان و رییس دولت اصلاحات را فتنه گر و مزدور اجنبی می خوانند چه بخواهند چه نخواهند، بدون تردید آب در آسیاب دشمن می ریزند و با این کار ریشه نظام، امنیت و ثبات کشور را قطع می کنند.

**اسلام از صلح با دیگران استقبال می کند

ایرنا: تاثیر رای آوردن ترامپ بر فضای سیاسی کشور چیست؟ آیا زمینه را برای به قدرت رسیدن مجدد تندروها فراهم خواهد کرد یا بالعکس باعث به حاشیه رفتن آنها خواهد شد؟
انصاری راد: بی شک رای آوردن ترامپ برای علاقه مندان به ثبات و آرامش کشور امری مثبت نبوده است. در عین حال از نظر عموم اصلاح طلبان و واقع بینان بی غرض، بهترین دولتی که در شرایط فعلی از پس سیاست های به ظاهر نامعقول و رادیکال ترامپ و کابینه وی برمی آید همین دولت فعلی آقای روحانی و ظریف است. باید با اروپا که متمایل به ارتباط با ایران است تعاملی صحیح داشت و از تندخویی و تندگویی نسبت به ترامپ خودداری کرد و بهانه دست وی نداد. اگر قرار مذاکره با دولت وی گذاشته شود با دیپلماسی نیرومند و منطقی و مسالمت جویانه پیش رفت. اگر چه دفاع در برابر تجاوز در قرآن و اسلام واجب و متکی بر فرهنگی شکست ناپذیر است اما اولویت اسلام حتی در برابر دشمنان صلح است.
قرآن مجید می گوید: اگر آنان( دشمنان) پیشنهاد صلح دادند تو نیز از آن استقبال کن که او دانا و شنواست( انفال 61) و اگر در این پیشنهاد قصد فریب تو را داشته باشند خداوند تو را کفایت می کند( انفال 62) یا در جای دیگری می گوید: پس اگر از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و به شما پیشنهاد صلح دادند دیگر خداوند شما را برا آنان راهی ( به سوی جنگ) قرار نداده است( نساء 90)
مولای متقیان (ع) هم طبق نقل سید رضی در نهج البلاغه می گوید: صلحی که دشمن تو را به آن دعوت می کند و خداوند به آن راضی است را هرگز رد مکن، زیرا آسایش سپاه و امنیت کشور و فراغت تو( برای عمران) فقط در شرایط صلح امکان پذیر است.

** نقض برجام به ضرر همه گروههای سیاسی، مردم و کشور است

ایرنا: عده ای در داخل ظاهرا یا باطنا از نقض برجام استقبال می کنند. آیا نقض برجام تنها به زیان دولت یازدهم است یا سایر دسته جات سیاسی کشور نیز متضرر می شوند؟
انصاری راد: برای بنده برخورد بخشی از مدیران اصولگرایی با برجام عجیب است. اینکه می گویند برجام با مصالح کشور ناسازگار است و هیچ فایده ای نداشته است خلاف واقعیت است.
پیش از برجام و توافق هسته ای، تولید نفت که یکی از بزرگترین منابع کشور است به کمترین حد آن رسیده بود و پول آنچه به صورت قاچاق و غیرقاچاق فروخته می شد به کشور برنمی گشت.اما اکنون تولید نفت تقریبا به قبل از تحریم رسیده است و پول آن دریافت می شود و گشایش های بسیاری از جهات مختلف به وجود آمده است. اگر تحریم به همان شدت قبل از برجام ادامه می یافت خدا می داند اکنون وضع چگونه بود.
اینکه آمریکا برجام را نقض کرده است به گمان من قابل علاج است. اما نقض برجام از طرف ایران به ضرر کشور و ملت و همه است و در این باره جای هیچ تردیدی نیست. سخنانی که برخی دیپلمات ها در مذاکرات و چانه زنی ها می گویند حسابش از اصل مساله جداست. من به مصلحت اندیشی و دفاع دولت از مصالح کشور به خصوص درباره برجام اطمینان دارم و امیدوارم همه گره ها از کار کشور و ملت گشوده شود و مردم ما به رضایت و خشنودی و پیشرفتی که مستحق آن هستند نائل شوند.

سیام 3081**1551 ** خبرنگار: ناصر غضنفری/ انتشاردهنده: محمدرضا نادری

اطلاعات تکميلي

خواندن 1331 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب