پنج شنبه, 09 دی 1395 ساعت 17:18

نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن و نمایش نوشته ها است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مجید امرایی نویسنده کتاب نمایش درمانی با اعلام اینکه به تازگی انتشارات دانژه این کتاب را تجدید چاپ کرده، گفت: نمایش درمانی در حقیقت راهی برای آزاد سازی ذهن و نمایش نوشته ها است.
امرایی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا،‌ افزود: این اثر که تحت عنوان نمایش درمانی در مسیر تکامل مجددا منتشر شده در واقع نخستین اثر تالیفی در حوزه نمایش درمانی در ایران است که به شیوه ای پژوهشی و تحقیقی برای اولین بار در سال 1389 منتشر شده است.
وی در تعریف نمایش درمانی گفت: نمایش درمانی یک شیوه از روان درمانی گروهی است که در آن همه عناصر نمایشی و روانشناسی جهت ایجاد روابط متقابل بین مراجع و درمانگر با هدف تخلیه روانی و رفع مسئله بکار گرفته می شوند.
نویسنده کتاب نمایش درمانی راهی برای آزاد سازی ذهن تصریح کرد: در تعریف نمایش درمانگر گفته می شود یا هنرمند تئاتری است که تئوری های روان شناسی را می داند یا روانشناسی است که تکنیک های تئاتر را هم فراگرفته است، به هر روی نمایش درمانگر به مدد تکنیک های اجرایی هنر نمایش و تئوری های روانشناسی به دنبال روشی برای ایجاد تعامل با مراجعان و تاثیر و تغییرات احساسی، ادراکی و عاطفی در مخاطبان خود است .
این کارگردان تئاتر افزود: نمایش درمانگران افراد آموزش دیده ای هستند که از تکنیک های روز بازی سازی و بازی گیری، درک فضا و فضا سازی و خلق موقعیت های بازی بداهه و همچنین شیوه های کنترل رفتاری و شناخت بدن و بیان آشنایی داشته و در کنار این مسائل از تئوری های روان شناسی هم آگاه است.
نویسنده کتاب شناخت شخصیت های شاهنامه در ادامه افزود: مهمترین هدف نمایش درمانی، ایجاد رابطه مناسب و معقول بین دو دنیای درون و بیرون است که البته مراجعان عموما برای رفع این گونه مسائل به محیط نمایش درمانی مراجعه می کنند، یعنی دغدغه اصلی نمایش درمانی رفع مسئله است در غیر این صورت یک نمایش سرگرمی است.
وی گفت: براین اساس می توان نمایش درمانی را اعتبار بخشی به بدن، بیان و احساس در چارچوبی نمایشی با بازی های خود ساخته دانست.
این استاد دانشگاه با اشاره به دیگر آثار چاپی خود ، گفت:نمایش درمانی پانزدهمین کتاب من است که به تازگی به چاپ دوم رسیده است در حالی که پیش از این کتاب های دیگری هم با موضوع نمایش درمانی از من منتشر شده است که از آن جمله می توان به کتاب 'نمایش درمانی راهی برای آزاد سازی ذهن' که توسط انتشارات طهورا امسال منتشر شد و سال گذشته هم کتاب ' 10قدم با نمایش درمانی' که توسط انتشارات طهورا به بازار عرضه شد اشاره کرد.
وی درخصوص اهمیت و جایگاه نمایش درمانی در جامعه شهری افزود: یکی از راهکار های مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی و رفع دل نگرانی های جامعه امروزی ما، بهره گیری از ظرفیت های هنر خصوصا هنرهای نمایشی و موسیقایی است که انتظار می رود مسئولین دراین خصوص جدیت بیشتری داشته باشند.
نویسنده کتاب نمایش نوشته ها افزود: اینکه چرا سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش هنوز به اهمیت و جایگاه هنر در حوزه های آموزشی و پرورشی پی نبرده اند و کمتر از آنها بهره می گیرند سوال بزرگی است که بی پاسخ مانده است.
این پژوهشگر درمانی در ادامه تصریح کرد: کتاب نمایش درمانی در شش فصل و یک پیوست منتشر شده است که دراین کتاب در خصوص تعاریف و مفاهیم پایه ای در خصوص نمایش درمانی ، تکنیک های اجرایی، مدل های واقعی و همچنین پیشینه نمایش درمانی توضیحاتی داده شده است که انتظار می رود مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.
کتاب نمایش درمانی در 220 صفحه و مشتمل بر شش فصل و یک پیوست با قیمت چهارده هزار تومان توسط انتشارات دانژه تجدید چاپ شده و به بازار کتاب عرضه شده است.
فراهنگ ** 1355 ** 1569** خبرنگار: علی اکبرقزوینیان **انتشار: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1455 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار