چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 09 دی 1395 ساعت 14:38

آیت الله سبحانی:علمای شیعه از زمان امام جعفر صادق (ع) تاکنون حافظ اسلام بودند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با اشاره به نقش محوری و مهم علما و فقها در اعتلای اسلام و ترویج معارف مکتب اهل بیت(ع) گفت: علمای شیعه از زمان امام جعفر صادق(ع) تاکنون حافظ اسلام بودند.
به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه درهمایش بزرگداشت مرحوم آیت الله سید محمد هادی میلانی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم اظهار داشت: پس از اهل بیت(ع) همه شاگردان آنان تا به امروز حافظ اسلام بودند یعنی وضعی داشتند که اسلام قائم به وجود آنها بوده است.
وی با اشاره به برخی از این علما در دوره های مختلف افزود: میرزای شیرازی توانست با تحریم تنباکو استقلال کشور را حفظ کند و مرحوم شیخ فضل الله نوری نیز قانون اساسی را با متمم آن مبنی بر مطابقت با شرع و دستورهای اسلام تصویب کرد.
وی با اشاره به علمای معاصر از جمله مرحوم آیت الله بروجردی افزود: آن مرحوم از سال 1364 تا 1380 هجری قمری که در قم اقامت داشت طی این 16 سال لنگری برای ایران بود و از این رو شاه خاطی نتوانست خطایی بکند چرا که آیت الله بروجردی حصنی از حصون اسلام بود.
آیت الله سبحانی هم چنین با بیان اینکه پس از آیت الله بروجردی،امام راحل حافظ اسلام بود، افزود: امام راحل حتی درزمان آیت الله بروجردی و درسال 1322هجری شمسی وقتی حرکتی علیه شیعه صورت گرفت نیز با نوشتن کشف الاسرار حصنی برای اسلام شد.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که همه علما حافظ اسلام هستند و به همین علت باید از آنان تقدیر کنیم، افزود: اگر این حصون از بین برود دشمن وارد کشور می شود، تحریف انجام می دهد و اسلام واقعی را به اسلام محرف باز می گرداند، مرجعیت حصنی است برای اسلام این حصن را حفظ کنیم، چون قلم علما از خون شهیدان مقدس تر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرحوم میلانی افزود: آن مرحوم در سال 1332 هجری شمسی وارد مشهد شد و طی 22 سالی که در این شهر بود، با ایجاد نظام آموزشی جدید و تاسیس مدارس علمیه تحولی را در این شهر ایجاد کرد، مدارس ایشان دارای برنامه های خاصی بود و با دیگر مدارس علمیه تفاوت داشت، چرا که نظرش این بود که افرادی را تربیت کند که حصنی برای اسلام و پاسخگوی مشکلات باشند و حتی مدرسه علمیه حقانی قم که ویژگی خاصی داشت، نیز مدت مدیدی زیر نظر وی اداره می شد.
آیت الله سبحانی از اعزام مبلغ به خارج و داخل کشور و هم چنین تربیت شاگردان برجسته به عنوان دیگر خدمات آن عالم ربانی یاد کرد و افزود: فارغ از این خدمات ارزنده، آیت الله میلانی یک مرجع تقلید بود، احکام را پاسخ می داد و تدریس اصول داشت و کتابی نیز درباره زندگانی ائمه نوشته که البته شبیه به کارهای مربوط به شیخ مفید است و او نیز مانند همین کتاب را در آثار خود دارد.
وی افزود: خدمات مرحوم میلانی به انقلاب اسلامی برای همه روشن است و با نامه هایی که نوشته، سخنرانی هایی که انجام داده و اخباری که ارسال کرده در حقیقت از نظر زبان، قلم و همت، ستون انقلاب و همراه امام و نهضت اسلامی بوده است.
آیت الله سید محمد هادی میلانی در سال 1273 هجری شمسی در نجف متولد شد و در سال 1354 در مشهد دارفانی را وداع گفت.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1286 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب