چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 09 دی 1395 ساعت 08:13

بهترین آثار مذهبی در جشنواره کتاب دین شناسایی می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است بهترین آثار و کتاب های منتشرشده در حوزه دین را می توان در جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر شناسایی کرد.
حجت الاسلام سید مهدی خاموشی روز پنج شنبه و اندکی پس از اختتامیه ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر به خبرنگار معارف ایرنا گفت: یکی از وظایف ذاتی سازمان تبلیغات اسلامی عبارت است از تحقیق و شناسایی آثار و پژوهش هایی که طی دو سال گذشته در حوزه دینی انجام شده است.
وی افزود: این سازمان بعد از شناسایی و تهیه کتاب ها و پژوهش های انجام شده، این آثار را به نخبگان و داوران می سپارد تا بهترین کتاب ها را برای جشنواره معرفی کنند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مدت دو سال را زمان خوبی برای رصد و ارزیابی کتاب های منتشرشده دانست و گفت: ممکن است پژوهش هایی که در این جشنواره برتر شناخته می شود، در سایر جشنواره ها نیز برتر شناخته شود ولی نگاه سازمان تبلیغات اسلامی برای تشویق و ترغیب نویسندگان و ارائه موضوع های جدید در جشنواره هاست.
وی با اشاره به غنای جشنواره امسال از نظر محتوا و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه گفت: امسال بحث حکومت اسلامی را به طور جدی مطرح کردم تا علاوه بر انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و چالش های پیش روی آن نیز مورد تحقیق قرار گیرد و راهکارهایی برای برون رفت از بعضی مشکلات و کاستی ها ارائه دهند و از طرف دیگر برای افق تمدن ساز اسلام فعالیت های علمی کنند.
خاموشی تاکید کرد: البته هر سال به تنوع موضوع ها افزوده شده و تحقیقات عمیق تری ارائه می شود که در جلسه اختتامیه جشنواره ششم نیز سه نفر از برگزیدگان در حوزه های علوم اجتماعی، علوم قرآنی و رمان به بیان مطالب خود پرداختند که کتاب شبی در حله یا رویای نیمه شب یکی از رمان های جذابی است که اولین اثر قلمی بلند این نویسنده است و امیدواریم در آینده بتواند آثاری برتر از این رمان ارائه دهد.
رئیس ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه تا قسمتی به وظیفه خود عمل کرده و امیدواریم بتوانیم بر تنوع موضوع ها و شاخه ها بیافزاییم که بر رونق پژوهش های دینی نیز افزوده شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره سهم پژوهش های برتر در این جشنواره گفت: پژوهش هایی که مطالبه اجتماعی و قابلیت خرید و عرضه به گروه های تخصصی عموم داشته باشد، به کتاب تبدیل می شود و در این جشنواره نیز برخی از کتاب ها در واقع همان پژوهش هایی است که به کتاب تبدیل شده و اگرچه پژوهش های دانشگاهی در دبیرخانه جشنواره مورد بررسی قرار گرفته، ولی هیات داوران اثری را شایسته تقدیر نشناختند.
به گزارش ایرنا 14 کتاب برگزیده روز گذشته (چهارشنبه) در ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر با حضور حجت الاسلام خاموشی و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی معرفی و تجلیل شدند.
حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی دبیر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر درباره نحوه انتخاب و جمع آوری کتاب های این جشنواره گفت: از دی ماه سال 93، حدود شش هزار کتاب در حوزه های مختلف دینی از سوی هیات داوران این جشنواره طی چهار مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی حوزه های دینی را شامل «علوم قرآن و حدیث»، «فقه، اصول و حقوق اسلامی»، «تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی»، «فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان و مذاهب اسلامی»، «علوم اجتماعی»، «علوم اقتصادی و مدیریت اسلامی»، «علوم تربیتی، روان شناسی و علوم رفتاری»، «علوم سیاسی، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)»، «ادبیات داستانی و رمان» و «کودک و نوجوان» دانست.
وی از تاکید علمی هیات داوران بر آثار موردنظر سخن گفت و افزود: برای انتخاب این کتاب ها از نظر علمی و کاربردی، بررسی های مختلفی انجام شده و رویکرد جشنواره بر مبنای کارهای ابتکاری نویسندگان است.
وی افزود: کتاب هایی که از نظر علمی دارای زیربنای محتوایی بوده یا به صورت واسطه سلسله اصول و روش هایی را ارائه داده و یا دربردارنده یک برنامه اقدام با پشتیبانی علمی باشد به مرحله داوری راه پیدا کرده اند.
موسوی هوایی از راهیابی 805 کتاب به مرحله داوری خبر داد و گفت: این آثار در چهار مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند که در مرحله دوم 551 کتاب، در مرحله سوم 76 اثر و در مرحله نهایی 14 کتاب انتخاب شدند.
فراهنگ**1003**1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1386 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب