چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 08 دی 1395 ساعت 16:01

حماسه 9 دی حرکتی تاریخ ساز در برابر یک دروغ بزرگ بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مشهد – ایرنا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضور مردم در 9 دی 1388 و حرکت حماسه ساز آنان نقطه عطفی در وقایع بعد از انقلاب اسلامی و حرکتی تاریخ ساز در برابر یک دروغ بزرگ بود.
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا روز چهارشنبه در همایش علوم عقلی و تمدن نوین اسلامی که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: در فتنه سال 1388 اتهام بزرگی به نظام اسلامی زده شد و این اتهام یا دروغ بزرگ می توانست تبعات زیادی داشته باشد.
وی بیان کرد: جا دارد که از ملت ایران قدردانی شود بابت اینکه به موقع به میدان آمدند و باید حماسه 9 دی همواره پاس داشته شود.
وی در تشریح سهم عقل در فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: برای دانستن میزان عقل گرایی در ساختن تمدن اسلامی باید به سراغ قرآن کریم رفت و نقش عقل را در فرهنگ اسلامی از میان آیات این کتاب نورانی استخراج کرد و معنی درست عقلانیت را از آن درک نمود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امروز در حالی از فرهنگ و تمدن اسلامی صحبت می کنیم که جهان مدرن سعی دارد خود را در قالب جهان اسلامی بازتعریف کند و مسائلی که برای مسلمانان به وجود می آورد یا مواجهاتی که با اسلام دارد، دلیلی بر این مدعاست.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا افزود: تمدن غربی یک فرهنگ جهانی است که دنیا را درگیر خود کرده و دچار چالش شده است لذا اگر صحبت از تمدن و فرهنگ اسلامی و گسترش آن در جهان می کنیم باید موارد جایگزین خود را در مواجهه با فرهنگ و تمدن غربی بشناسانیم.
وی با تاکید بر اینکه باید نقاط مشترک و اختلاف دو فرهنگ و تمدن غربی و اسلامی مشخص شود، گفت: وقتی صحبت از فرهنگ غرب به میان می آید دوران 400 ساله ای مدنظر ماست که عقلانیت در این برهه دچار تفاوت هایی شده است.
وی با برشمردن ویژگی های عقلانیت مدرن گفت: نخستین ویژگی عقلانیت مدرن، عقل روشن گری نامیده می شود که برپایه شهودستیزی، حذف معنویت از مرجع معنوی؛ استوار است و این پدیده در تمام دوران عقلانیت مدرن نمود داشته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: تقابل با وحی و نقل، توجه به سطوح غیرحسی، انکار نقش حکایت گری و واقع نمایی عقل یا خودبنیادی عقل، جنبه فرهنگی یا تاریخی عقل، تولید مکرر معرفت در فهم جدیدی از فرهنگ، تقدم اراده بر آگاهی و علم، افول روشن گری از دیگر ویژگی های عقلانیت مدرن است.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا بیان کرد: در طول تاریخ دو رقیب برای عقلانیت در جهان اسلام وجود داشته که یکی 'نقل گرایی و ظاهرگرایی' و دیگری 'شهودگرایی و جریان عرفانی' بوده است.
وی افزود: در قرن اول هجری قمری جریان نقل گرایی و ظاهرگرایی در تقابل با اسلام قرار می گیرد و این جریان خدا را ماده می پندارد و جبر بر انسان را لازم می داند.
وی گفت: جریان نقل گرایی و ظاهرگرایی از صدر اسلام تا زمان معاصر ادامه داشته و محمل این جریان در قالب های مختلف ظهور و نمود یافته و امروز این جریان، تصویری دیگر از اسلام را به دنیا نشان می دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عقلانیت اسلامی در تعامل با حس، عقل تجربی را شکل می دهد، در تعامل با خود عقل تجریدی و در تعامل با نقل عقل استنباطی را تشکیل می دهد.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا اظهار کرد: در عقلانیت اسلامی هرگز عقل حجاب نبوده و حس گرایی افول پیدا نکرده است؛ هرگز عقل خودبنیاد معرفی نشده و ذیل تمدن قرار نمی گیرد، هرگز عقل تاریخی نشده بلکه فراتاریخی بوده و همواره محور همه امور قرار گرفته است.
وی گفت: عقل و عقلانیت در جهان اسلام به دنبال عناصر مغفول در فرهنگ های دیگر است و بر این مبنا سعی در گفت و گو با تمدن ها و فرهنگ های دیگر دارد تا حقیقت کشف شود.
وی اظهار کرد: معرفت عقلی در جهان اسلام بر محور اراده و اقتدار شکل می گیرد و عقلانیت هرگز تقدم بر اراده ندارد بلکه در مواجهه با انسان، مقدم بر علم اوست.
همایش یکروزه 'علوم عقلی و تمدن نوین اسلامی' با سخنرانی حداد عادل؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی واقع در مشهد برگزار شد.
6012 /7489 خبرنگار: میترا عبداللهی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1254 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب