چهارشنبه, 08 دی 1395 ساعت 13:58

نظریه پردازی، نقد و نوآوری، بنیادهای تجدید دانشگاه ها هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نظریه پردازی، نقد و نوآوری الزام اداری با صورت ظاهری بروکراتیک نیست، بلکه بنیادی برای تجدید دانشگاه ها است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین سلیمی روز چهارشنبه در نشست خبری اولین اجلاس کمیته های کرسی های نظریه پردازی، نقد و نوآوری در دانشگاه ها اظهار کرد: نگاه ما به این کرسی ها صرفا نشان دادن انجام یک فعالیت فکری نیست، بلکه از نظر ما یک ضرورت حیاتی است که بدون آن امکان تداوم جریان اندیشه ورزی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: دانشگاه نهاد تولید فکر است و می خواهد با راه حل های خود به رفع مشکلات جامعه کمک کند و هنر حل مشکلات و اندیشیدن را آموزش دهد و همه اینها با تقلید و تکرار سخنان دیگران ممکن نیست.
نویسنده کتاب «جهانی شدن» تصریح کرد: علون انسانی بدون نقد، نوآوری و ارائه نظریات جدید معنا ندارد در حالیکه در بسیاری رشته ها به ترجمه های ناقص و تکرار سخنان اندیشمندان دیگر کشورها محدود شده است.
وی یادآور شد: دانستن و تدقیق در سخنان دیگران لازم است اما دانشگاه غیر از این باید‌ برای حل مشکلات جامعه نظریه بیافریند و اگر نتواند گامی در این ضرورت بردارد، علوم انسانی به جریانی وسیع اما بی‌فایده تبدیل می شود.
سلیمی تاکید کرد: دانشگاه علامه طباطباییی در سه سال گذشته با برگزاری 180 کرسی ترویجی و پنج کرسی مصوب نظریه ها این روند را آغاز کرده که اصلا کافی نیست و آن را گام کوچکی اولیه ای می داند که باید به جریان بزرگ اندیشه ورزی تبدیل شود.

*** انواع کرسی های آزاداندیشی و علمی و ترویجی
استاد و پژوهشگر فلسفه و دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره نیز در این نشست با بیان اینکه هیات مزبور تشکیلاتی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: این هیات از نظریه ها و نوآوری های علمی حمایت و زمینه را برای پژوهشگران و محققان فراهم می کند تا نظریه خود را در معرض نقد قرار دهند.
عبدالحسین خسروپناه تصریح کرد: اگر نظریه پذیرفته شود از نظریه حمایت های حقوقی، مادی و معنوی می کند.
وی افزود: اصطلاح کرسی ها در دانشگاه ها با دو موصوف به کار می رود یکی کرسی های آزاداندیشی که فعالیتی فرهنگی و در حیطه اختیارات معاونت فرهنگی دانشگاه ها و معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و یکی کرسی های علمی که معاونت علمی و پژوهشی دانشگاه ها آن را اداره می کنند. این کرسی ها خود به دو دسته کرسی های ترویجی و تخصصی تقسیم می شوند.
وی ادامه داد: افراد در کرسی های ترویجی مقاله خود را در جمعی با حضور یک یا دو نقاد ارائه می کنند و نقد می شود اما داوری و ارائه نمره ندارد. کرسی های علمی تخصصی شورایی ناقدان و داوران دارد که بعد از استماع سخنان داوران صاحب کرسی از نظریه اش دفاع می کند و شورای داوران تصمیم می گیرد که ایده ارائه شده نظریه است یا نه، اگر نظریه باشد هیات حمایت از نظریه پردازی، نقد و نوآوری از این نظریه ها حمایت می کند.
ادامه دارد...
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1327 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار