چهارشنبه, 08 دی 1395 ساعت 09:39

نبرد استاندار با بیکاری افسار گسیخته

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سرعت رشد بیکاران نگران کننده است اما این نمودار در استانی مانند کرمانشاه کار را به جاهای باریک رسانده؛ استاندار کرمانشاه اما وعده کرده که این بیکاری افسارگسیخته را مهار می کند.
مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری 6 دی در برنامه 'تیتر امشب' شبکه خبر سیما گفت که شمار بیکاران کشور از 2.5 میلیون نفر در سال 93 به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر در پایان نیمه اول 95 افزایش یافته است.
به گفته نیلی، در این فاصله نرخ بیکاری از 10.6 درصد به 12.7 درصد رسیده است.
سرعت رشد خیل بیکاران کشور نگران کننده است اما این نمودار در استانی مانند کرمانشاه کار را به جاهای باریک رسانده است.
استان کرمانشاه در انتهای سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، در سال 94 به 17.6 درصد رسید و در تابستان 95 رکورد 20.3 درصد را ثبت کرد و فاصله خود را با میانگین کشوری به 7.6 درصد افزایش داد تا همچنان یکه تاز میدان بیکاری باشد.
همزمان با این وضعیت نابسامان، خبرها حاکیست که میزان اعتبارت اختصاص یافته به این استان در لایحه بودجه 96 با 11 درصد، کمترین رشد را در میان همه استان ها داشته اما در عوض میزان دریافت مالیات آن با 27.3 درصد بیشتر از سایر استان های کشور تعیین شده است.
این در حالی است که کیوان کاشفی، رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه آبان ماه امسال هشدار داد اگر مشکل مالیات زیاد 30 تا 40 واحد تولیدی بزرگ استان نشود، این واحدها تعطیل و دست کم 2 درصد به نرخ بیکاری استان اضافه می شود.
بنابر اعلام اتاق بازرگانی و دانشگاه رازی کرمانشاه، این استان 2 میلیون نفری '140 تا 150 هزار نفر بیکار' دارد.

** قول 2 درصدی استاندار به مردم
استاندار کرمانشاه چهارم شهریور 95 در جلسه شورای اداری استان به مردم کرمانشاه قول داده است که 'تا پایان سال 95 دست کم 2 درصد از نرخ بیکاری استان را کاهش می دهیم و آن را به 15.5 درصد می رسانیم.'
اسدالله رازانی گفته است: اگر این وعده عملی نشد من باید به مردم استان پاسخگو باشم؛ هرچند معتقدم هیچ پاسخی هم در این زمینه قابل قبول نیست.
در عین حال اول آذر 95 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه از تلاش برای 'کاهش یک درصدی نرخ بیکاری' سخن گفته و افزوده است: با اجرای طرح های مصوب سفر رییس جمهوری به استان طی هشت ماه آینده 10 هزار شغل جدید ایجاد می شود.
مجتبی نیک کردار این آمار را مربوط به افرادی می داند که در طرح های عمرانی استان به عنوان کارگر و تیم فنی،‌ مهندسی و... بکار گرفته می شوند: 30 درصد از اعتبار طرح های عمرانی به پرداخت دستمزدها اختصاص می یابد که اگر برای هر نفر میانگین 20 میلیون ریال حقوق ماهیانه را در نظر بگیریم در هشت ماه باقی مانده از سال مالی 95 شاهد ایجاد 10 هزار شغل جدید خواهیم بود.
البته در صورت تخصیص بودجه موردنظر و بکارگیری 10 هزار نیرو در طرح های عمرانی استان، تکلیف اشتغال این افراد پس از پایان احداث طرح های عمرانی روشن نشده است.
در این حساب و کتاب ها جوانانی هم که هر ساله به جمعیت بیکار استان اضافه می شود، در نظر گرفته نشده است.
محمدابراهیم اعلمی آل آقا، رییس دانشگاه رازی کرمانشاه خرداد 95 گفت که سالانه حدود '30 هزار نفر' به جمعیت بیکار استان افزوده می شود.
به گفته او 'هم اکنون 100 هزار نفر دانشجو در استان داریم که اگر برای هر کدام از آنها یک دوره چهار ساله کارشناسی در نظر بگیریم، سالانه 25 هزار نفر از آنان به جمعیت متقاضی شغل اضافه می شوند'.
'تلاش های مجموعه استانداری برای کاهش تعداد بیکاران استان با جدیت ادامه دارد'؛ ‌این را معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بیان کرد.
رضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آمار دقیقی را برای کاهش نرخ بیکاری در پایان سال 95 اعلام نکرد اما گفت: در تلاشیم که با گرفتن بودجه مصوبات سفر رهبر انقلاب و رییس جمهوری به استان و اجرای آنها از نرخ بیکاری کرمانشاه بکاهیم.'

** بیکاری به دست دولتی ها حل نمی شود
رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه اما اعتقاد دارد که بیکاری یک 'مشکل ریشه ای و درازمدت' است و تنها به دست دولتی ها حل نمی شود 'زیرا دولت اگر می توانست، در سال های گذشته مشکل اشتغال را حل کرده بود.'
کیوان کاشفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حتی دورانی هم که میلیاردها میلیارد پول به استان تزریق شد، باز هم نرخ بیکاری بالایی داشتیم.
از نظر او 'برخی دولتمردان استان نگاه مثبتی به بخش خصوصی ندارند' اما واقعیت این است که برای کاهش جمعیت بیکاران راهی جز 'سپردن محوریت کار به بخش خصوصی' نیست.
کاشفی افزود: اگر به دنبال حل مشکلات هستیم، مسوولان کشوری که وارد استان می شوند، باید به جلسه 'شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی' دعوت شوند.
به اعتقاد کاشفی، تشکیل این جلسات است که برای استان خلق ثروت می کند نه جلسات و سخنرانی های کم فایده.
رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه، بزرگترین معضل استان و علت اصلی بیکاری را 'مشکلات فرهنگی' دانست نه مالی و بر همین مبنا نتیجه گرفت که 'باید راهبرد اشتغالزایی در استان تغییر کند.'
او گفت که اتاق بازرگانی کرمانشاه چندی پیش گزارشی شامل 6 برنامه را به استانداری پیشنهاد کرده اما 'با وجود استقبال استاندار هنوز هیچ یک از آن برنامه ها اجرایی نشده است.'

** پیگیری امتیازات ویژه و اجرای مصوبات زمین‌ مانده
سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی هم در باره وعده رازانی به خبرنگار ایرنا گفت: استان کرمانشاه به ویژه در دوران جنگ تحمیلی ویرانی ها و سختی های بسیاری را تحمل کرده و شایسته توجه دولت با تصویب تسهیلات و امتیازات ویژه است که البته این موضوع به پیگیری همه مسوولان استانی نیاز دارد.
به گفته او 'برای کاهش بیکاری کرمانشاه باید تدبیر استانی شود و با کار کارشناسی و تلاش و همت همه جانبه گام برداشت که یکی از مهمترین اقدام ها، اجرای کامل مصوبات زمین‌ مانده سفر رهبر انقلاب به استان است.'
حسینی کیا همچین عنوان کرد که آقای رازانی در بدو مدیریت خود گفت که برای 'ایجاد تحول' در استان آمده است که امیدواریم در مدت باقیمانده از مسوولیت ایشان شاهد این تحول باشیم.

** بیکاری، رتبه اعتیاد و طلاق را هم بالا برده
نکته تامل برانگیز و در عین حال خطرناک وضعیت کرمانشاه در این است که بیکاری استان تنها یک واقعیت اقتصادی نیست بلکه ابعاد اجتماعی آن به مراتب نگران کننده‌تر است.
استاندار کرمانشاه 23 آبان ماه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان گفت: متاسفانه بیکاری آثار شوم خود را در آمار جرائم و بزه های استان نشان داده است.
اینکه کرمانشاه در ثبت آمار بالای اعتیاد و طلاق هم رکوردشکنی کرده، ارتباط مستقیمی با وضعیت بیکاری و معیشتی دارد.
وقوع هزاران سرقت در استان هم بی تاثیر با مشکل بیکاری نیست؛ سرهنگ محمدرضا امیری، رییس پلیس آگاهی استان کرمانشاه روز پنجم دی از دستگیری حدود 'پنج هزار سارق و مالخر' در استان تنها طی 9 ماه سپری شده از سال 95 خبر داد.

** موانع اشتغالزایی و هدر رفت فرصت های طلایی
این تلاطم اقتصادی و اجتماعی در شرایطی اوضاع معیشتی و امنیت خانوادگی را در استان کرمانشاه را دچار خدشه کرده که این استان پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است.
از وجود 670 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و 2 گمرک رسمی در ‌مرز عراق.
هر یک از این مزیت ها یک 'فرصت طلایی' بالقوه است که اگر شکوفا شود بی شک سرآغاز تحولی چشمگیر در اقتصاد و اشتغالزایی استان است.
در این مسیر اما موانعی سختی هم وجود دارد که تبدیل استعدادها به جهش های اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است.
نبود برنامه ریزی کارشناسی، ‌ناهماهنگی دستگاه های مسوول، حمایت نشدن بخش خصوصی، ناکامی در جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری، کمبود مسیرهای دسترسی مناسب و حمل و نقل ارزان، قوانین دست و پاگیر، کم توجهی به بازاریابی بویژه در کشور عراق، همراهی نکردن بانک ها در ارایه تسهیلات به تولیدکننده ها و سرگرم شدن به طرح های کوچک و غیراشتغالزا از مهمترین موانعی است که بهره برداری از فرصت های طلایی استان کرمانشاه را سخت و کند کرده است.
پایین بودن فرهنگ کار و سخت کوشی و ناآشنایی بیکاران و جوانان تحصیلکرده با مهارت های فنی مورد نیاز استان هم از دلایل مهمی است که بسیاری از فرصت های شغلی را بدون استفاده کرده است.
طبق آمار داود یاوری، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه '69 درصد کارجویانی که به مراکز کاریابی کرمانشاه مراجعه می کنند، فاقد مهارت هستند' در حالی که داود ناصری امید، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه به ایرنا گفت: 90 درصد کارآموزان جویای شغل استان پس از گذراندن دوره های آموزشی فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.
به نظر می رسد متمرکز شدن مسوولان استانی بر یک یا چند مورد از موانع اشتغالزایی و رفع یا کاهش آنها تاثیر محسوسی بر کاهش جمعیت بزرگ بیکاران کرمانشاه خواهد گذاشت.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1248 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار