چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 17:54

همکاریهای تاریخی و فرهنگی ایران و ترکیه در آنکارا بررسی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
همکاریهای ایران و ترکیه در حوزه تاریخ و فرهنگ در دیدار حسن صفرخانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با دکتر دریا ارس رئیس بنیاد عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاترک بحث و بررسی شد.
به گزارش ایرنا، در این دیدار که روز سه شنبه انجام شد، دو طرف ضمن ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده بر توسعه مراودات فیمابین تأکید کردند.
صفرخانی با اشاره به انتشار ویژه نامه 'روشنفکری' از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا اظهار کرد: در این ویژه نامه جریان روشنفکری از ابتدای پیدایش این مفهوم در غرب تا سالهای جریان روشنفکری دینی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: رایزنی فرهنگی تمایل دارد گزارش جامعی از جریان روشنفکری دینی در ترکیه را در ایران منتشر کند.
وی از رئیس بنیاد عالی آتاترک خواستار معرفی اثر یا آثاری در این زمینه شد تا آن را برای ترجمه مورد بررسی قرار دهد.
صفرخانی همچنین متن دیجیتال کتاب لطایف الحکمه تالیف سراج الدین ارموی قاضی القضات قونیه در عصر مولانا را که به فارسی نگاشته شده و در سال 1351 با تصحیح و تحقیق مرحوم دکتر یوسفی منتشر شده است، در اختیار دریا ارس قرار داد تا به عنوان میراث مشترک و در صورت امکان با همکاری دو کشور به ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شود.
دکتر دریا ارس نیز با اشاره به فعالیتهای علمی خود اظهار کرد: تعداد زیادی از کتابها و گزارش های مختلف در باره ایران مربوط به دوره عثمانی را جمع آوری کرده و از بین آنها حدود 13 یا 14 اثر را برای ترجمه به ترکی امروزی انتخاب کرده و در حال ترجمه این مجموعه است.
او با اشاره به اینکه این کتابها تحت عنوان 'رسائل ایران' قرار است که منتشر شود، گفت: این کتابها می تواند برای محققان ایرانی بسیار قابل توجه و ارزنده باشد.
دریا ارس همچنین با اشاره به متن توافقنامه همکاری فرهنگی بین بنیاد عالی آتاترک و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که قبلا تهیه شده است، گفت: این تفاهمنامه در فرایند بررسی و اعلام نظر قرار دارد و امیدوارم به زودی نهایی شده و به امضای طرفین برسد.
کتاب لطائف الحکمه یکی از آثار دانشمند نامور ایرانی، سراج الدین ارموی است که در قرن هفتم می زیسته و سالها در قونیه به سر برده است.
زادگاه وی شهر ارومیه بوده و بر طریق اهل سنت و شافعی مذهب بوده است.
سراج الدین در علوم دینی از قبیل اصول و فقه و تفسیر و حدیث کسب معلومات فراوان کرد و خاصه در منطق و حکمت توانایی یافت.
ارموی تا پایان عمر خود، نزدیک به چهل سال در روم و بیشتر در قونیه زندگی کرد و در سایهٔ مقام والای علمی و دینی و شخصیت ممتازی که داشت، از عزت و احترام بسیار برخوردار بود.
خاورم/2011/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

اطلاعات تکميلي

خواندن 1346 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب