سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 14:51

پرورش باید در نظام آموزشی بر آموزش غلبه کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر آموزش و پرورش گفت: پرورش به عنوان یکی از مسائل مهم تربیتی باید در نظام آموزشی بر آموزش غلبه داشته باشد.
به گزارش ایرنا فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز دوشنبه در نشست صمیمی با فرهنگیان سیستان و بلوچستان در زاهدان موفقیت های بدست آمده در آموزش و پرورش را حاصل تلاش و مشارکت معلمان دانست و اظهار داشت: ایجاد تغییر در نظام آموزشی که بخوبی در سند تحول بنیادی نظام آموزشی به آن اشاره شده نیازمند زیر ساخت ها و بستر های لازم است.
وی ادامه داد: اگر تاکنون تصور براین بود که ماموریت مدرسه «فراگیری دانش و یادگیری» است امروز با تغییر این رویکرد ماموریت اصلی مدرسه «زندگی» است.
وی تصریح کرد: در مدرسه ی زندگی صرف توجه به یادگیری ملاک نیست بلکه دانش آموزان نحوه زندگی کردن را نیز می آموزند.
وی افزود: باید توجه داشت که زندگی کردن زمانی در دانش آموز شکل می گیرد که متولیان امر آموزش، محیط و بستر را برای این امر فراهم کرده باشند به گونه ای که صرفا آموزش کتاب و محتوا ملاک نباشد بلکه با مهیا شدن یک محیط صمیمی بستر یادگیری شکل گیرد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در مقابل مدرسه زندگی، توجه نکردن به دانش آموز، امر و نهی کردن و فرستادن سرکلاس و آموزش محور بودن، قرار دارد.
آشتیانی تاکید کرد: نکته ای که فرهنگیان باید به آن دقت کنند این است که دانش آموزان سرشار از استعداد و توانایی هستند در صورتی که تعامل خوبی بین آنان و فراگیران برقرار شود این توانمندی ها شکوفا خواهد شد.
وی افزود: در محیط هایی که بر آن فشار قالب باشد یادگیری شکل نمی گیرد هر چند کلمات در ذهن دانش آموز نقش می بندد اما یادگیری عمیق اتفاق نمی افتد.
وی با بیان اینکه مهمترین مساله در یادگیری عمیق آرامش دانش آموز است گفت: با وجودی که فراهم کردن محیطی برای فراگیران که در آن احساس آرامش کنند وظیفه را بر معلمان سخت می کند اما باید تک تک متولیان امر تعلیم و تربیت توجه داشته باشند که مسئولیت تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند و با رفتار و گفتار خود الگو هستند.
وی با اشاره به نقش مدیران مدارس گفت: این قشر از جامعه تعلیم و تربیت باید اقتدار و اختیار داشته باشند تا بتوانند در کنار معلمان به وظایف خود بخوبی عمل کنند.
وی تاکید کرد: نگاه جدید بر این است که آموزش در چهار دیواری کلاس درس تحقق نیابد بلکه با تغییر نگرش ها آموزش به محیط های باز گسترش پیدا کند.
دانش آشتیانی با بیان اینکه در مدارس پیشرفته دنیا افزون بر 70 درصد ساعات دانش آموزان در خارج از کلاس است گفت: نگاه ها به دروسی همانند تاریخ، جغرافیا و اجتماعی سبب شده این درس ها در کنکور جایگاهی نداشته باشند در صورتی که می توان با طرح درس خوب و تغییر فضا و آموزش در اماکن تاریخی ضمن ایجاد علاقه مندی با تلفیق هنر و غیره خلاقیت در دانش آموزان ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه آموزش تلفیقی یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: با فراهم شدن زمینه بیشتر آموزش در خارج از فضاهای آموزشی مهارت های یادگیری و حل مساله در فراگیران افزایش می یابد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مسائلی که در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد این است که برنامه درسی مطابق با بوم و محیط زیست منطقه باشد زیرا این نگرش کمک می کند دانش آموزان متناسب با فرهنگ خویش آموزش ببینند.
وی افزود: در این نوع آموزش مهارت های زندگی در دانش آموزان تقویت می شود و با شکل گرفتن قدرت تفکر در آنان زمینه توسعه و بهبود محیط زیست فراهم می شود.
وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه است گفت: زمانی می توان این دستگاه را سرمایه ای تلقی کرد که با تقویت مهارت در کودکان بتوان استعدادهای آنان را شکوفا ساخت.
وی با اشاره به انتشار منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور گفت: باید همه دستگاهها به ویژه آموزش و پرورش بتواننداین منشور حقوق شهروندی را در برنامه های خود اجرا کنند.
وی افزود: اگر بتوانیم حقوق شهروندی را در شرایط مختلف پیاده کنیم آنگاه می توانیم انتظار داشته باشیم که کشور توسعه یافته داشته باشیم.
وی تصریح کرد: حقوق دانش آموزان از طریق در نظر گرفتن منزلت آنان نیز علاوه بر زمینه تحصیل با کیفیت باید ملاک قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دانش آموزان نباید در کلاس درس تحقیر و حالت نا امیدی و یاس به آنان دست دهد یا سلامت روان آنان خدشه دار شود گفت: اگر دانش آموزی در محیط آموزشی استرس داشته باشد یادگیری شکل نمی گیرد.
وی بر تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان از طریق معلمان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه با حضور در سیستان و بلوچستان احساس وظیفه بیشتری کرده ام گفت: با تلاش های همه مدیران استانی اقدامات مناسبی صورت گرفته که جای بسی قدردانی دارد و در راستای تحقق اهداف این وزارتخانه تمام هم و غم خود را در رفع مشکلات این استان بکار خواهد گرفت.
وی با قدردانی از خیران مدرسه ساز از آنان درخواست کرد در کنار حمایت های سخت افزاری به توسعه نرم افزاری از طریق توانمند سازی معلمان این نهاد را یاری کنند زیرا نیروی کار آمد انسانی زمینه ساز بهبود شاخص های آموزشی است.
وی مشکل اساسی دولت و وزارت آموزش و پرورش را کمبود منابع مالی ذکر کرد و گفت: معتقدیم با استفاده از خرد جمعی و مشارکت می توان منابع مالی غیر از مسیر بودجه عمومی دولت در آموزش و پرورش را به خدمت گرفت.
وی بر همکاری سایر نهادها با آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: این نهاد به تنهایی قادر به اجرای طرح ها نیست .
وی با اشاره به اهمیت معیشت معلمان گفت: این مهم نیز مورد توجه قرارگرفته به طوری که در آینده نزدیک خبرهای خوبی خواهد شد.
به گزارش ایرنا در این نشست همچنین سه سامانه ویژه فرهنگیان، p.t.m.t، موبایل لرنینگ توسط وزیرآموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان از طریق ویدیو کنفراس راه اندازی و برگزیدگان بخش های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و غیره فرهنگی استان نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1396 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار