سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 13:38

مقام بلندپایه فرهنگی مالزی: فرهنگ عامل نزدیکی بیشتر ایران و مالزی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کوالالامپور – ایرنا – یک مقام بلندپایه فرهنگی مالزی روز سه شنبه فرهنگ را عامل نزدیکی بیشتر ایران و مالزی دانست و تاکید کرد که فعالیت های فرهنگی تصورات نادرست را اصلاح و بستر شناخت واقعی جوامع از یکدیگر را فراهم می سازند.
'نفیسه بنت احمد' رئیس کتابخانه ملی مالزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: فرهنگ می تواند با معرفی جاذبه های گردشگری که بخشی از فرهنگ هر کشور است، در توسعه اقتصادی کشورها نقش داشته باشد.
وی در حاشیه مراسم 'روزهای فرهنگی ایران' در محل کتابخانه ملی مالزی ضمن دعوت از مردم کشورش برای دیدار از نمایشگاه های عکس، کتاب و صنایع دستی کشورمان و تماشای فیلم های سینمایی ایرانی، گفت: جاذبه های فرهنگی ایران، صنایع دستی، مهمان نوازی ایرانیان و غیره از جمله عواملی هستند که در هر فردی از جمله شخص من برای سفر به ایران ایجاد انگیزه می کنند.
این مقام مالزیایی تصریح کرد: ایران به عنوان یک کشور با سابقه تمدن طولانی، دارای آثار تاریخی فراوانی است که نشان می دهد چگونه در مسیر توسعه قرار گرفته و چگونه از میراث فرهنگی خود استفاده کرده است.
'نفیسه احمد' در خصوص برخی از آثار ایرانی که در کتابخانه ملی مالزی نگهداری می شود نیز گفت: من از افراد تیمی بودم که برخی آثار ایرانی را برای قرار دادن در کتابخانه ملی مالزی انتخاب کردم تا مردم مالزی از آنها استفاده کنند.
وی افزود: در واقع همکاری کتابخانه ای مالزی با ایران از دهه 1990 و با قرار دادن برخی از کتب ایران در کتابخانه ملی مالزی آغاز شد و این روابط همچنان ادامه دارد.
به گفته رئیس کتابخانه ملی مالزی، در حال حاضر از مجموع چهار میلیون و 200 هزار اثر چاپی و غیرچاپی موجود در این کتابخانه، 596 مورد متعلق به ایران است که 414 مورد آن مربوط به کتب، 136 مورد فهرست و نمایه های مختلف، 23 مقاله مجلات، 8 ویدئو، 6 نقشه و بقیه موارد نیز مربوط به مباحث موسیقی و صداهای ضبط شده هستند.
وی گفت که از نظر موضوعی نیز بیشترین اثرهای موجود مربوط به ایران شامل تاریخ، زندگینامه، اسلام، کنگره ها، تحقیق و سفر، شرایط اجتماعی و مذهبی است.
'نفیسه احمد' اعلام کرد از نظر محتویات آنلاین نیز دستکم مطالب موجود در 6 پایگاه داده های آنلاین که مربوط به ایران هستند از طریق کتابخانه ملی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.
کتابخانه ملی مالزی سال 1972 تاسیس شد و افزون بر امور مربوط مربوط به کتابخانه، مسئولیت توسعه دانش و آگاهی در نسل های مختلف مالزی را عهده دار است.
تأسیس کتابخانه های روستایی مالزی نیز زیر نظر کتابخانه ملی این کشور انجام می شود و با اهدای کمک مالی و در اختیار گذاشتن کتابدار و کتاب و نیروی لازم با کتابخانه های روستایی همکاری می شود، اما نظارتی بر کتابخانه های عمومی این کشور ندارد.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1450 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار