سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 12:14

پویش آیین سخن در رادیو ایران اقدامی فراملی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران گفت: پویش آیین سخن با هدف پاسداشت زبان فارسی، اقدامی فراملی است که به هم افزایی همه رسانه ها و نهادها نیاز دارد.
یدالله گودرزی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد پویش آیین سخن در این رادیو اظهار کرد: با توجه به اهمیت زبان فارسی، غفلت نهادهای مختلف، ورود بی رویه واژه های خارجی در همه رشته ها همچنین ترویج غلط نویسی، رادیو یران تصمیم گرفت حرکت تازه ای را در قیاس ملی برای پاسداشت زبان فارسی طراحی کند.
وی هدف از این پویش را جلب توجه ایرانی ها به زبان فارسی و اهمیت دادن به این زبان ارزشمند و فرهنگ آفرین دانست و گفت: زبان فارسی و تبلیغ در مورد آن نفی هیچ کدام از گویش های ایرانی نیست زیرا زبان فارسی عنصر وحدت آفرین و حلقه ارتباطی همه ایرانی ها است.
گودرزی مراحل این پویش را تشریح کرد و ادامه داد: این پویش با شعار من نگهبان زبان فارسی هستم در مرحله اول از مردم می خواهد اشتباهات و خطاهای گویندگان، گزارشگران و کارشناسان برنامه های رادیو ایران و برنامه های تلویزیونی و رادیویی و حتی خبرگزاری ها را به وسیله سایت رادیو ایران radioiran.ir، شماره پیامک 30000900 یا صفحه من safheyeman_iran در تلگرام اطلاع دهند.
وی افزود: از طرفی در برنامه های گروه فرهنگ و اندیشه مانند برنامه های «کافه هنر» و «شناسا» بحث های تخصصی تر مانند واژه سازی و جملات اشتباه طرح و بررسی می شود.
مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران، اقدام دیگر را تولید پیام های کوتاه مرتبط با درست نویسی و نشر آن در حوزه فضای مجازی دانست و گفت: این پیام ها را در کانال رادیو ایران و کانال های دیگر مانند ویراستاران و درست نویسی منتشر می کنیم زیرا امروزه جوانان بیشتر به این کانال ها مراجعه می کنند.
وی ادامه داد: همچنین با حمایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی از مردم خواسته ایم برای واژه های بیگانه ای که تازه وارد زبان می شوند معادل سازی کنند؛ فرهنگستان به بهترین برابرها جایزه می دهد. در ضمن با مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی کسانی که در این پویش آیین سخن حضور فعالی داشته باشند یا در امر معادل سازی خوب عمل کنند، می توانند در کلاس های شعر و داستان این بنیاد شرکت کنند.
گودرزی در ضمن رونمایی از کتاب «امین زبان و ادب پارسی» را از دیگر اقدامات در زمینه پویش آیین سخن برشمرد و یادآور شد: این کتاب دربرگیرنده دغدغه های رهبر معظم انقلاب درباره زبان فارسی است که در 260 صفحه توسط محمدحسن مقیسه تدوین شده و این کتاب به زودی در رادیو ایران رونمایی می شود.
وی در ضمن تقدیم برنامه کافه هنر را در دی ماه به یکی از خادمان ایرانی یا خارجی زبان فارسی از دیگر اقدامات این طرح دانست و گفت: در هر برنامه به معرفی مختصر خادم زبان فارسی و آثار او پرداخته می شود.
مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران ادامه داد: پیام های کوتاهی را درباره زبان فارسی تولید کرده و در بخش تصویری رادیو ایران گنجانده ایم که همزمان با پخش کافه هنر این پیام ها پخش می شود.
وی تاکید کرد: در حال مذاکره برای هم افزایی با رسانه های دیگر هستیم تا پیام های تولید شده را به دست مردم برسانند، زیرا آیین سخن کاری فراشبکه ای است که همه عاشقان زبان فارسی باید برای حمایت از آن کمک کنند و رادیو ایران از همه پیشنهادها استقبال می کند.
به گزارش ایرنا پویش آیین سخن در گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران به همراه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دی ماه برگزار می شود.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1265 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار