سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 10:16

مالزی میزبان روزهای فرهنگی ایران شد/ افخم: جهان نیازمند گفت وگو و صلح است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'مرضیه افخم' سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور روز سه شنبه در آیین آغاز برنامه روزهای فرهنگی ایران در مالزی که با حضور رئیس کتابخانه ملی مالزی و سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم کوالالامپور و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان فرهنگ و هنر غنی ایرانی برگزار شد، با تاکید بر تلاش برای کار فرهنگی، جهان را نیازمند گفت وگو و صلح دانست.
به گزارش ایرنا، در این آیین که به همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان و با همکاری کتابخانه ملی مالزی برگزار شد، سفرا و دیپلمات های کشورهای کوبا، بوسنی، گامبیا، سوریه، پاکستان، اندونزی، قزاقستان و ترکمنستان نیز حضور داشتند.
'افخم' در آیین گشایش این مراسم فرهنگی – هنری سه روزه، فرهنگ و فعالیت های فرهنگی را فراهم کننده بستر بهتر برای شناخت مردم هر کشور دانست، به گونه ای که بتوانند بیشتر با هم آشنا شوند و براساس این شناخت و درک مشترک بتوانند مشکلات و نیازهای مشترک یکدیگر را بشناسند.
وی گفت: براین اساس و از طریق همکاری و مشارکت، مردم می توانند مطابق مسئولیت خود برای یک جهان بهتر اقدام کنند.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در مالزی در این آیین که 'علی محمد سابقی' رایزن فرهنگی کشورمان در کوالالامپور و 'عباس قنبری باغستان' رایزن علمی ایران در شرق آسیا نیز حضور داشتند، گفت: براساس ارتباط موجود بین دو کشور دوست و برادر ایران و مالزی، دو طرف به شناخت خوبی از فرهنگ و تاریخ یکدیگر دست یافته اند و این واقعیت هموار کننده مسیر توسعه دو کشور در حوزه های مختلف است.
وی با اشاره به زمینه های فرهنگی مشترک موجود بین دو کشور از قبیل فرهنگ غنی اسلامی، اعتدال، صلح طلب بودن، توسعه و بشر دوستی، گفت: حوزه های بیشتری برای همکاری و مشارکت وجود دارد و ضروری است دو طرف تلاش های بیشتری به منظور شناخت این ظرفیت ها انجام دهند.
به گفته افخم، برگزاری این نمایشگاه و دیگر مراسم در طول این آیین فرهنگی تلاشی برای محقق کردن شناخت بیشتر مردم با احساس مالزی و سایر شهروندانی که از کشورهای دیگر در مالزی حضور دارند، با فرهنگ، هنر و تمدن ایران است تا باعث افزایش منافع دوجانبه مشترک شود و زمینه توسعه روابط را بیش از پیش فراهم آورد.
وی افزود: ایران با تکیه بر سابقه فرهنگی و اسلامی خود، امیدوار است و تلاش می کند قدم های بیشتری درجهت تقویت برادری و توسعه روابط با کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای جهان بردارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: امروز جهان نیازمند گفت وگو و صلح است و برای دستیابی به این صلح ما نیازمند شناخت، صحبت و گفت وگو با یکدیگر هستیم. بدون مذاکره هر اتفاقی در جهان رخ می دهد و این اتفاق ها را می توان در پایتخت و سایر شهرهای کشورها مشاهده کرد.
وی فرهنگ را مهمترین جنبه روابط بین ملت ها و دولت ها دانست و ابراز امیدواری کرد براین اساس این نشست در کوالالامپور که تقریبا بعد از حدود دو دهه برگزار می شود، زمینه همکاری های دوجانبه در همه بخش های مختلف را فراهم سازد.
'نفیسه بنت احمد' رئیس کتابخانه ملی مالزی نیز در این ایین فرهنگی با تاکید بر اینکه این مراسم می تواند آغازی بر افزایش مشارکت و همکاری بین ایران و مالزی باشد، تصریح کرد که نمایشگاه هنر ایران و نمایش فیلم های ایرانی به مردم مالزی کمک می کند شناخت بهتری از جنبه های مختلف ایران و ایرانیان کسب کنند.
وی از این نمایشگاه به عنوان راهی موثر برای افزایش تعاملات آموزشی و فرهنگی بین دو کشور یاد کرد و گفت که اطمینان دارد این پایان همکاری های دو طرف نیست و در سال های آینده این روابط بیش از پیش توسعه می یابد.
در آیین گشایش این نمایشگاه گروه موسیقی 'هم آوا' به سرپرستی محسن گلشیری، نوازنده دوتار 'ضحی قیامی'، آواز مهدی صالحی و صدابرداری 'پوریا نیک فرد' برنامه اجرا کرد که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.
در برنامه روزهای فرهنگی ایران علاوه بر برپایی نمایشگاه های عکس، کتاب و صنایع دستی ایران، فیلم های سینمایی 'آواز گنجشک ها'، 'روز شیطان' و 'آذر، شهدخت، پرویز و دیگران' نمایش داده می شود.
خانه عکاسان جوان ایران با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه ملی مالزی 54 اثر از 44 استاد عکاسی ایران را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است.
'علیرضا عطاریانی' و 'رسول اولیاء زاده' از جمله عکاسانی ایرانی حاضر در این مراسم هستند.
شرکت هواپیمایی ماهان نیز در راستای توسعه گردشگری بین دو کشور و جذب گردشگر مالزیایی به ایران هر روز به قید قرعه بلیت رایگان به بازدیدکنندگان مالزیایی هدیه می کند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1311 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار