سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 10:00

طرح حقوق شهروندی در مدارس نیازمند بازنگری سیاست های آموزش و پرورش است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: قبل از اینکه مباحث حقوق شهروندی در مدارس تدریس شود باید سیاست های کلی وزارت آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار گیرد.
محمد حبیبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: حقوق شهروندی پیش از هر چیزی در آموزش و پرورش در نتیجه تامین امکانات و ایجاد آموزش با کیفیت تامین می شود نه صرفا تدریس حقوق شهروندی.
'منشور حقوق شهروندی 29 آذر 1395 در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و جمعی از وکلا، حقوق دانان، استادان و کارشناسان رونمایی و به امضای دکتر روحانی رسید.
این منشور شامل 120 ماده است و مهم ترین منبع ارجاعات قانونی این منشور، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.'
وی افزود: اگر بخواهیم به صورت جدی مواردی همچون حقوق شهروندی را وارد مباحث درسی کنیم، صرف پرداختن در قالب کتاب درسی بیشتر جنبه کلیشه ای دارد چرا که تجربه سال های گذشته نشان داده است که با تغییر دولت ها، موضوعاتی از این دست نیز تغییر می کند.
عضو کانون صنفی معلمان تصریح کرد: مباحث حقوق شهروندی و موضوعاتی از این دست باید در قالب آموزش های عملی برای تفهیم مطالب به دانش آموزان در مدارس ارایه شود که این مهم نیازمند بحث های مشاوره ای، درس های فوق برنامه، امکانات و بودجه است.
حبیبی یادآورشد: مدرسه ای که سرانه بودجه اش در سه سال گذشته پرداخت نشده و با جمع آوری پول از اولیا اداره می شود، شرایط لازم برای پرداختن به مباحثی چون حقوق شهروندی را ندارد چرا که چنین اتفاقاتی در مدارس نیاز به بودجه و استادان متخصص دارد.
وی به ماده 109 حقوق شهروندی مبنی بر اینکه 'حق دانش آموزان است که شخصیت و کرامت آنان مورد احترام قرار گیرد. نظرات کودکان در مسایل مربوط به زندگی‌شان باید شنیده شود و مورد توجه قرار گیرد' اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در مساله هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان تنش هایی به وجود آمد و دانش آموزان وادار می شدند به اجبار وارد یک رشته خاص شوند.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه بین آنچه که به عنوان حقوق شهروندی ارایه شده و آنچه که اکنون در عمل انجام می شود، تناقض وجود دارد، یادآورشد: تا این تناقض ها حل نشود بسیاری از موضوعاتی که قرار است در چرخه آموزشی کشور قرار گیرد به صورت کلیشه باقی می ماند.
حبیبی اظهار داشت: مواردی که در بحث حقوق شهروندی درباره آموزش کشور مورد اشاره قرار گرفته، مسایل جدیدی نیست و در سند چشم انداز و قانون اساسی نیز وجود دارد اما مساله این است که به آنها عمل نمی شود.
وی با بیان اینکه آنچه که می تواند به آموزش کشور کمک کند عمل به تمامی موضوعات مورد اشاره در حقوق شهروندی است، به ماده 108 این حقوق مبنی بر اینکه 'حق دانش‌آموزان است که از آموزش‌ و پرورشی برخوردار باشند که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانایی‌های ذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوق دیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توام با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترام به محیط‌ زیست و میراث فرهنگی آماده کند.'، اشاره کرد.
عضو کانون صنفی معلمان اظهار داشت: آموزش و پرورشی که قرار است به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانایی های ذهنی و جسمی دانش آموزان کمک کند، در گام اول باید زمینه آموزش را برای همگان فراهم سازد و در مرحله بعد ارایه آموزش با کیفیت است.
حبیبی با اشاره به اینکه برنامه کلی سیستم آموزش و پرورش کشور ادامه تسریع در روند خصوصی سازی است، خاطرنشان کرد: این روند در شرایط کنونی بخش وسیعی از دانش آموزان را از چرخه آموزش خارج می کند، اکنون این سوال مطرح است که آموزش و پرورشی که نمی تواند اقشار ضعیف جامعه را مورد حمایت قرار دهد، چگونه می تواند به شکوفایی شخصیت و توان دانش آموزان کمک کند؟
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1284 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار