چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 07 دی 1395 ساعت 09:09

منشور حقوق شهروندی از عوامل مهم پویایی جامعه و نظامند کردن رفتارهای اجتماعی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: منشور حقوق شهروندی یکی از عوامل مهم پویایی جامعه و نظام مند کردن رفتارهای اجتماعی است ولی باید زمینه آگاهی مردم از این قوانین و ساز و کار اجرا و احقاق حقوق شهروندی را نیز فراهم کنیم.
حجت الاسلام حشمت الله رستمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تدوین منشور حقوق شهروندی به عنوان قدم نخست و آگاهی بخش مردم از حقوق خود، جامعه را در مسیر تعالی سوق می دهد.
به گفته وی، آنچه که در دولت یازدهم و توسط رئیس جمهوری با عنوان منشور حقوق شهروندی در روزهای اخیر تدوین و مطرح شده را به فال نیک می گیریم.
این کارشناس مسائل فرهنگی و جامعه شناسی افزود: با توجه به شرایط پیش آمده پس از انقلاب همچون جنگ هشت ساله تحمیلی، دوران بازسازی و استقرار دولت ها با سلایق مختلف، حقوق شهروندی و رعایت آن به صورت جدی به گفتمان عمومی تبدیل نشده است.
حجت الاسلام رستمی با اشاره به اینکه تاکنون موضوع حقوق شهروندی در کشور به گفتمان و مطالبه عمومی تبدیل نشده است، تاکید کرد: بروکراسی نظام اداری ایران بطور معمول حق را به دولتمردان داده است.
به گفته وی، اگر این حقوق رعایت شود ظرفیت مقاومت جامعه در برابر هنجارشکنی بالا رفته و آسیب های اجتماعی تا حدودی کاهش خواهد یافت و حکومت و مردم در چارچوب قانون و مقررات در مسیر تعالی گام بر می دارند.
وی یادآور شد: دولت ها یا حاکمیت در بسیاری از کشورها حقوق اساسی مورد نیاز شهروندان را از آنها دریغ داشته و به همین خاطر آسیب های مختلفی متوجه مردم می شود.
حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه بسیاری از کشورها نیز حقوق شهروندی را به نحو شایسته ای رعایت می کنند، تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب و با تبیین قانون اساسی مبتنی بر آموزه های اسلامی آنچه که به عنوان حقوق شهروندی یاد می شود در قانون اساسی و متمم های آن مطرح شده است.

** لزوم بازنگری در برخی قوانین حوزه حقوق شهروندی
حجت الاسلام رستمی اضافه کرد: اگر قدری بیشتر در این موضوع دقت کنیم و سرفصل های حقوق شهروندی را مطالعه کنیم، احقاق این حقوق و برخورداری مردم از آن شاید نیازمند قانونگذاری های جدید در عرصه های مختلف باشد، از طرفی ساز و کارهای اجرایی کشور نیز برای رعایت این حقوق شاید قدری ضعیف باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه نظام بروکراسی در سیستم اداری ایران حاکم است و در این نظام بیشتر حق از آن دولتمردان است تا شهروندان، لذا در فرآیند مکاتبات اداری حقوق شهروندان به فراموشی سپرده می شود.
به گفته وی، در میان حقوقی که در منشور حقوق شهروندی مطرح شده حق اقتصاد شفاف و رقابتی، اشتغال، رفاه و تامین اجتماعی به چشم می خورد وقتی که این موارد را با وضعیت عمومی جامعه مقایسه می کنیم، تفاوت های زیادی با واقعیات جامعه دیده می شود.

** تحقق حقوق شهروندی نیازمند مشارکت عموم مردم و مسئولان
معاون سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، آموزش و پژوهش، آزادی و امنیت شهروندی در ایران مطلوب است ولی برای رسیدن به نقطه مورد نظر همچنان فاصله داریم و برای استقرار منشور حقوق شهروندی باید همه افراد جامعه اعم از دولتمردان، نمایندگان مجلس، نخبگان و عموم مردم مشارکت کنند.
حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه آگاهی یک شهروند از حقوق خود زمینه تضییع حقوق او را کاهش می دهد، افزود: به نظر می رسد آموزش حقوق شهروندی در مدارس، مراکز علمی و دانشگاهی و در میان اصناف و بازاریان ضروری است.
به گفته وی، از طرفی باید تمامی کارکنان اداره ها را موظف به مطالعه این حقوق کرده تا هر کسی در هر مسئولیت و مقامی که مشغول فعالیت است، رعایت این حقوق را در اولویت کارهای خود قرار دهد.
وی اظهار کرد: وقتی که به کتاب شریف نهج البلاغه مراجعه می کنیم یکی از مواردی که مورد تاکید قرار گرفته مساله حقوق متقابل مردم و حاکمان است که از زبان حضرت علی (ع) به زیباترین شیوه بیان شده است، امیرالمومنین (ع) در نامه خود با مالک اشتر بیشترین مطالب را نسبت به حقوق مردم در مقابل حکومت و برعکس مطرح کرده که می تواند به عنوان یک الگوی مناسب در زمینه حقوق شهروندی ارائه شود.

** توجه دین اسلام به تمامی ابعاد زندگی مادی و معنوی انسان ها
معاون سازمان تبلیغات اسلامی ایلام اضافه کرد: دین مبین اسلام همه بخش های زندگی اجتماعی انسان ها را مد نظر داشته و در کنار مسائل عبادی، رعایت عدل و انصاف، تامین معاش و رفاه اجتماعی، احقاق حقوق عادلانه و مقدم داشتن افراد با تقوا و صاحب فضیلت و وفاداری را مورد توجه قرار داده، خیرخواهی و اطاعت از امر حاکم که در جامعه امروز به عنوان تبعیت از ولایت فقیه تعبیر می شود در جای جای کتاب شریف نهج البلاغه بعنوان یک اصل مترقی دیده می شود.
حجت الاسلام رستمی یادآور شد: اگر حقوق شهروندی از سوی عموم مردم و مسئولان رعایت شود و حاکمان نیز در اجرای مفاد آن مصمم باشند، بطور قطع آثار و برکات آن از جمله برپایی عدالت در جامعه، اصلاح مفاسد و سیستم اداری، پایداری و دوام حکومت، احیای سنت های اصیل اسلامی و آنچه به عنوان حقوق اساسی مورد نیاز است در کوتاه مدت حاصل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرد.
منشور حقوق شهروندی در 120 بند با پنج ساز و کار از سوی دولت به منظور تحقق کامل حقوق مربوط با افراد در جامعه است که در این منشور علاوه بر حقوق حیاتی و اصولی، حق مردم نسبت به دولت و دستگاه های اجرایی از ضمانت اجرایی برخوردار شده است.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002

اطلاعات تکميلي

خواندن 871 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب