چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 06 دی 1395 ساعت 17:43

در مسیر رقابت رسانه ای نباید دچار واماندگی شد/نقد سازنده از واقعیت ها با هدف بازشناسی مشکلات

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مسیر رقابت رسانه ای نباید دچار واماندگی شد، گفت: در داخل هر سازمانی باید نقد سازنده به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده باشد تا از این طریق بتوان مسایل و مشکلات را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کرد.
به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدرضا صالحی امیری» پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشستی با مدیران و معاونین خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان این مطلب افزود: تقدیر از تلاش ها و زحمات مدیران از وظایف ما است و موضع همه ما در این جمع دفاع از هویت سازمان بزرگ و مهم خبرگزاری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: اگر هر سازمانی خود را نقد نکند به انحراف کشیده می شود بنابراین نقد خود، منجر به پالایش دستگاه می شود و انجام این امر برای هر سازمانی ضروری است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر اقدامات خوب و مطلوبی در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی صورت گرفته اما باید بدانیم که بین ساختار رسمی و غیر رسمی تمایزهایی وجود دارد. در ساختار رسمی مرزها دقیقا رعایت می شود.
صالحی امیری گفت: امروز جامعه ایران دچار بداخلاقی، شایعه پراکنی، انتقام جویی و ... شده و این گونه رفتارها خریدار دارد، اما نباید در هیچ شرایطی وارد چنین بازاری شد و به تخریب دیگران پرداخت.

** دولت یازدهم برای رسیدن به اهداف خود از مقدسات سوءاستفاده نمی کند
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: دولت یازدهم برای رسیدن به اهداف خود از مقدسات سوءاستفاده نمی کند. این دولت زمینی است نه آسمانی. دولت آسمانی از مقدسات به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند در حالیکه دولت زمینی با مردم شفاف و صادق است.
وی با اشاره بر لزوم برخی تغییرات در روند فعالیت های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: این سازمان نیازمند تحول در ساختار، هدف، مخاطب و اولویت سنجی موضوعات است.
صالحی امیری گفت: اگر در هر سازمانی تحول در درون اتفاق نیافتد آن سازمان دچار ایستایی و واماندگی می شود. امروزه دوره رقابت است و باید در مسیر رقابت حرکت کرد، در غیر این صورت دچار تأخر و واماندگی می شویم. اگر در این رقابت سرعت، جهش و نگاه خود را تغییر ندهیم در این رقابت جا می مانیم و دیده نمی شویم.
وی مقاومت در برابر تغییر را از ویژگی های سازمان های رسمی برشمرد و ادامه داد: مرجعیت رسانه نیز از موضوعاتی است که باید از سوی مخاطب به وجود آید. مرجعیت یک امر دستوری نیست بلکه نفوذ معنوی و ذهنی است که در ذهنیت مخاطب ایجاد می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرجعیت نسل جدید امروزه دستخوش تغییر شده بنابراین باید مهمترین هدف گذاری اجتماعی شدن باشد.
وی مواجهه با مجموعه تحولات فضای مجازی و دیجیتالی را ضروری دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی جهان، باید مرجعیت شبکه های اجتماعی و مجازی را بپذیریم و بر روی آن سرمایه گذاری کنیم. حدود ٤٠ میلیون نفر در ایران از شبکه های اجتماعی و مجازی استفاده می کنند و نمی توان نقش این شبکه ها را در انتقال اخبار و اطلاعات انکار کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ضرورت سرمایه گذاری روی مصرف کنندگان رسانه گفت: در کشور بیش از ١٢ هزار ناشر و ١٠ هزار چاپخانه وجود دارد درحالیکه کمتر از سه هزار کتابفروشی داریم. نقطه هدف تولید کتاب، کتابفروشی است و ناشری که تولید نکند و اثرش مصرف نشود دچار مشکل می شود. بنابرین باید بر روی طبقه مصرف کننده سرمایه گذاری کرد.

** دفاع از دولت در فعالیت رسانه­ای باید عقلانی باشد
صالحی امیری تصریح کرد: دفاع از دولت در فعالیت رسانه­ای باید عقلانی باشد زیرا دفاع غیر عقلانی دستوری است و شأن یک صاحب رسانه کار دستوری نیست. دفاع عقلانی رویکرد دقیق و تحلیل و اقناع گرانه اتفاقات است. انتظار دولت و رییس جمهوری هم در فعالیت رسانه ای دفاع از دولت به صورت شفاف، عقلانی و محکم است.
وی حرفه ای شدن در فعالیت رسانه ای را از دیگر ضروریات برشمرد و ادامه داد: حرفه ای شدن سیستم، باید به عنوان یک باور درونی در سازمان تبدیل شود زیرا سازمان حرفه ای دچار بحران نمی شود و از مرزهای اخلاقی عبور نمی کند. سازمان حرفه ای هدف را گم نمی کند و دچار احساسات لحظه ای نمی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر وجود نظام سنجش و پایش افزود: از طریق نظام سنجش و پایش، اولویت های کشور مشخص می شود و تولید براساس این نظام شکل می گیرد. از این طریق می توان نسبت به نیازهای جامعه آشنایی یافت و متوجه نیازهای جامعه مصرف شد. بنابراین اولویت سنجی یک ضرورت دائمی است.
وی اعتماد سازی را از دیگر ضروریات دانست و تاکید کرد: سرمایه اجتماعی سازمان اعتماد سازی است. امروزه دوران تک صدایی تمام شده و در فضایی زیست می کنیم که دیگران صدایی بلند دارند، بنابراین باید در فضای چند صدایی خود را نشان داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر مخاطب یک رسانه از آن روی برگرداند دیگر به دست آوردن دوباره آن کار آسانی نیست. وقتی مخاطب مهاجرت کند بازگشتش سخت است. اعتماد سازی نکته ای است که باید به آن توجه کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کرد.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** دریافت کننده: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 913 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب