دوشنبه, 06 دی 1395 ساعت 16:46

سطح آگاهی مردم از محیط زیست در انتخاب شیوه زندگی آنها تاثیر مستقیم دارد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ارتباط مستمر و پیوسته زندگی انسان در ابعاد مختلف با محیط زیست، گفت: سطح آگاهی و اطلاعات مردم از محیط زیست، در انتخاب درست شیوه زندگی توسط آنها تاثیری مستقیم دارد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در جلسه شورای علمی دانشنامه محیط زیست با تاکید بر اهمیت روز افزون محیط زیست در سطح جهان افزود: امروزه افزایش دانایی در این حوزه از سطح صرفا علمی تا سطح دانش عمومی از جمله مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری سرعت تغییرات در حوزه های مختلف علمی به ویژه محیط زیست، خاطرنشان کرد: به دلیل همین وسعت و سرعت تغییرات علمی، باید دو موضوع زمان بندی و امکان اصلاح و بازنگری مداوم در مطالب دانشنامه مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گفته وی، یکی دیگر از نکات مهم در تدوین دانشنامه محیط زیست، حفظ پیوستگی و جامع نگری و ارتباط موضوعات به رغم تقسیم بندی موضوعی دانشنامه است.
ابتکار ادامه داد: پیوستگی موضوعی و علمی، پیوستگی مدیریتی را به همراه دارد که اکنون در اهداف جهانی توسعه پایدار بسیار مورد توجه و تاکید است.
معاون رئیس جمهوری اشاره ای هم به فراگیری و میزان استفاده و رجوع به دانشنامه جهانی ویکی پدیا داشت و افزود: ویکی پدیا در کنار آنکه دانشنامه عمومی، قابل اعتماد و فراگیر در جهان است، سال ها است با تعریف چارچوبی خاصی، امکان فعالیت وسیع علمی از سطح شهروندان ساده تا سطح متخصصان و محققان را فراهم آورده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: البته بی شک در چنین وسعت کاری، احتمال خطا نیز وجود دارد ولی مزیت های فراوان این اقدام قابل انکار نیست به همین منظور بررسی امکان تعریف مشابهی از این روند و اقدام برای دانشنامه محیط زیست باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه محیط زیست موضوع فراگیر و مرتبط با تمام اقشار جامعه است، خاطرنشان کرد: ایجاد نسخه آنلاین و اینترنتی دانشنامه محیط زیست در کنار نسخه چاپی منجر به فراهم کردن امکان دسترسی بیشتر به مطالب برای تمام سطوح جامعه می شود.
ابتکار با ابراز تاسف از مصرف بالای کیسه پلاستیکی در ایران در شرایطی که حتی کشورهای آفریقایی همچون مراکش و رواندا هم نسبت به حذف این کیسه ها اقدام کرده اند، گفت: بخش مهمی از موفقیت در حفظ محیط زیست مشروط به موفقیت در نشر و بسط اطلاعات و آگاهی های محیط زیستی در میان عموم مردم است.
معاون رئیس جمهوری ضمن یادآوری تهیه و انتشار سه دوره گزارش وضعیت محیط زیست ایران (گزارش های موسوم به SOE)، اظهار کرد: چهارمین گزارش نیز در دست تهیه و تدوین است و به رغم تفاوت های دو حوزه دانشنامه و گزارش، اطلاعات این گزارش ها می تواند در تدوین دانشنامه مورد استفاده قرار گیرد.
*** میراث داران خوبی در حوزه محیط زیست نبودیم
بنابراین گزارش، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی و یکی از اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست نیز در این جلسه با اشاره به پیشینه فرهنگی و مذهبی ایرانیان در حفظ محیط زیست، همچنین برخورداری از میراث بسیار ارزنده در این حوزه، گفت: متاسفانه میراث داران خوبی در حوزه محیط زیست نبودیم و با جدا شدن از گذشته و بی توجهی به آینده، رفتاری را انتخاب کردیم که انگار در خلاء هستیم.
صالحی ضمن تاکید بر وظیفه و مسئولیت همگانی برای حفظ محیط زیست به ویژه از طریق آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی، اظهار کرد: یکی از راه های مهم برای ارتقای فرهنگ عمومی، بهره گیری از دانشنامه های تخصصی با زبانی ساده و فراگیر است.
وی ابراز امیدواری کرد: انتشار دانشنامه محیط زیست که فعالیتی فرهنگی و آموزشی از طریق حوزه کتاب است، آغاز سلسله اقداماتی مستمر در حوزه آموزش و آگاهی رسانی محیط زیست باشد.
*** دانشنامه محیط زیست در 14 مدخل اصلی تدوین می شود
همچنین جلال شایگان دبیر علمی دانشنامه محیط زیست با ارائه گزارشی از روند فعالیت ها و اقدام های صورت گرفته از آذرماه 1393 تاکنون برای انتشار دانشنامه محیط زیست، گفت: دانشنامه دارای 14 مدخل اصلی است.
وی آب، پسماند، هوا و آلودگی، جنگل و مرتع، اقتصاد و محیط زیست، کویر و بیابان، کشاورزی، انرژی، صنعت و معدن، حیات وحش، آلودگی صوتی و امواج و حرارتی را از جمله مداخل اصلی دانشنامه برشمرد و افزود: هر کدام از این مدخل ها دارای زیر مدخل های فراوانی است و تلاش شده تا تمامی مباحث محیط زیست پوشش داده شود.
*** انتشار دانشنامه محیط زیست در راستای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری است
در ادامه، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و یکی دیگر از اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست نیز با بیان اینکه تهیه و انتشار دانشنامه محیط زیست در راستای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری است، گفت: اقدامات دیگری نیز برای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی صورت گرفته است که در فواصل منظم، گزارش آن ارائه خواهد شد.
منوچهر اکبری رئیس بنیاد دانشنامه نگاری ایران و از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست نیز در ادامه با اشاره به ضرورت های تهیه و تدوین دانشنامه در حوزه محیط زیست، در خصوص شیوه و چارچوب تعریف شده برای مقاله نویسی و داوری مقاله ها در این دانشنامه، همچنین سابقه فعالیت های بنیاد دانشنامه نگاری در ایران گزارشی ارائه کرد.
وی با استقبال از پیشنهاد ابتکار برای انتشار نسخه آنلاین و اینترنتی دانشنامه، اظهار کرد: یکی از مهم ترین دغدغه های بنیاد دانشنامه نگاری ایران، خروج آثار منتشره از حالت صرفا مکتوب است و به همین دلیل اقدام ها و رایزنی های مختلفی برای اجرایی شدن این موضوع صورت گرفته و به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.
محمد حسن پنجه شاهی از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست پیشنهاد داد: برای ایجاد ارتباط و پیوستگی موضوعات مطرح شده در دانشنامه محیط زیست، پیشگفتار به نحوی تدوین شود که گویای ارتباط و پیوستگی موضوعات مختلف باشد.
سیمین ناصری از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست با بیان اینکه دانشنامه محیط زیست می تواند به نماد و مرجع این حوزه برای جستجوی های علمی و تخصصی تبدیل شود، خواستار افزایش همکاری های علمی و تخصصی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در تدوین این دانشنامه شد.
جلسه شورای علمی دانشنامه محیط زیست با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز ( دوشنبه ) در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.
علمی 9014**1440
دریافت کننده: کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن

اطلاعات تکميلي

خواندن 1057 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار