دوشنبه, 06 دی 1395 ساعت 15:33

سوریه؛ پل استراتژیک

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'سوریه؛ پل استراتژیک'، 'من صدای «بختگان» هستم'، 'حقوق شهروندی، بستر گفت وگوی ملی'، 'دیپلماسی انقلابی' و 'چرا دولت قصد مجوز دادن در فضای تلگرام را دارد؟'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز دوشنبه در صفحه 'ایرنا مقاله' منتشر شد.
** سوریه؛ پل استراتژیک
چشم انداز سیاست جمهوری اسامی ایران نشان می دهد که هیچ تمایلی به مذاکره با آمریکا بر سر سوریه ندارد، به ویژه تا زمانی که آمریکا و متحدانش بخواهند حکومت اسد در این کشور را ساقط کنند.اما اگر یک نقش مهم برای حکومت ایران در آینده سوریه در نظر گرفته شود، می توان تهران را پای میز مذاکره کشاند.
در آغاز بحران سوریه، پرسشی در ذهن برخی از مسلمانان جهان شکل گرفت؛چرا ایران در سوریه به صورت جدی از دولت حمایت می نماید.
در سوریه گروه هایی که به عنوان مخالفان حاکمیت دست به مبارزه مسلحانه زده اند، حتی تکیه گاه اصلی آنان استکبار جهانی است. تحولات در سوریه، بیش از آنکه منشأ درونی و مردمی داشته باشد، منشأ خارجی و بیرونی دارد که مدیریت و هدایت اصلی معارضان تروریست در اختیار صهیونیست ها و غرب به رهبری آمریکا و همکاری هم پیمانان منطقه ای قرار گرفته است.
بنابراین، شعار این گروه کشورها تحت عنوان حمایت از مردم سوریه، پوششی برای توجیه حمایت ها یشان از تروریست هاست. در میان تمامی کشورهای عربی -اسلامی، دولت سوریه و شخص بشار اسد، از بیشترین حمایت های مردمی برخوردار است و اصل دفاع از حقوق ملت ها و توده های مردم در همه کشورها به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همواره رعایت شده و در تحولات کنونی منطقه نیز بر اساس همین اصل عمل می شود.
نفوذ قوی ایران در آینده سوریه بعد از سقوط اسد، می تواند جایگاه آمریکا را نه تنها در سوریه بلکه در جهان عرب و کشورهای سنی تضعیف کند.

** من صدای «بختگان» هستم
این یادداشت به قلم «رضا کیانیان»، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به موضوع پویش مردمی «من صدای آب هستم» و نقش هنرمندان در این مطالبه پرداخته است.
پویشی اجتماعی و فرهنگی، کنشی مدنی در هشدار به بحران کم آبی و برانگیزاننده هوشیاری اجتماعی برای تدبیر همگانی در این باره است.
تاکنون تعدادی از هنرمندان و کنشگران اجتماعی به این پویش پیوسته‌اند و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز برای گسترده نمودن این پویش از فرصت‌های موجود خود برای اهمیت بخشیدن بیشتر به این حرکت خیرخواهانه بهره خواهد برد.
این بهترین و مسالمت آمیزترین روشی است که می‌توانیم صدای خود را به گوش مسئولان امر برسانیم و به آنها بگوییم که ما نگران منابع طبیعی کشورمان هستیم.

** حقوق شهروندی، بستر گفت وگوی ملی
«محمدعلی وکیلی»، عضو هیأت رئیسه مجلس در این یادداشت به رونمایی از «منشور حقوق شهروندی» از سوی رییس جمهوری پرداخته و شرط اجرایی شدن و قانونی شدن آن را اجماع قوای سه گانه دانسته است.
احساس داشتن حق در یک نظام، احساس تعلق به همراه دارد و به همین دلیل به رسمیت شناختن حقوق مردمان به استحکام بیشتر هر نظام سیاسی کمک می‌کند. منشور حقوق شهروندی به مثابه بنیان و قاعده می‌تواند مقدمه خوبی برای یک گفت‌ و گوی ملی باشد و گفت ‌وگو خود از مقدمات امنیت پایدار است. اصل مهم در آن اصل برابری همه شهروندان در مقابل قانون است.
مهم‌ترین ماده از منشور که این مهم را محقق می‌سازند و در رفع تبعیض‌ها و احیای برابری مؤثر است، مواد مربوط به دسترسی آزاد اطلاعات و ایجاد شفافیت و توزیع برابر فرصت‌ها است. دسترسی آزاد و برابر شهروندان به اطلاعات، رانت‌های اطلاعاتی را که سبب نابرابری فرصت‌ها شده است، کنار می‌زند.

** دیپلماسی انقلابی
آزادسازی حلب هم معادلات را در خاورمیانه تغییر داد. هم شکست تروریست ها در این منطقه حکایت از پیروزی محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران دارد. این محور با حضور نظامی روسیه در منطقه شام قوت و قدرت بیشتری گرفته و از قابلیت های به چالش کشیده هژمونی ایالات متحده برخوردار شده است.
زمانی که مذاکرات هسته ای در وین روزهای آخر خود را طی می کرد صدای تازه ای هم شنیده می شد؛ وارد کردن ایران به برجام منطقه ای. این ایده می توانست با تعمیم الگوی برجام به سایر حوزه ها، وضعیت متفاوتی برای مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران پدید آورد.
حضور ایران در سوریه دارای نکات زیر است: مغایر با حقوق روابط بین الملل نبوده و به همین دلیل تعارضی با حدود حاکمیتی دیگران ندارد، ایران در «حوزه طبیعی قدرت ملی» خود و باتوجه به اصل جهت برقراری موازنه امنیتی تلاش می نماید و شرط لازم برای برقراری ثبات، پایداری و امنیت» در منطقه پرآشوب خاورمیانه، برقراری حد معینی از «موازنه قدرت و امنیت» به تناسب سطح طیف تهدیدات علیه منطقه و ایران است.
مفهوم «ساختارهای قدرت موازنه ساز» مفهومی اساسی و کلیدی است که بدون درک و به رسمیت شناختن آن، درک معادله امنیتی ایران، در سپهر دکترین امنیت ملی، مقدور نیست. مفهوم و مصداق جوهر بحث در این است.
از سوی دیگر، غرب آسیا یک منطقه ژئواستراتژیک است و سوریه به عنوان یک عضو از این منطقه در معادلات آن دارای نقش مهم و راهبردی است. موقعیت ژئوپلتیک سوریه به دلیل همسایگی با رژیم اشغالگر قدس، لبنان، عراق و همچنین دسترسی به سواحل دریای مدیترانه، شرایط ویژه و ممتازی را به این کشور بخشیده است.
در نتیجه موقعیت ممتاز و راهبردی جغرافیایی از یک طرف و نگاه عقیدتی جمهوری اسامی ایران به مساله سرزمین های اشغالی و آرمان آزادسازی این سرزمین ها از طرفی دیگر، موجبات اتحاد استراتژیک میان ایران و سوریه را فراهم ساخته است.

** چرا دولت قصد مجوز دادن در فضای تلگرام را دارد؟
متخصصان دولت خوب می دانند که بستن تلگرام دردی را دوا نمی کند؛ چون در عمل کاربران به پیام رسان دیگری کوچ می کنند. بنابراین دولت ترجیح می دهد همین زمین بازی را برای خود و هوادارانش نگه دارد.
آنها می‌گویند که باید این کانال‌ها ساماندهی شوند تا مردم بتوانند به آن «اعتماد کنند». این هم برخاسته از نوعی نگاه پدرسالارانه پیشنهاد دهندگان است.
«مانوئل کاستلز» در کتاب «عصر اطلاعات» خود می‌گوید: «فناوری تنها عاملی نیست که مسیر جامعه را تعیین کند و جامعه نیز به همین صورت تنها عاملی نیست که مسیر فناوری را مشخص سازد؛ زیرا عوامل بسیاری از جمله خلاقیت فردی، کارآفرینی در فرآیند کشف علمی، نوآوری فناوری و کاربردهای اجتماعی در آن دخالت دارند.»
کسانی که اینترنت و شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های مجازی را عامل افزایش اصلی جرم در کشور می‌دانند، می‌خواهند به‌گونه‌ای تقصیر را گردن مرجعی دیگر بیندازند، مشکل اینجاست که آنها فکر می‌کنند وسط کویر می‌شود «در» گذاشت و به زور از تک‌تک مسافران خواست که فقط از همین در رد شوند، سخت در اشتباهند.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.

** تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی
@IrnaArticle با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**2040

اطلاعات تکميلي

خواندن 958 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار