چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 06 دی 1395 ساعت 08:35

فرهنگ کار جمعی، نیازمند کار جمعی فرهنگی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
موفقیت های بزرگ با کمک و همکاری همه به دست می آید و این جمله حکایت ضرب المثل یک دست صدا ندارد را در اذهان تداعی می کند؛ وجود چنین جملات قدیمی و متداول در میان مردم بیانگر این موضوع است که معمولا کارهای بزرگ بدون کارجمعی به سرانجام نمی رسد.
وقتی افراد برای انجام کاری که به فعالیت جمعی نیازمند است به انجام انفرادی آن روی می آورند چه موانعی بر سر راه پیشرفت و ترقی یک جامعه بوجود می آورند این پرسشی است که در میان کارشناسان و صاحبنظران مطرح است.
مصداق ها و مثال های مختلفی در جامعه در خصوص تمایل نداشتن برخی از ما برای مشارکت در کار جمعی وجود دارد بطور مثال در همان دوران کودکی و در برخی مدارس وقتی قرار می شد دانش آموزان به کمک هم روزنامه دیواری درست کنند کار به نتیجه نمی رسید و در خاتمه یک نفر تمام کارها را انجام می داد، حتی در مقاطع تحصیلی بالاتر هم وقتی اساتید از دانشجویان می خواهند که با همکاری هم پروژه ای را انجام دهند در بیشتر موارد یکی دو نفر این کار را به اتمام می رساندند.
جالب است که در ورزش کشور نیز نشانه های فقر کارگروهی را شاهد هستیم؛ به شکلی که معمولا موفقیت رشته های انفرادی مثل کشتی از موفقیت تیم های ورزشی چند نفره مثل فوتبال بیشتر است. نه‌تنها در ورزش که در بسیاری از گروه‌های فرهنگی، اجتماعی و مجموعه‌های اقتصادی خرد و کلان کشور نیز می‌توان ردپای بی‌میلی به «کارجمعی» را بین ایرانی‌ها دید.
کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند مهم‌ترین عامل توسعه در هر کشوری، ابزار، فناوری و پول نیست، بلکه شاخص‌ترین محور توسعه در هر سرزمینی، نیروی انسانی است که اتحاد و همکاری این نیروها می‌تواند موانع پیشرفت و آبادانی را سریعتر و با زحمت کمتری از سر راه بردارد، اما در جامعه ما همچنان به کارگروهی با دیده شک و تردید نگاه می‌شود.
در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی در دویست و سی امین میزگرد خود به بررسی وضعیت مشارکت جمعی در ایران با حضور علی باصری استاد و عضو هیات علمی دانشگاه،زهرا گیتی پسند کارشناس مسئول ترویج فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سیدحسن موسوی‌ چلک جامعه شناس و رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران پرداخت.

** فرهنگ ارتباط مستقیمی با کار گروهی دارد
علی باصری عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که فرهنگ مفهومی است که به صورت ذهنی مطرح می شود، افزود: فرهنگ مفهومی است که ارتباط مستقیم با کار گروهی و مشارکت اجتماعی دارد و در واقع چتر حمایتی و هدایتی در جامعه در جهت رفع نیازها و دستیابی به اهداف است که یکی از این اهداف همان کار و شغل است که در نهایت جهت رفع نیازهای مادی و غیرمادی انسان تعریف می شود.
وی ادامه داد: با نگاهی تاریخی به جوامع شرقی و غربی می بینیم که جوامع شرقی را همواره با رویکرد جمع گرایی می شناختند و در مقابل آن جوامع غربی رویکردی فردگرایی داشتند برای نمونه در ایران بیش از 70 درصد جمعیت کشور را روستانشینان تشکیل می دادند و در آن جامعه سنتی فرهنگ یاریگری، دگریاری، همیاری، همکاری و در نهایت تعامل را شاهد بودیم.
عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به سابقه کار اتحادیه های تعاونی در ایران، افزود: بررسی سابقه کار این اتحادیه ها بیانگر این است که این تعاونی ها خیلی قدرتمند فعالیت می کردند که با گذشت زمان بین سنت و مدرنیته فاصله ای به وجود می آید و این فرهنگ مشارکت و یاریگری در جامعه کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: در رابطه با فرهنگ کار گروهی و دسته جمعی سه رویکرد روانشناختی، جامعه شناختی و مردم شناختی و دینی و عقیدتی وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تشریح کرد: در مقوله رویکرد روانی عامل اصلی و تاثیرگذار در فرهنگ کار گروهی خود فرد است یعنی فرد در فضایی قرار می گیرد و وقتی فرد در درون محیط قرار می گیرد وارد بحث های جامعه شناختی می شویم و در شرایطی که فرهنگ حاکم بر کار گروهی شکل می گیرد نگاه، مردم شناختی می شود و در نهایت آموزه های دینی است که تعیین می کند چه قدر توانسته فرهنگ کار دسته جمعی را تقویت و درونی کند.
وی با بیان این مطلب که کارگروهی در سه سطح خرد، میانه و کلان قابل بررسی است، افزود: در این بحث که چرا فرهنگ کار گروهی تقویت نشده یک بخش آن به گروه های مرجع برمی گردد. معمولا وقتی افراد در یک شبکه ارتباطی قرار می گیرند فرد یا گروه هایی برای آنها نقش الگو را ایفا می کنند که اگر این الگوها کار خود را به درستی انجام دهند باعث تقویت کار فرد می شود و این افراد برای کار گروهی و دسته جمعی تشویق می شوند.

** فایده گرایی مانعی بر سر راه کارگروهی
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به بحث اصالت فایده گرایی، افزود: در این بحث علت اصلی که در کار گروهی و دسته جمعی موفق نیستیم این است که منافع فردی بر منافع جمعی ارجحیت دارد که عوامل زمینه ای و گوناگونی بر این ارجحیت موثر است که خود این ها قابل بررسی است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که یکی از اشکالات در طول تاریخ اجتماعی و فرهنگ ما فرآیند اجتماعی شدن یا فرهنگ پذیری است، افزود: فرآیند اجتماعی شدن پروسه ای است که از کودکی یاد می گیریم چگونه رفتار کنیم تا به نیازهای ما پاسخ داده شود و در طول تاریخ و جامعه این فرآیند اجتماعی شدن به صورت ناقص در ما شکل می گیرد.
وی با بیان این مطلب که یکی دیگر از ضعف های فرهنگی ایرانیان این است که فکر می کنند همه چیز را می دانند، گفت: وقتی تخصص گرایی را قبول داشته باشیم در کنار این که مقوله فردی است یک امر جمعی شکل می گیرد.
باصری با اشاره به نظریه وجدان جمعی دورکیم جامعه شناس فرانسوی، اظهارکرد: این جامعه شناس معتقد است وجدان جمعی که باعث می شود افراد کنار هم جمع شوند در واقع همان نیازهای مشترک، ارزش ها و هنجارهای جامعه و اعتقادات افراد است که در نهایت این اشتراک ها منجر به تقسیم کار اجتماعی می شود و این تقسیم کار زمانی به وجود می آید که افراد رفتارهای فردی و تخصصی خود را در یک جمع داشته باشند و مذهب، زبان و فهم مشترک را از عوامل موثر اشتراک افراد بیان می کرد.
وی با بیان این مطلب که تصور ذهنی مردم ایران این است که می توانند همه کارها را به صورت فردی انجام دهند، افزود: مردم کشورمان فکر می کنند در تمام کارها تخصص دارند و به همین دلیل پذیرش اجتماعی افرد محدود است و برای مثال یک معلم نمی خواهد بپذیرد که تکنسین ماشین نیست و اگر مشکلی بروز کند شخصا اقدام به رفع آن می کند که این موضوع زمینه اختلال در شبکه ارتباطی فردی و جمعی شکل می گیرد که البته این مورد سابقه تاریخی دارد.

** رسانه و دولت نقش مهمی در ترویج کار گروهی دارد
این استاد دانشگاه ادامه داد: راه برون رفت از این وضعیت به دوره زمانی برمی گردد و دیگر این که بپذیریم توانایی ما محدود است و این موضوع در درون جامعه نیز درونی شود که رسانه و دولت نقش مهمی در درونی کردن این فرهنگ برعهده دارد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه در مشارکت های اجتماعی و فرهنگی باید کار جمعی را پررنگ کنیم یعنی عوامل فردی، تاریخی و گروهی را برجسته کنیم برای نمونه در سطح شهر بیلبوردهایی نصب کنیم که در آن به جای تبلیغ انواع دمنوش های تبلیغاتی درباره فرهنگ کار جمعی ارائه دهیم.

** فضای مجازی عاملی برای فاصله از فرهنگ کار گروهی
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که ایران در گذشته جامعه سنتی بوده که در نتیجه حرکت به سمت مدرنیته به یک باره شکاف و فاصله ای به وجود می آید، گفت: به عقیده من کشور ما خیلی زود به عناصر جدید تکنولوژی دست یافت که در مردم شناختی این موضوع را پس افتادگی یا تاخیر فرهنگی عنوان می کنند.
وی افزود: اگر برای فرهنگ دو بعد، مادی و غیرمادی درنظر بگیریم بعد مادی آن همان ابزارهای رسانه ای است. یکی از دلایلی که ما از فرهنگ کار گروهی فاصله گرفتیم همین فضای مجازی است. 40 میلیون ایرانی در فضای مجازی فعال هستند که فضای مجازی باعث شده افراد دیگر ارتباط کلامی نداشته باشند و از فضای واقعی دور شوند.
باصری تصریح کرد: ما عقبه و سابقه فرهنگی قوی داریم برای نمونه بحث تامین اجتماعی را کوروش در دوره هخامنیشان مطرح می کند و می گوید اگر کسی در حین کار، ساخت و ساز و کار جمعی دچار صدمه جسمی شد دولت و اطرافیان موظف هستند، اگر خود شخص آسیب دید درمان کند و اگر فوت کرد خانواده او تا آخر مستمری بگیرد. این بحث تامین اجتماعی در سابقه تاریخی ما وجود دارد اما افراد تا چه حد از آن اطلاع دارند؟ چرا که این حمایت اجتماعی مهم است.
این استاد دانشگاه عوامل اجتماعی مختلفی همچون خانواده، مدرسه، گروه دوستان و همسالان، رسانه و کل جامعه را در امر اجتماعی شدن افراد موثر دانست و تاکید کرد که این عوامل باید با هم پیوند داشته باشند.
باصری تاکید کرد: اولین راهکار برای ترویج فرهنگ کار جمعی آموزش است و این آموزش نباید سطحی باشد بلکه باید کاربردی باشد. نظام آموزش ما در همه مقاطع و فرآیند و حتی در مقطع دکتری ضعف دارد که باید برای بهبود این شرایط تلاش کنیم.
این استاد دانشگاه دومین راهکار برای ترویج کار گروهی را تبلیغات اعلام کرد و گفت: باید از فضاهای شهری به صورت کاربردی استفاده کنیم. اگر تبلیغات محیطی به شکل مستمر انجام شود اثربخشی خود را بر پیکره جامعه خواهد گذاشت البته باید تبلیغات را در سطوح مختلف جغرافیایی و با توجه به اقلیم مناطق، نوع مشاغل و دسته بندی کارها و سطح ارتباطات که وجود دارد تعریف کنیم.
باصری ادامه داد: زندگی شهری باعث جدایی افراد شده و ما موظفیم کاری کنیم که افراد با هم باشند و به فکر منافع دیگری هم باشند که راهکار آن بحث ذهنی و روانی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه، راهکار دیگر برای ترویج کار گروهی را تقویت باورهای دینی بیان کرد و افزود: باید افراد بدانند که آموزه های دینی ما چه توصیه هایی درباره مشارکت اجتماعی دارد و این تقویت باورها باید به صورت کلان باشد.
باصری درباره راهکار دیگر برای ترویج کار گروهی را افزایش رضایتمندی شغلی در مشاغل گوناگون بیان کرد و گفت: این رضایتمندی شغلی را باید در همه مشاغل و صنف ها شاهد باشیم یعنی باید منفعت را برای افرادی که به صورت فردی یا گروهی برای شخص یا ارگانی کار می کند ملموس و فاصله ها را کم کنیم و سعی کنیم حداقل نیازهای افراد را در مجموعه ها و صنف ها برآورده کنیم.

** کار در فرهنگ اسلامی
کارشناس مسئول ترویج فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این میزگرد در تعریف مفهوم کار گفت: کار فعالیتی است که منتج به تولید کالا یا ارایه خدمت شود.
زهرا گیتی پسند افزود: کار،مستلزم صرف انرژی است و می تواند معیشت فرد و یا خانواده را تامین کند.
وی با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص کار جمعی بیان داشت: در دیدگاه مذهبی مسلمانان، کار جمعی بر کار فردی ارجح است به طوری که نماز به جماعت تاکید می شود و در مناسک مذهبی مسلمانان به شکل جمعی حضور دارند.
وی گفت: به نظر می رسد واژه فرهنگ کار، فرهنگ مثبت کار را القا می کند؛ در حالیکه در فرهنگ کار، وجوه منفی نظیر تنبلی،از زیر کار در رفتن و سهل انگاری هم مستتر است.
گیتی پسند گفت: هر دو وجه مثبت و منفی در فرهنگ کار وجود دارد. وجوه مثبت و منفی فرهنگ کار، هر دو ریشه در فرهنگ دارند.
این کارشناس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور مثال اگر از ایرانی می خواهیم کالای ایرانی بخرد، باید قبل از آن برای ارتقاء فرهنگ کار تلاش کنیم.
به گفته وی، فرهنگ شهرنشینی و همچنین آموزه هایی که از خارج وارد می شوند، بر روی فرهنگ کار تاثیر دارند.
وی افزود: در دیدگاه اسلامی کار موضوعی ارزشمند است و زمانی که از دیدگاه اسلامی دور می شویم از فرهنگ مثبت کار هم دور شده ایم.
وی بیان داشت: در فرهنگ اسلامی،گستره کار بسیار بزرگتر است و تنها بر عمل و مهارت تاکید نمی شود بلکه نیت فرد مهم است.

**کارگروهی در ایران
وی در خصوص کار گروهی در ایران گفت: در ایران،رفتار و عملکرد فرد، زمانی که عضو گروه باشد و زمانی که مدیریت گروه را بر عهده داشته باشد،متفاوت است.
گیتی پسند معتقد است : کار گروهی نیاز به انعطاف پذیری دارد. متاسفانه در ایران انعطاف پذیری بسیار اندک است.
وی ادامه داد: در کار گروهی حتی اگر فردی مخالف دیگری باشد باز هم می توانند با هم بمانند و کار را به پیش ببرند؛به شرط اینکه انعطاف پذیر باشند.

**کودکان در خانه می آموزند
وی با اشاره به اینکه فرهنگ کار را، کودکان در خانه فرا می گیرند ،اظهار داشت: پدر و مادری که از محیط کار خود اظهار نارضایتی کنند، می توانند بر اذهان کودکانشان تاثیر نامطلوبی داشته باشند.به عبارتی الگوی نامناسبی از کار در اذهان کودکان از مقوله کار شکل می گیرد.
به گفته گیتی پسند، فرهنگ کار از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.پدری که از صبح در محل کار خود است و شب پس از یک ترافیک طولانی خسته به خانه می رسد بر روحیه فرزندش اثر ناخوشایندی دارد.در این شرایط کودک،همه خستگی های و نارضایتی ها را به کار نسبت می دهد. وی گفت: در شرایط یاد شده فرهنگ کار و کار جمعی شکل نمی گیرد.
وی با اشاره به فتوت نامه گفت: در ایران سابقه ارزشمندی از فتوت نامه صنفی وجود دارد؛به طوری که هر صنف در گذشته فتوت نامه صنف خود را داشت.
یادآور می شود، فتوت نامه رساله یا کتابی است که در باب منش، عقاید، قوانین، و آداب جوانمردان نوشته شده است. فتوت نامه ها بخش قابل توجهی از ادبیات عامیانه ایران را تشکیل می دهند و نماینده فرهنگ توده های مردم این مرزو بوم در روزگاران گذشته اند.همچنین آن مهم در میان اهل صنوف مختلف رواج داشته و هر یک از صنوف برای خود فتوت نامه جداگانه ای داشتند.فتوت نامه چیت سازان گواه این مطلب است که هر شغلی برای خود فتوت نامه خاصی داشته است.
وی توضیح داد: فتوت نامه می تواند برای هر صنفی نگاشته شود تا بتوان اخلاق حرفه ای را از آن طریق به کسانی که وارد یک فعالیت شغلی می شوند آموزش داد.

**راهکار ارتقا فرهنگ کار و کار جمعی
این کارشناس حوزه کار معتقد است: برای اینکه کودکان بتوانند از همان سنین کودکی با موضوع کار عجین شوند چه خوب است که بتوانند در واحدهای اقتصادی حضور یابند و از همان سنین با کار و فرهنگ کار از نزدیک آشنا شوند. چرا که مدت طولانی تحصیل، سبب می شود زمانی که فرد به دنیای کار وارد می شود، فکرش با میل به انجام کار اداری پر شده باشد.
وی با اشاره به کار پژوهشی در خصوص تحلیل محتوای کتاب های درسی دبیرستان (دوره دوم متوسطه) گفت:در این بررسی فرهنگ کار در کتب مختلف درسی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این کتاب ها،نگرش مثبت به کار 26درصد،کار و تلاش مضاعف21درصد، بهره گیری از فناوری جدید 13درصد، کارایی و بهره وری11درصد، تعاون و همکاری گروهی 8 درصد ،رعایت تقسیم کاری 7 درصد،رضایت شغلی 4درصد، مدیریت مشارکتی و تعهد کاری هر کدام 3 درصد،رعایت نظم در انجام کارها 2درصد،کارآفرینی 1 درصد و عدالت سازمانی، مشورت در انجام کارها و رعایت مسائل سازمانی صفر درصد بوده است.
وی گفت: بررسی پنج کتاب درسی دبیرستان نشان می دهد که تنها 17درصد مطالب در این کتاب ها در خصوص شیوه های همکاری و کارگروهی آموزش داده شده است.
وی با بیان اینکه کودکان باید از کودکی کار جمعی را بیاموزند گفت: معلمی اگر کار جمعی را باور نداشته باشد نمی تواند به دانش آموزان خود کار جمعی را آموزش دهد، اظهار داشت: باور کردن و اعتماد کردن مهم است .آموزگاران باید به کار جمعی اعتقاد داشته باشند تا بتوانند از طریق آموزش، این مهم را انتقال دهند.کار گروهی مستلزم عبور از رقابت به همکاری، از سوء ظن به حمایت و از خودمحوری به اهداف گروهی است.
به گفته این کارشناس،برای موفقیت در کارگروهی،لازم است هر یک از اعضاء،به جای اینکه منتظر پیش قدم شدن سایرین شوند، خودشان آغازگر باشند؛ قبل از اینکه منتظر باشند سایرین به وی ارزش گذارند، او را باور کنند و به او خدمت کنند؛خود فرد به سایرین و ارزش های آنان،احترام بگذارد، به دیگران خدمت کند و آنان را باور داشته باشد.

** مشارکت اجتماعی لازمه موفقیت هر جامعه
سید حسن موسوی چلک جامعه شناس نیز دراین میزگرد با بیان این مطلب که انسان موجودی اجتماعی است لذا برای داشتن زندگی با نشاط و اطمینان از حال و آینده به ناچار می بایست در بسیاری از امور با دیگران تشریک مساعی کند، افزود: انسان تنها در جامعه راه به جایی نخواهد برد و شاید به همین دلیل است که از ابتدای خلقت کار گروهی مبنای زندگی انسان بوده و هست و باید باشد.
وی تصریح کرد: فراموش نکنیم که کار جمعی از مولفه‌های پیشرفت در هر جامعه ای محسوب می شود. زمانی که افراد یک جامعه فرهنگ کار دسته جمعی را فرا گیرند، تمایل بیشتری نیز برای تلاش در جهت سازندگی آن جامعه شکل می‌گیرد.
این جامعه شناس اظهارکرد: با کمی تامل در مورد فرهنگ کار جمعی در کشور درمی یابیم که مبنای برخی مشاغل همچون کشاورزی و دامداری بر کار جمعی استوار است اگرچه برخی معتقدند که ایرانیان بیشتر به کارهای فردی گرایش دارند و این عبارت را به کار می برند که ایرانیان خودمحور (فردمحور) هستند و من هم نمی خواهم این نوع نگاه را رد کنم اما این برداشت به طور مطلق قابل تعمیم نیست.
موسوی چلک ترجیح منافع فردی بر منافع جمعی، تمرکز بر اختلافات در حوزه های مختلف، شهرنشینی، تغییر ساختار روابط اجتماعی مردم، تغییر سبک زندگی، جایگزینی تکنولوژی و فناوریهای نوین که باعث تقویت رفتار فردی می شود، ضعف سرمایه اجتماعی و مولفه های آن از قبیل اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی را از عوامل موثر بر کاهش کار گرهی عنوان کرد.
وی تاکید کرد: میزان مشارکت اجتماعی و به عبارتی فرهنگ کار گروهی یکی از ملاک هایی است که کشورهای توسعه یافته را از کشورهای در حال توسعه مجزا می کند و در نتیجه بهره وری و کیفیت کار افزایش می یابد و از طرفی زمان کمتری برای انجام کارها صرف می شود.
این جامعه شناس ادامه داد: کار گروهی حتی در کاهش منابع هم موثر است و باعث می شود فشار کاری کمتری بر افراد تحمیل شود. اما با این وجود در کشورهای توسعه نیافته افراد علاقه ای به فعالیت گروهی ندارند و همین امر سبب می شود که علاوه بر صرف انرژی بیشتر، کارها با کیفیت پایین تری در این جوامع انجام پذیرد.
وی با اشاره به این که اگرچه مشارکت در حیات اجتماعی انسان سابقه ای طولانی دارد اما در دنیای جدید و از دهه 1970 به بعد در ادبیات توسعه، قالب رویکردهای مشارکتی مورد توجه قرار گرفت، گفت: از منظر جامعه شناختی مشارکت نوعی فرآیند تعاملی چند سویه است و باید بین مشارکت به عنوان عمل و تعهد (عمل مشارکت) و به عنوان حالت یا وضع (امر شرکت کردن) تمیز قائل شد. مشارکت در معنای نخست، داشتن حضور فعالانه در گروه است و در معنای دوم از تعلق گروهی خاص و داشتن سهم در هستی آن خبر می دهد.
این جامعه شناس مشارکت اجتماعی را پذیرش اصل برابری مردم عنوان و هدف از آن را همفکری، همکاری، و تشریک مساعی افراد در جهت بهبود کمیت و کیفیت زندگی در تمامی زمینه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عنوان کرد.
وی اظهار کرد انجام کار گروهی و مشارکت اجتماعی می بایست دارای ویژگی جمعی، ارادی، منطقی و داوطلبانه باشد تا شاهد اثرگذاری لازم باشیم. براین اساس مشارکت اجتماعی را نوعی کنش آگاهانه، داوطلبانه، جمعی و کم و بیش سازمان یافته افراد و گروه ها در جهت اهداف، نیازها و منافع جمعی تعریف می کنند.
این جامعه شناس درخصوص مزایا و کارکردهای کار گروهی بیان کرد: افزایش احساس ارزشمندی در افراد، کاهش هزینه خدمات، اجرای کامل برنامه ها، ایجاد انگیزش و ارزش درونی برای مشارکت کنندگان، توسعه بهینه کشور، تقویت احساس مسئولیت، رفع وابستگی کشور، افزایش ارزش دانش بومی و انجام امور به شیوه درست را به دنبال دارد.
موسوی چلک، بی اعتمادی یا کاهش اعتماد به اعضای گروه، فرار از پذیرش مسئولیت در جمع، ترس از پاسخگویی به تعهداتی که در گروه مشخص می شود را از موانع عمده کار گروهی عنوان کرد.
وی افزود: توجه بیش از پیش سازمان ها در عصر حاضر برای ماندگاری و کسب سهم بیشتر بازار، موجب شده تا مطالعات پژوهشگران علم مدیریت در جهت افزایش اثربخشی و کارآمدی فعالیت ها، به سمت تیم های کاری حرکت کند. کارآمدی و اثربخشی تیم های کاری مستلزم تقویت اصول اساسی کار تیم و شناخت موانع و آفات است چرا که نحوه تعامل و نقش هریک از اعضا به عنوان تقویت کننده یا مانع، عنصری سرنوشت ساز است.
وی به اهمیت کار تیمی تاکید کرد و گفت: گروهی از دانشمندان علم مدیریت آن را لازمه دست یافتن به مزیت رقابتی پایدار در فضای رقابتی دنیای امروز می‌دانند و عده‌ای معتقدند تنها کار تیمی است که در نهایت باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌شود، زیرا هم توان لازم را دارد و هم کمیاب است .
موسوی چلک در پایان افزود: اگر همه کارکنان یک سازمان به سوی یک هدف مشترک بسیج شوند، در هر رشته و در هر بازار و در برابر هر رقیبی و در هر زمان، موفقیت ثمره تلاش آنها خواهد بود. هر چند که درست کردن یک تیم متحد و یک دست مشکل است اما پیچیده و غیر ممکن نیست و شاید حفظ نمودن آن از تشکیل آن مهم‌تر باشد.
وی گفت: انسان موجودی اجتماعی است و برای رفع نیازهای خود و همچنین داشتن زندگی با نشاط و اطمینان از حال و آینده می بایست در بسیاری از امور با دیگران مشارکت داشته باشد.
از طرفی در عصر حاضر کار جمعی از مولفه‌های پیشرفت در هر جامعه ای محسوب می شود. زمانی که افراد یک جامعه فرهنگ کار دسته جمعی را فرا گیرند، تمایل بیشتری نیز برای تلاش در جهت سازندگی آن جامعه شکل می‌گیرد.
موسوی چلک اظهار کرد البته فرهنگ کار جمعی در ایران ضعیف است و عوامل متعددی همچون عوامل تاریخی و خودکامگی پادشاهان، سوءمدیریت، انتصاب مدیران ناکارآمد، نبود تشویق و تنبیه، ناامیدی از اینکه کارها به نتیجه برسد، وضعیت معاش نگران‌کننده، همه و همه در تضعیف اصل فرهنگ کار جمعی موثر هستند.
وی در پایان گفت: به طور خلاصه راهکارهای برون رفت از این مشکل و ترویج فرهنگ کار گروهی می تواند از خانواده شروع و تا مدرسه و دانشگاه و حتی در مقطع دکتری ادامه داشته باشد و رسانه ها نیز می توانند با توجه به شرایط بومی هر منطقه نقش موثری در این زمینه داشته باشند. همچنین سعی کنیم تا حدودی نیازهای افراد و رضایتمندی آنها را در گروه تامین کنیم.
اجتمام**9132، 9123** 1569
خبرنگاران: زهره دریغ گفتار و فرزانه سلامت بخش** انتشار: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1111 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب