دوشنبه, 06 دی 1395 ساعت 08:17

مسوولان از منشور شهروندی حمایت حداکثری کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس دانشگاه عدالت با بیان اینکه پاداش امضا و رونمایی از منشور شهروندی نزد خداوند سبحان محفوظ است، گفت: مسوولان باید از این منشور حمایت حداکثری کنند.
حجت الاسلام محمدحسین بیاتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا افزود: هر گامی از جمله امضای منشور حقوق شهروندی که در راستای اهتزاز پرچم احیای شعار حقوق مردم انجام شود، گامی فرخنده و مورد رضایت خداوند رحمان است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این دانشگاه که زیر نظر مرجع عالی قدر آیت الله هاشمی شاهرودی است نیز اقداماتی در زمینه حقوق شهوندی همچون تالیف کتاب و برگزاری همایش ها انجام شده است.
رییس دانشگاه عدالت افزود: آیت الله شاهرودی نیز در مقام عمل و تئوری در این حوزه جزوء پیشگامان احیای حقوق شهروندی بوده اند و بر همین اساس نیز در دوران ریاست وی در قوه قضاییه بخشنامه ای را در این راستا صادر کردند.
بیاتی یادآور شد: آیت الله شاهرودی پیگیری و حمایت حداکثری از این حقوق داشتند و مجموعه بیانات وی به صورت کتاب در این دانشگاه چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: انشالله این گامی که از سوی بزرگان نظام در این مسیر برداشته می شود با همنوایی بیشتر و همدلی افزون تر روز به روز پر رونق شود.
رییس دانشگاه عدالت گفت: ضرورت پرداختن به مقوله حقوق مردم، زمان و مکان نمی شناسد و یکی از اولین تکالیفی است که مسوولان نظام و علمای اسلام بر دوش دارند.
وی افزود: باید تمام مسوولان از این منشور حقوق شهروندی حمایت حداکثری کنند و در هر زمانی اهتمام ویژه برای احیای حداکثری آن داشته باشند.
بیاتی خاطرنشان کرد: امضا و رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری جای تبریک به دولت و مجموعه حقوقی کابینه دارد و از خدا می خواهم این زحمات مسوولان در کفه اعمال خیر آنها قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد: بطور حتم مجموعه دولت و اعضای حقوقی کابینه زحمات زیادی را در این امر قائل شده اند زیرا به قول علما حق الناس بر حق الله مقدم تر است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه 28 آذر ماه، منشور حقوق شهروندی با 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
همچنین حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت دیگر حقوقی است که این منشور به آن ها اشاره کرده است.
حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تأمین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی سایر حقوق مندرج در این منشور است.
فراهنگ ** 9187 ** 1071 ** خبرنگار: حمیدرضا بازگشا ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 990 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار