چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 19:57

آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تولیت آستان حضرت‌عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: یکی از محورهای اساسی در حوزه تقریب مذاهب در بعثه رهبری و انجام مراسم حج، آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا محمد محمدی ری شهری در حاشیه برگزاری روز یکشنبه در مراسم یادبود مرحوم آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این مرحوم از شخصیت های برجسته علمی، پژوهشی در حوزه تقریب مذاهب اسلامی بود، اظهار کرد: در سال هایی که در مراسم حج در خدمت این عالم بودیم تلاش وی بیشتر صرف کاهش اختلاف و افزایش وحدت بین فرق اسلامی بود.
رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه مرحوم آیت الله واعظ زاده در این عرصه جزو پیشگامان بود، تصریح کرد: در خصوص تحقیقات علمی به عمل آمده در سال های گذشته توسط این شخصیت روحانی نیز در حال حاضر در بسیاری از مراکز حوزوی و دانشگاهی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است.
در مراسم نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی، شخصیت های فرهنگی و سیاسی از دفتر و بیت رهبرمعظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی، وزرای دولت و دیگر مقامات لشکری و کشوری شرکت داشتند.
مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی نایب رئیس اتحادیه علمای مسلمان و عضو شورای عالی تقریب مذاهب یکشنبه هفته گذشته در سن 91 سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1304 هجری شمسی در مشهد متولد شد و علوم دینی را در حوزه های علمیه نجف، مشهد و قم نزد اساتید و مراجع بزرگی چون آیت الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی آموخت و دارای اجازه نقل حدیث از مراجع بزرگ بود.
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی مرحوم واعظ زاده را روحانی بزرگوار و پرکار و روشن بین دانسته و افزودند: او از جمله مردان با همت و جامعی بود که علوم اسلامی همچون فقه، حدیث، رجال و تراجم را از برترین استاد این فنون یعنی مرحوم آیة الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه فراگرفته و خود در عمر پربرکت خویش به تحقیقات بدیع در آن و نیز علوم قرآنی و تاریخ و کلام پرداخته بود.
حضرت آیت الله خامنه ای آثار قلمی و تحقیقی واعظ زاده را در برخی از این رشته ها در شمار افتخارات علمی حوزه های علمی شیعه برشمردند که مورد استفاده ماندگار دنیای اسلام خواهد بود.
از مرحوم واعظ زاده کتاب های متعددی از جمله رسالة الشیخین، «الوحدة الاسلامیّة ، عناصرها و موانعها»، تصحیح و تحقیق دو کتاب «المقنع والهدایة» از شیخ صدوق، شرکت در تألیف جامع احادیث الشیعه، تحقیق و ترجمة کتاب «الجمل والعقود فی العبادات» از شیخ طوسی، گردآوری، تصحیح وانتشار مقالات کنگره شیخ طوسی درسه جلد و نیز کتاب رجال و فهرست شیخ طوسی و نیز مقالات فراوان در مجلات مکتب اسلام، نشریه دانشکدة الهیات، نشریه مشکوة به زبان فارسی، و مجلة الارشاد، رسالة القرآن، رسالة الثقلین، رسالة التقریب به زبان عربی به یادگار مانده است.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: کامبیز رضایی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/1699 / 1539

اطلاعات تکميلي

خواندن 1090 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب