یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 17:32

آیت الله واعظ زاده خراسانی یک شخصیت بین المللی بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی دارای شخصیت بین المللی بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری مراسم نکوداشت آیت الله محمد واعظ خراسانی در مسجد امام جعفر صادق (ع) در میدان فلسطین در جمع خبرنگاران افزود: ارتباطات این مرحوم در دوران مسئولیتش در مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سفر به کشورهای مختلف اسلامی و عربی نتایج پر ثمری را به همراه داشت.
وی با اشاره به شهرت جهانی آیت الله واعظ زاده گفت: این مرحوم به دلیل داشتن دانش و اطلاعات بسیار در حوزه اندیشه های مختلف مذاهب اسلامی و همچنین تسلط بر رشته هایی مانند فقه، اصول، احادیث و تاریخ، صاحب نظر و جامع نظر بود.
حجت الاسلام محمدی گلپایگانی با تاکید بر اینکه آیت الله واعظ زاده خراسانی دارای شخصیت بی نظیری بود، گفت: فقدان ایشان برای اسلام یک ضایعه بزرگ محسوب می شود چنانچه پیامبر اکرم(ص) فرمودند که اگر مومن فقیه از دنیا بروند شکافی ایجاد می شود که به این سادگی پر نخواهد شد.
درمراسم نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی مراسم یادبود امروز شخصیت های فرهنگی و سیاسی از بیت رهبرمعظم انقلاب ، دفتر رهبرمعظم انقلاب ، مجلس شورای اسلامی، وزرای دولت و دیگر مقامات لشکری و کشوری شرکت داشتند.
مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی نایب رییس اتحادیه علمای مسلمان و عضو شورای عالی تقریب مذاهب یکشنبه هفته گذشته در سن 91 سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1304 هجری شمسی در مشهد متولد شد و علوم دینی را در حوزه های علمیه نجف، مشهد و قم نزد اساتید و مراجع بزرگی چون آیت الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی آموخت و دارای اجازه نقل حدیث از مراجع بزرگ بود.
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی مرحوم واعظ زاده را روحانی بزرگوار و پرکار و روشن بین دانسته و افزودند: او از جمله مردان با همت و جامعی بود که علوم اسلامی همچون فقه، حدیث، رجال و تراجم را از برترین استاد این فنون یعنی مرحوم آیة الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه فراگرفته و خود در عمر پربرکت خویش به تحقیقات بدیع در آن و نیز علوم قرآنی و تاریخ و کلام پرداخته بود.
حضرت آیت الله خامنه ای آثار قلمی و تحقیقی واعظ زاده را در برخی از این رشته ها در شمار افتخارات علمی حوزه های علمی شیعه برشمردند که مورد استفاده ماندگار دنیای اسلام خواهد بود.
از مرحوم واعظ زاده کتاب های متعددی از جمله رسالة الشیخین، «الوحدة الاسلامیّة ، عناصرها و موانعها»، تصحیح و تحقیق دو کتاب «المقنع والهدایة» از شیخ صدوق، شرکت در تألیف جامع احادیث الشیعه، تحقیق و ترجمة کتاب «الجمل والعقود فی العبادات» از شیخ طوسی، گردآوری، تصحیح وانتشار مقالات کنگره شیخ طوسی درسه جلد و نیز کتاب رجال و فهرست شیخ طوسی و نیز مقالات فراوان در مجلات مکتب اسلام، نشریه دانشکدة الهیات، نشریه مشکوة به زبان فارسی، و مجلة الارشاد، رسالة القرآن، رسالة الثقلین، رسالة التقریب به زبان عربی به یادگار مانده است.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: کامبیز رضایی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/1699/ 1539

اطلاعات تکميلي

خواندن 1028 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار