یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 13:54

قصه هایی برای خواب و بیداری کودکان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کودک معصوم شباهنگام با قصه چوپان دروغگو از زبان پرمهر مادر به خواب رفت اما وقتی با طلیعه آفتاب و پندهای داستانی از خواب بیدار شد، فهیمد که دروغ و بدعهدی در نبود اخلاق می تواند دامن گیر انسان شود.
به گزارش ایرنا لذت شنیدن قصه برای کودکان با لالایی و نجواهای مادرانه آغاز شده و علاوه بر ایجاد آرامش به شکوفایی، بیداری و نشاندن بذر مطالعه در استعدادهای بالقوه آنان منجر می شود.
امروزه نقش قصه گویی در انتقال مفاهیم درسی، پرورش سبک زندگی اسلامی - ایرانی، احیا سنت ها و آیین های فرهنگی، تاریخی، بومی و محلی مورد توجه متولیان فرهنگی قرار گرفته است.
اهمیت قصه گویی در دنیای کنونی تا جایی است که در برخی از کشورهای اروپایی از جمله سوئد، قوانینی وجود دارد که والدین را هر روز به قصه گویی برای کودکانشان ملزم می کند.
قصه گوی بین المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی معتقد است که قصه گویی پیوست فرهنگی برای مطالعه کتاب است.
به گفته فاطمه ولادی، یادگیری کودک از طریق شنیدن قصه دستوری نیست و از این طریق کودک هر آنچه که لازم است را در بستر قصه به تدریج می آموزد.
وی عملکرد قصه را همانند یک رسانه می داند و چنین تصور می کند که نقش آموزشی و هنری قصه در رشد کودک به صورت ظریفی نمایان می شود.
وی اضافه کرد: قصه گویی کودکان را درگیر و جامعه پذیری را در آنان نهادیه می کند و بدین طریق اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد.
به گفته وی، قصه می تواند در قالب شخصیت های داستانی به صورت عروسک نمود پیدا کند و کودک را به عمق قصه بکشاند تا با شخصیت های داستان هم ذات پنداری کنند.
وی با اشاره به اینکه در برنامه ریزی برای تربیت کودکان قصه باید جایگاه مناسبی داشته باشد، ادامه داد: امروزه رسانه های جمعی قصه را از دست کودک گرفته اند.
بازدید خبرنگار ایرنا از بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه نیز دنیای داستانی فاطمه وظیفه دوست، یک دختر پنج ساله را پیش رو می گذارد.
فاطمه در حالی که روی موکت صورتی رنگ این کتابخانه بر روی زمین نشسته است، به دنبال کتاب های پر از عکس ها و شخصیت های داستانی جذاب است.
مادر فاطمه از دور مراقب حرکت هایش است اما فاطمه به تنهایی و فارغ از امر و نهی های مادرش کتاب دلخواه خود را انتخاب کرد.
چنان در عکس قصه ها غرق شده است که گویی در یک لحظه با شخصیت قصه هم ذات پنداری دارد؛ به محض گرفتن انرژی مثبت از عکس شخصیت داستان، آن را نزدیک صورتش برد و دقیق تر نگاه کرد.
فاطمه برای گفت و گوی صمیمی با خبرنگار ایرنا پس از گرفتن اجازه از مادرش، لبخند زنان گفت: مادر بیشتر از همه در منزل برایم کتاب خوانده است.
فاطمه ادامه داد: من از کتاب ' منم می خوام ' 2 جلد دارم که می خواهم یکی از آنها را به کتابخانه هدیه دهم.
نصیبه اسماعیل زاده، مادر فاطمه که کارشناس روانشناسی است با اشاره به خواندن مداوم قصه برای فاطمه، اظهار کرد: فاطمه با نگاه به عکس ها می تواند داستان را تعریف کند؛ به ویژه داستان کتاب 'منم می خوام' را که علاقه ویژه ای به آن دارد.
وی اضافه می کند: اهدای کتاب به فرزندان در مناسبت های خاص، قصه خوانی و اختصاص هزینه ای جداگانه برای خرید کتاب در سبد خرید خانواده از جمله اقدام های فرهنگی است که در زمینه مطالعه در منزل انجام می دهیم.
مادر فاطمه مدعی است که به پخش و پلاشدن کتاب ها در منزل حساس نیست زیرا کودک با این حرکت، آزادی عمل بیشتری برای سرگرم شدن با کتاب پیدا می کند.
به گفته کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه نیز فاطمه پنج ساله و برادرش مهدی 11 ساله از سال 93 عضو بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه هستند؛ به طوری که فاطمه در طی 2 سال عضویت در کتابخانه 349 کتاب و مهدی 374 کتاب امانت گرفته اند.
ستاره صولت افزود: 460 کودک در این کتابخانه عضو هستند و کودکان زیر 6 سال بیشتر به قصه های حاوی شعر علاقه دارند.
فریبا رضا قره باغ، مسئول بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه نیز معتقد است که معلم الگوی کودکان محسوب می شود و تکنیک های قصه گویی باید توسط مربیان پیش دبستانی جدی گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه قصه خوانی می تواند بازده مطالعه را در کودکان افزایش دهد، افزود: کودکان با مشاهده یاد می گیرند بنابراین کتابخوانی که اقدامی هزینه بر نیست، باید در خانواده ها جدی گرفته شود.
رئیس کتابخانه مرکزی ارومیه نیز اظهار کرد: قصه از ابزارهای اساسی برای انتقال مفاهیم مختلف، ارزش های اخلاقی و تاریخی به کودکان محسوب می شود.
نرگس فرح بخش اضافه کرد: تقویت مهارت های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس، افزایش دایره لغات و تشویق به مطالعه از مزایای قصه گویی برای کودکان است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی معتقد است که قصه قدمتی به اندازه عمر انسان داشته و از روزگاران قدیم خانواده ها را دور هم جمع کرده است.
به گفته جواد زاهدی علاوه بر قرآن کریم که بسیاری از مفاهیم والای آن در قالب قصه بیان شده، کتاب های ادبی فاخری چون مثنوی معنوی نیز اهمیت ویژه ای به قصه قائل شده است.
وی با اشاره به اینکه قصه روایت زندگی انسانهاست، افزود: قصه خود زندگی نیست اما جهت گیری خاصی در مخاطب ایجاد می کند؛ این جهت گیری به ویژه در کودکان که مستعد یادگیری هستند تاثیر منحصر به فردی می گذارد و اثرهای قابل توجه آن را می توان در رفتارهای آینده کودک مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه قصه روش غیرمستقیم برای تعالیم تربیتی در کودکان است، اضافه کرد: قصه میراث غنی انسانی را به کودک منتقل می کند.
زاهدی پرورش قوه تخیل، برانگیختن حس کنجکاوی، علاقمندسازی کودک به کوشا بودن و مهم تر از همه سوق دادن وی به سمت مطالعه را از امتیازهای قصه گوی برای کودکان می داند.
وی با اشاره به اینکه قصه روند خاصی را طی می کند و جذابیت خاصی برای گوینده و شنونده دارد، اظهار کرد: قصه گویی نوعی هنر محسوب می شود و جنبه هنری آن در جشنواره های قصه گویی مورد توجه کارشناسان است.
وی بر این باور است که قصه، قصه گو و مخاطب قصه سه ظلع طلایی یک قصه موفق محسوب می شوند و در صورت تحقق در یک قصه گویی، کودک را محقق تربیت می کند و آثار مثبت بسیاری در رشد کودک خواهد داشت.
به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی قصه گو باید ضمن تسلط به قصه به حالت های غیرکلامی خود و احساس و عکس العمل مخاطب توجه کافی داشته باشد.
زاهدی افزود: قصه گویان حرفه ای ادامه قصه را برای قسمت بعد می گذارند تا ذهن فعال کودک به خیال پردازی بپردازد و کودک را پرسش گر بار آورد.
وی ادامه داد: برگزاری سالانه جشنواره های قصه گویی از اقدام هایی است که برای جلوگیری از تسلط شبکه های مجازی بر افکار کودکان انجام می گیرد.
وی با انتقاد از اینکه نهادهایی به صورت غیرتخصصی دست به قصه گویی برای کودکان می کنند، اظهار کرد: از آنجایی که قصه و قصه گویی فعالیت تخصصی و محوری کانون است، دیگر مراکز نباید به صورت حرفه ای و گسترده به این حوزه ورود کنند زیرا نه تنها کودکان را به قصه علاقمند نخواهند کرد، بلکه قصه گویی بدون تکنیک های حرفه ای می تواند در روحیه کودک تاثیر منفی به دنبال داشته باشد.
وی با اینکه امروزه با پیشرفت فن آوری و مطرح شدن وسایل سرگرمی جدید از جمله تبلت، گوشی های همراه هوشمند و بازی های رایانه ای متنوع، ذائقه کودکان برای سرگرمی تاحدودی تغییر یافته است، گفت: نباید فراموش کرد که ادبیات با تار و پود فرهنگ ایرانی گره خورده است و با مدیریت سرگرمی کودکان می توان اهمیت قصه گویی را بیش از پیش برای خانواده ها روشن کرد.
به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در اقدامی ابتکاری در سال جاری تاکنون نزدیک به سی قصه صوتی را برای گروه های سنی مختلف منتشر کرده است.
خانواده های علاقمند به قصه می توانند از کانال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در تگرام به آدرس
'@kanoonparvareshazargharbi' این قصه های صوتی را دریافت کنند.
در مجموع می توان گفت: کتاب هایی که آمیزه ای از واقعیت و خیال است، برای بازه سنی 4 تا 5 سال می توانند مناسب باشند زیرا این بازه سنی آغاز رشد تخیل کودکان است.
همچنین داستان هایی که شخصیت های آنها حیوانات سخنگو هستند برای کودکان این دوره بسیار جذاب است و باعث به پرواز درآوردن حس تخیل آنها می شود.
7129/3072 ** گزارش از: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

اطلاعات تکميلي

خواندن 924 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار