چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 13:43

دستاوردهای علمی در حوزه علوم آرشیوی و اسنادی معرفی می شوند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سازمان اسناد و کتابخانه ملی با هدف معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه های علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم آرشیوی و اسنادی و ایران شناسی، هفتمین جشنواره هفته پژوهش را برگزار می کند.
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اداره کل پژوهش و آموزش این سازمان از سال 1389حرکتی نو را با عنوان «جشنواره هفته پژوهش» آغاز کرده و تاکنون، 6 دوره از این جشنواره برگزار شده است.
جشنواره هفته پژوهش در بخش‌های حوزه‌های موضوعی شامل علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم آرشیوی، اسلام ‌شناسی،ایران‌ شناسی و انقلاب اسلامی (آثار مرجع، بنیادی و کاربردی)، آثار علمی شامل پایان‌نامه، کتاب (تألیفی، تدوین، ترجمه، مقابله، تصحیح و تقریر) و طرح (خاتمه یافته) و تقدیر از پژوهشگران برگزیده سازمان اسناد و کتابخانه ملی شامل اعضای هیات علمی و کارشناسان برگزار می‌شود.
این مراسم روز چهارشنبه (8 دی ماه) ساعت 10 در محل سالن های همایش کتابخانه ملی، سالن حکمت به نشانی کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی، بلوار کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

** نقد و بررسی کتاب«دایره های مینایی؛ پژوهشی در تاریخ کیهان شناسی در تمدن اسلامی»
به گزارش ایرنا از خانه کتاب، کتاب«دایره های مینایی؛ پژوهشی در تاریخ کیهان شناسی در تمدن اسلامی» نوشته امیر محمد گمینی روز دوشنبه 6 دی ماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب نقد و بررسی می شود.
این کتاب توسط نشر سینا روانه بازار کتاب شده است.
کیهان شناسی علمی از چه زمان پاگرفت و در یونان و تمدن اسلامی تا چه حد از روش تجربی و ریاضی استفاده می کرد و چقدر تحت تأثیر فلسفه طبیعی بود؟
برای پاسخ به این سوالات و پرسش های دیگر درباره تحولات علمی و تبادل نظرهای رایج در نجوم تمدن اسلامی نیاز به پژوهش هایی مبتنی بر نسخ خطی به جامانده و آخرین دستاوردهای مورخان دانشگاهی علم قدیم است.
کتاب حاضر نتایج این پژوهش ها را در کنار پژوهش هایی جدید تر برای متخصصان و غیر متخصصان علاقه مند به رشته تاریخ علم معرفی می کند.
مخاطب این کتاب افرادی هستند که به تاریخ تحولات علوم در گذشته های دور و نزدیک دلبسته اند یا می خواهند با دستاوردهای فکری و فرهنگی تمدن اسلامی در حوزه علم هیئت آشنا شوند.
در این نشست حسین معصومی همدانی، حنیف قلندری و امیرمحمد گمینی کتاب یاد شده را نقد و بررسی می کنند.
این نشست ساعت 16 تا 18 در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر برگزار می شود.

** برگزاری کارگاه «عکس به مثابه سند تاریخی و منبع پژوهش‌های مردم شناسی»
کارگاه تخصصی «عکس به مثابه سند تاریخی و منبع پژوهش‌های مردم شناسی» با حضور پدرام خسرونژاد روز شنبه یازدهم دی‌ماه در ساختمان آرشیو ملی برگزار می‌شود.
این نشست از ساعت 10 تا 12 و در سالن دکتر پرهام ساختمان آرشیو ملی دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این کارگاه به نشانی بزرگراه حقانی (شرق به غرب) نبش خیابان کوشا مراجعه کنند.
نمایشگاه عکسی مربوط به دوره قاجار که در کارگاه تدریس می‌ شود، در حاشیه برگزاری این کارگاه به نمایش در می‌آید.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 985 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب