چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 13:21

تجلیل از 10 عکاس، تجلیل از هنر عکاسی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عکس ثبت کننده وقایع و عکاسی یکی از موثرترین هنرهای تاریخ معاصر است و این عکاس است که می تواند با استفاده از هنر خود بین عکس و مخاطب پیوند ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، عکاسان می توانند با نگاهی عکاسانه لحظه هایی را ثبت کنند که بیانگر مشکلات جامعه و اجتماع است در این میان عده ای از عکاسان هستند که در جامعه عکاسی تاثیرگذار و پیشگام بوده اند و همیشه نگاه ویژه ای به جامعه و مردم داشته اند که باید از آنها تقدیر کرد تا بین مردم شناخته شوند و سرمشق هایی برای جوانان باشند.
نکوداشت 10 عکاس تاثیرگذار کشور از برنامه های پنجمین همایش 10 روز با عکاسان بود که در آن از عکاسانی مانند، اکبر عالمی که نقش موثری در پایه گذاری رشته عکاسی در دانشگاه داشته، کامران عدل که به عکاسی همیشه نگاه مدرن داشته، علی قلم سیاه استادی که دانشجویان بسیاری تربیت کرده، فرهود حقی که تجربه های عکاسی مستند اجتماعی خود را در عکاسی صنعتی به کار گرفت، سیمون آیوازیان که سال ها عکاسی معماری را در دانشگاه تدریس می کند، منوچهر یگانه دوست عکس هایی از مکه و حج داشته، فخرالدین فخرالدینی عکاس پرتره، مسعود معصومی که عکاس تبلیغاتی مدرن بوده، محسن شاندیز که عکس های هوشمندانه از جنگ برداشته و محمد صیاد که سالها رخدادها و جنگ را عکاسی کرده، تقدیر شدند.
رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: جامعه ما افراد فاخر و شاخص زیادی در جامعه عکاسی دارد که بسیار تاثیر گذار و پیشرو در هنر و عکاسی بوده اند.
مسعود زنده روح کرمانی ادامه داد: در اولین مراسم نکوداشت عکاسان، از 10 عکاس تاثیر گذار تقدیر شد که امیدوارم در سال های آینده از دیگر عکاسان برتر تجلیل و قدردانی شود چون استادان عکاسی زیادی داریم که بسیار تاثیرگذار بوده اند.
وی با بیان اینکه با برگزاری نکوداشت بخشی از زحمات هنرمندان عکاس در طول این پنج دهه قدردانی شد، افزود: با سرمایه گذاری و حمایت از این عکاسان برای تالیف، ترجمه، تدریس و پایه گذاری آثار این هنرمندان و چاپ کتاب می توانیم کمک به این عکاسان کنیم تا برای نسل آینده تاثیر گذار باشد و این حداقل کاری است که می شود برای این هنرمندان انجام داد.
زنده روح کرمانی خاطر نشان کرد: برای نکوداشت این 10 عکاس نمایشگاهی از آثار آنها در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برپا شد که خیلی از این عکس ها قابلیت جمع آوری و نگهداری در موزه ها را دارند.
اکبر عالمی عکاس پیشکسوت نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری نکوداشت، جوانان را تشویق می کند تا آینده ای را که در برابر آنها است مورد تجزیه و تحلیل و تحسین قرار دهند.
وی با اشاره ویژگی های یک عکاس خوب گفت: یک عکاس خوب باید نسبت به جامعه خود مطالعه و بر دوربین به عنوان یک ابزار هنری تسلط کامل داشته باشد.
عالمی که بیش از 43 سال از عمر خود را صرف تحقیق و تدریس عکاسی معماری کرده، ادامه داد: خوشبختانه در ایران نسل جدید بسیار خوش درخشیده و بسیار موفق بوده اند.
وی گفت: نیمی از درک اثر هنری نزد مخاطب است و یک تصویر بیشتر از 10 هزار کلمه سخن می گوید، جهان امروز در محاصره تصاویر زشت و زیبا است، حتی تصاویر زشت می توانند به آدمی هشدار دهند.
عالمی با اشاره به فعالیت انجمن عکاسان ایران افزود: این انجمن و همایش 10 روز با عکاسان به خوبی حفظ شده و امروز جایگاه جهانی خوبی دارد و امیدواریم که روز به روز به اعتبار آن بیشتر افزوده شود.
فخرالدین فخرالدینی عکاس پرتره نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: برگزاری نکوداشت برای هنرمندان عکاس حرکت بسیار خوبی است چون هنرمند تشویق و کارها نقد و بررسی و شخصیت کاری مشخص می شود که این خود ایجاد انگیزه مضاعف در هنرمند است.
وی با بیان اینکه یک عکاس خوب چه ویژگی باید داشته باشد، گفت: عکاس خوب باید نسبت به سوژه فکر و آگاهی و تا حدودی روانشناسی داشته باشد و حین عکاسی، نور پردازی و کادر بندی خوبی انجام دهد.
فخرالدینی ادامه داد: پنجمین همایش 10 روز با عکاسان با شعار «عکاسی امروز، فرصت های جدی» از 19 تا 28 آذر ماه برگزار و نکوداشت 10 عکاس سوم دی ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
فراهنگ ** 9338 ** 1071 ** گزارش: صدیقه بهارلو ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 872 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب