چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 08:42

اندیشه های آیت الله واعظ زاده سرمشق منادیان وحدت است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، از مرحوم آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی به عنوان شخصیتی یاد کرد که سخنان و اندیشه های وحدت بخش وی الگو و سرمشق منادیان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است.
حجت الاسلام محمد سالار روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا با بیان ویژگی ها و اخلاق مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی افزود: وی همیشه در میان ما زنده است، چون یاد و صحبت های وی دستورالعمل، الگو و سرمشق است.
وی ادامه داد: آن مرحوم پایه گذار وحدت و تقریب بود و امروز که با توجه به پدیده شوم جریان های تکفیری و تروریستی، شاهد توطئه اختلاف از سوی استکبار جهانی و مرتجعان عرب هستیم، بیش از هر چیزی به وحدت نیاز داریم.
سالار اظهار امیدواری کرد با همه اندیشمندان و دوستداران تقریب و وحدت با تاسی از سیره و رفتار این مرد بزرگ قدم بردارند و وحدت و انسجام را که مورد تاکید قرآن، پیشوایان اسلامی، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است، بیش از پیش تقویت شود.
وی همچنین درباره سابقه مرحوم واعظ زاده برای طرح موضوع تقریب در جهان اسلام گفت: وی یکی از شخصیت های بود که در خدمت آیت الله سیدحسین بروجردی تلمذ کرد و بخشی از تالیفات وی مربوط به حوزه های علمیه و متون درسی برای طلاب است که سرمشقی برای طلاب و اندیشمندان مذهبی است و در واقع می توان آن مرحوم را پایه گذار تقریب مذاهب اسلامی در ایران بود دانست که پس از انقلاب با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان اولین دبیرکل مجمع تقریب انتخاب شد.
معاون مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مجلات رسالت و تقریب از انتشارات دارالتقریب مصر بود به همت واعظ زاده پایه گذاری شد و آن محروم پایه گذار اصلی کنفرانس وحدت اسلامی بود که سی امین سال این کنفرانس هفته گذشته در تهران برگزار شد.
سالار همچنین گفت: در زمانی که رایزنی فرهنگی لبنان را به عهده داشتم از وی برای سخنرانی در اجلاس امام صادق(ع) دعوت کردیم که به اتفاق آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و برخی شخصیت ها مانند جرج جرداق مسیحی در این اجلاس شرکت کردند و سخنرانی مبسوطی ارائه داد.
وی با عبارت «عاش سعیدا و مات سعیدا» از مرحوم واعظ زاده تجلیل کرد و گفت: برخورد خوب، خوش اخلاقی، فضل و کمال، سواد و تالیفاتی که درباره وحدت اسلامی منتشر کرده، شخصیتی به یاد ماندنی برای ما به جا گذاشته است.
به گزارش ایرنا چهارشنبه گذشته مراسم بزرگداشتی از سوی بیت آن مرحوم، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب اسلامی با حضور شخصیت های فرهنگی و علمی در مسجد نور تهران برگزار شد و مراسمی نیز امروز (یکشنبه) از ساعت 14 تا 15 و 30 دقیقه به همت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مسجد امام صادق(ع) در میدان فلسطین بزگرار می شود.
مرحوم واعظ زاده نایب رییس اتحادیه علمای مسلمان و عضو شورای عالی تقریب مذاهب یکشنبه هفته گذشته در سن 91 سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1304 هجری شمسی در مشهد متولد شد و علوم دینی را در حوزه‌های علمیه نجف، مشهد و قم نزد اساتید و مراجع بزرگی چون آیت الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی آموخت و دارای اجازه نقل حدیث از مراجع بزرگ بود.
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی مرحوم واعظ زاده را روحانی بزرگوار و پرکار و روشن‌بین دانسته و افزودند: او از جمله مردان با همت و جامعی بود که علوم اسلامی همچون فقه، حدیث، رجال و تراجم را از برترین استاد این فنون یعنی مرحوم آیة الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه فراگرفته و خود در عمر پربرکت خویش به تحقیقات بدیع در آن و نیز علوم قرآنی و تاریخ و کلام پرداخته بود.
حضرت آیت الله خامنه ای آثار قلمی و تحقیقی واعظ زاده را در برخی از این رشته‌ها در شمار افتخارات علمی حوزه‌های علمی شیعه برشمردند که مورد استفاده ماندگار دنیای اسلام خواهد بود.
از مرحوم واعظ زاده کتاب های متعددی از جمله رسالة الشیخین، «الوحدة الاسلامیّة ، عناصرها و موانعها»، تصحیح و تحقیق دو کتاب «المقنع والهدایة» از شیخ صدوق، شرکت در تألیف جامع احادیث الشیعه، تحقیق و ترجمة کتاب «الجمل والعقود فی العبادات» از شیخ طوسی، گردآوری، تصحیح وانتشار مقالات کنگره شیخ طوسی درسه جلد و نیز کتاب رجال و فهرست شیخ طوسی و نیز مقالات فراوان در مجلات مکتب اسلام، نشریه دانشکدة الهیات، نشریه مشکوة به زبان فارسی، و مجلة الارشاد، رسالة القرآن، رسالة الثقلین، رسالة التقریب به زبان عربی به یادگار مانده است.
فراهنگ ** 1003 ** 1071 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 854 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب