چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 08:33

اتریش و آلمان 2016؛ از تحولات داخلی تا روابط خارجی با ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اتریش در سال 2016 طولانی ترین انتخابات ریاست جمهوری جهان را تجربه کرد و از پیچ تند راست افراطی به سلامت عبور کرد؛ در آلمان مهاجرستیزها در انتخابات محلی پیروزی هایی به دست آوردند و هر دو کشور در سایه بحران پناهجویان ، تنش هایی با ترکیه را تجربه کردند.
به گزارش روز شنبه ایرنا ،‌ شاید بتوان مهمترین ویژگی سیاست خارجی آلمان و بخصوص اتریش در سال 2016 را تنش در روابط با ترکیه و بحث و جدل ها در ارتباط با توافق مهار موج پناهجویان با ترکیه و مخالفت با مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، ضمن انتقاد از سیاست های داخلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ، ‌دانست.
** سفر مرکل به ترکیه در آغاز سال 2016 و توافق اتحادیه اروپا-ترکیه در ماه مارس
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز دوشنبه 8 فوریه 2016 (19 بهمن 94) به ترکیه سفر کرد و ضمن آن تلاش کرد تا کمک آنکارا را در زمینه مهار بحران پناهجویان جلب کند. اتحادیه اروپا و ترکیه در اکتبر 2015 به توافقی ابتدایی در این زمینه دست یافته بودند و مرکل تلاش کرد تا این توافق اولیه را با ترکیه برای مهار ورود صدها هزار پناهجو به اروپا ، نهایی کند.
در پی این رایزنی ها، اتحادیه اروپا و ترکیه در روز 18 مارس 2016 (28 اسفند 94) به توافقی نهایی در زمینه مهار موج پناهجویان به اروپا دست یافتند، هر چند از همان ابتدا شک و تردیدهایی درباره عملی بودن یا حتی قانون بودن آن ابراز شد. ترکیه طبق این توافق موافقت کرد پناهجویانی را که از ترکیه راهی یونان شده اند، بازگرداند و در عوض آوارگان سوری را بنا بر یک برنامه منظم، به طور مستقیم راهی اروپا کند. سازمان حقوق بشری عفو بین الملل بازگرداندن پناهجویان را غیر قانونی قلمداد کرد و این موضوع در طول سال 2016 به عامل ایجاد تنش در روابط ترکیه بخصوص با کشورهای اتریش و آلمان تبدیل شد.
** تظاهرات ترک تبارها و کردتبارها در اتریش و آلمان و احضار سفرا
علاوه بر مساله پناهجویان ، کودتای نافرجام ترکیه در 15 ژوییه 2016 (جمعه 25 تیر) و تظاهرات متعاقب نیز به تنش در روابط آلمان و اتریش با ترکیه دامن زد. در حالی که جمعیت کردهای ساکن آلمان حدود یک میلیون نفر است و بزرگترین جامعه کردها در اروپا به شمار می رود و آلمان همچنین میزبان بزرگترین جامعه ترک تبارها در اروپا است، در اواخر ژوئیه و پس از کودتای نافرجام جمعه 25 تیر ماه در ترکیه، دهها هزار تن از ترک تبارها در حمایت از اردوغان در آلمان و اتریش تظاهرات کردند که این امر واکنش مقام های این دو کشور اروپایی را در پی داشت.
همچنین چند هزار تن از ترک های مقیم آلمان در شهرهای مختلف آلمان بخصوص شهر کلن در غرب این کشور به منظور حمایت از سیاستمداران زندانی شده در ترکیه، تظاهرات کردند.
وزارت خارجه اتریش روز 6 اوت (16 مرداد) سفیر ترکیه را در واکنش به اظهارات مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور، برای دومین بار احضار کرد.
وزیر خارجه ترکیه بعد از آنکه کریستین کرن صدر اعظم اتریش اعلام کرده بود که موضوع قطع مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا در نشست ماه دسامبر شورای اتحادیه اروپا مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد، اتریش را 'پایتخت نژادپرستی رادیکال' خواند.
سخنگوی وزارت خارجه اتریش نیز در واکنش، انتقاد وزیر خارجه ترکیه از اتریش را به تندی رد کرد و افزود: از آنکارا خواسته می شود در انتخابات لغات و روند کار (در داخل) و نیز انجام وظایفش اعتدال را رعایت کند.
همچنین در اوایل ماه اوت 2016 (اواسط مرداد ماه ) و با تشدید جنگ لفظی میان وین و آنکارا درباره
پناهجویان و تظاهرات ترک تبارها در اتریش در حمایت از اردوغان، کریستین کِرن صدر اعظم اتریش با تاکید بر اینکه اروپا نباید در برابر ترکیه کوتاه بیاید، گفت: اردوغان و افراطی های طرفدار او، توده های ترک را به گروگان گرفته اند.
کِرن چند روز پیش از آن نیز در مطلبی در صفحه شخصی خود در «فیسبوک» از اردوغان به دلیل «تشویق جامعه ترک های مهاجر در اروپا برای تظاهرات» انتقاد کرده بود. این تظاهرات در شهر وین پس از حمله به یک رستوران کردها به خشونت گرایید.
چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در همان روزها در گفت وگو با یک روزنامه آلمانی ، تهدید کرد که چنانچه اتحادیه اروپا محدودیت های روادید برای اتباع ترکیه را برندارد، ترکیه توافق مربوط به تبادل پناهجویان (توافق 18 مارس) را لغو خواهد کرد.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین درباره همین موضوع با «سباستین کورتز» همتای اتریشی خود در شبکه اجتماعی توئیتر وارد یک درگیری لفظی شد.
اتریش پیش از این نیز با این ادعا که تظاهرات طرفداران اردوغان در اتریش بطور مستقیم از آنکارا هدایت می شود، سفیر ترکیه را برای ادای توضیحات احضار کرده بود.
کریستین کرن صدر اعظم اتریش اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) در نخستین دیدار خود با مرکل، در برلین گفت : کشورهای اتحادیه اروپا بهتر است به جای توافق با ترکیه بر سر اسکان پناهجویان به دنبال توافق با کشورهای آفریقایی از جمله لیبی باشند.
وی افزود: اتریش همیشه به دنبال امنیت جان پناهجویان بوده است و ترکیه نمی تواند در این خصوص شریک خوبی برای اروپا محسوب شود.
**ممنوعیت پخش سخنرانی اردوغان در کلن و احضار کاردار آلمان
وزارت خارجه ترکیه روز دوشنبه اول اوت (11 مرداد) در اعتراض به ممنوعیت پخش زنده سخنرانی رجب طیب اردوغان برای حامیانش در کلن آلمان، کاردار سفارت آلمان در آنکارا را احضار کرد.
دادگاه قانون اساسی آلمان ساعاتی پیش از سخنرانی سیاستمداران ترک، از جمله اردوغان، حکم مسدود کردن اپلیکیشن مربوط به پخش زنده سخنرانی اردوغان را صادر کرد. گفته می شود دلیل این حکم نگرانی از سرایت تنش های سیاسی ترکیه به آلمان بوده است. اما ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان این حکم دادگاه آلمان را غیرقابل قبول و نقض آزادی بیان و آزادی تجمع خواند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به اقدام دولت ترکیه مبنی بر احضار کاردار خود به منظور اعتراض به ممنوعیت سخنرانی ویدئویی اردوغان در تظاهرات شهر کلن گفت: اتفاقی غیرعادی نیفتاده است.
فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان) ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در شهر دیاربکر ترکیه که بیش از 40 قربانی گرفت ، گفت: مبارزه آنکارا با تروریسم نباید برای توجیه سرکوب مخالفان سیاسی دولت این کشور استفاده شود.
پس از این موضع گیری وزیر امور خارجه ، هورست زیهوفر رئیس حزب اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) آلمان نیز با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید از سرکوب ترکیه علیه مخالفان سیاسی درس بگیرد ، افزود: اتحادیه اروپا باید دست کم مذاکرات با آنکارا درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را به حال تعلیق درآورده و هر گونه طرحی را برای معافیت شهروندان ترکیه از دریافت روادید برای سفر به کشورهای عضو این اتحادیه ، کنار بگذارد.
** تاکید اتریش بر توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا
اما توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا موضوعی بود که بیش از همه سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش در سال 2016 بر آن پافشاری کرد. کورتز بارها به مناسبت های مختلف تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید مذاکرات عضویت ترکیه را متوقف یا دست کم این مذاکرات به حال تعلیق در آورد.
وی در یکی از تازه ترین اظهار نظرهای خود در این زمینه روز دوشنبه 12 دسامبر (22 آذر) پیش از نشست ماهیانه شورای عمومی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اتریش با ادامه مذاکرات با ترکیه مخالفت خواهد کرد.
پارلمان اروپا در همین ارتباط روز 24 نوامبر (4 آذر) قطعنامه قطعنامه غیر الزام آوری در توصیه به تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با 471 رای موافق، 37 رای مخالف و 107 رای ممتنع به تصویب رساند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پی این مصوبه تهدید کرد که مرزهای ترکیه را به روی پناهجویان باز می کند تا آنها بتوانند راهی اروپا شوند.
با این حال وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز سه شنبه 13 دسامبر (23 آذر) با درخواست اتریش برای توقف مذاکرات عضویت ترکیه مخالفت کردند.
به علت مخالفت وزیر خارجه اتریش با ادامه مذاکرات عضویت ترکیه ، شورای وزیران امور خارجه به اجماع نرسید و وزیر امور خارجه اسلواکی که کشورش ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد از ارائه 'نتیجه ریاستی' (بجای نتیجه شورایی حاصل از اجماع وزیران) درباره پیشرفت در مذاکرات عضویت 'ترکیه ، مونته نگرو ، صربستان، مقدونیه ، آلبانی ، بوسنی هرزگونی و کوزوو' خبر داد.
در نشست شورای اروپا در روزهای 15 و 16 دسامبر (25 و 26 آذر) درباره آینده مذاکرات با ترکیه و همچنین توافق کنترل پناهجویان با ترکیه بحث و گفت وگو شد . همزمان با این نشست ،‌ 'دونالد توسک' رئیس شورای اروپا گفت که اتحادیه اروپا درصدد برگزاری اجلاسی با ترکیه در ماههای آینده به منظور بحث درباره روابط دوجانبه است.
** تاکید مرکل و اردوغان بر تقویت مبارزه مشترک با تروریسم
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در اواخر سال 2016 به مناسبت بمب گذاری های اخیر در استانبول ، در تماس تلفنی با اردوغان و با لحنی آشتی جویانه ، ضمن تسلیت به او در ارتباط با بمب گذاری های استانبول، بر تقویت تلاش های مشترک برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد. دیگر مقام های آلمانی از جمله یواخیم گائوک رئیس جمهوری و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه این کشور نیز ضمن محکومیت حملات تروریستی استانبول، با دولت و ملت ترکیه ابراز همدردی کردند.
** نشست گروه تماس سوریه و کنفرانس امنیتی در مونیخ آلمان
شهر مونیخ آلمان در اوایل سال 2016 میزبان کنفرانس امنیتی و همچنین نشست گروه تماس سوریه بود و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست ها حضور داشت.
پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ از 12 تا 14 فوریه (23 تا 25 بهمن 94) در مونیخ آلمان با شرکت 23 تن از روسای دولت های جهان و دهها وزیر از جمله وزیران امور خارجه ایران و عربستان برگزار شد. وزیر امور خارجه ایران همچنین روز پنجشنبه 11 فوریه (22 بهمن 94) پیش از نشست تماس سوریه در مونیخ با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه کنفرانس مونیخ نیز با 'لازارکو مانسکو' وزیر خارجه رومانی، 'جورجه ایوانوف' رییس جمهور مقدونیه و 'ولادیمیر ماکی' وزیر خارجه بلاروس و 'بورگه برِنده' وزیر امور خارجه نروژ دیدار و گفت وگو کرد.
**حملات تروریستی در آلمان و اعلام نامزدی مجدد مرکل در فضای ناامنی
آلمان در سال 2016 و در پی ورود صدها هزار پناهجو به این کشور شاهد چند حمله تروریستی هم بود که هر چند برخی از این حملات ارتباطی با ورود پناهجویان نداشت و حتی مرکل صدر اعظم آلمان نیز تاکید کرد که مشکل تروریسم با پناهجویان وارد آلمان نشده است اما حزب دست راستی و پوپولیستی 'آلترناتیو برای آلمان' (AfD) با دامن زدن به هراس عمومی از این مساله توانست به پیروزی هایی در انتخابات محلی دست یابد.
** هفت حمله تروریستی در آلمان در سال 2016
آلمان در سال 2016 شاهد 7 حمله تروریستی با ابزارهای مختلف از مواد منفجره گرفته تا چاقو و تبر و کامیون بود که در آنها 22 نفر کشته و حدود 112 تن مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت چند مورد از این حملات را بر عهده گرفته است.
در تازه ترین حمله تروریستی در آلمان نیز شب دوشنبه 19 دسامبر (29 آذر) فرد مهاجمی با کامیون وارد بازارچه کریسمس در برلین شد و 12 نفر را کشت و 48 نفر را زخمی کرد.
**ریاست دوباره مرکل بر حزب دموکرات مسیحی و اعلام نامزدی دوباره برای صدر اعظمی آلمان
آنگلا مرکل روز سه شنبه ششم دسامبر (16 آذر) با آرای 89.5 درصد نمایندگان حاضر در جلسه عمومی حزب 'اتحاد دمکرات مسیحی آلمان' (CDU) در شهر صنعتی اسن (Essen) در غرب آلمان برای نهمین بار به ریاست این حزب برگزیده شد. در این جلسه چندین تن از اعضای حزب در سخنرانی های خود، موضع لیبرال دولت مرکل در پذیرش نزدیک به یک میلیون پناهجو را به باد انتقاد گرفتند.
اما مرکل از سیاست خود دفاع کرد و گفت برنامه او در قبال پناهجویان برای مبارزه با قاچاقچیان انسان ضروری بوده است هر چند تاکید کرد از اخراج پناهجویانی که درخواستشان رد شده است حمایت می کند.
مرکل همچنین در سال 2016 اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی سال آینده برای چهارمین بار نامزد تصدی مقام صدر اعظمی آلمان خواهد شد هر چند با خیزش امواج پوپولیسم در دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین مخالفت های داخلی از چپ و راست، مسیری دشوار در پیش رو دارد.
**طولانی ترین انتخابات ریاست جمهوری در اتریش 2016
کشور اتریش در سال 2016 طولانی ترین انتخابات ریاست جمهوری را تجربه کرد. در دور اول انتخابات که روز پنجم اردیبهشت امسال (24 آوریل 2016) با رقابت 6 نامزد برگزار شد، 'نوربرت هوفر' نامزد حزب راستگرای ضد مهاجران 'آزادی' اول شد و پس از او 'الکساندر فان در بلن' نامزد مستقل مورد حمایت حزب سبز در رتبه دوم قرار گرفت و این دو به دور دوم راه یافتند. در این انتخابات برای اولین بار در تاریخ این کشور پس از جنگ جهانی دوم، نامزد هیچ یک از دو حزب اصلی اتریش یعنی حزب محافظه کار «مردم» (OVP) و حزب سوسیال دمکرات (SPO) به دور دوم انتخابات راه نیافتند.
دور دوم انتخابات اتریش روز دوم خرداد (22 مه 2016) برگزار شد و پس از شمارش آرای پستی، فان در بلن با اختلاف تنها حدود 31 هزار رای در برابر هوفر پیروز شد اما در پی شکایت حزب آزادی اتریش، دادگاه قانون اساسی این کشور روز 11 تیرماه نتایج دور دوم انتخابات را به علت برخی بی نظمی ها و تخلفات در شمارش آرا باطل اعلام کرد. تکرار دور دوم انتخابات قرار بود روز 11 مهر (دوم اکتبر) برگزار شود اما وزارت کشور اتریش برگزاری انتخابات را به علت بی کیفیت بودن چسب پاکت آرای پستی به تعویق انداخت و سرانجام تکرار مجدد دور دوم انتخابات در روز چهارم دسامبر (14 آذر) برگزار شد و 'فان در بلن' با 53.8 درصد معادل 2.47 میلیون رای پیروز قطعی انتخابات و رئیس جمهوری جدید اتریش برای یک دوره 6 ساله شد.
به این ترتیب ماراتن انتخابات ریاست جمهوری اتریش پس از حدود یک سال به پایان رسید؛ انتخاباتی که موجب ابداع واژه طولانی bundespraesidentenstichwahlwiederholungverschiebung به معنی 'تکرار مجدد انتخابات ریاست جمهوری' و انتخاب آن به عنوان واژه سال اتریش شد.
اتریشی ها به این ترتیب از پیچ تند انتخابات عبور کردند و اجازه ندادند نام کشورشان به عنوان اولین کشور با یک رئیس جمهوری راست افراطی در اتحادیه اروپا ثبت شود هر چند حزب 'آزادی' اتریش با استفاده از بحران پناهجویان و مشکلات اقتصادی پایگاه خود را تقویت کرده و انتظار می رود در انتخابات پارلمانی سال 2018 حضوری جدی داشته باشد.
** روابط با ایران در سال 2016
روند بهبود روابط ایران با اتریش و آلمان با وجود 'موضع غیرسازنده مرکل' در سالگرد برجام در سال 2016 ادامه یافت و انتظار می رود در آینده شاهد گسترش روابط ایران با این کشورها باشیم.
در نشست روز پنجشنبه 31 مارس 2016 (12 فروردین) بین شرکت‏های بخش خصوصی ایران و اتریش، تفاهمنامه همکاری به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار در اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید . این تفاهمنامه‏ شامل هشت سند در زمینه خودرو، فولاد، تولیدات دارویی و بخش مهندسی است که با حضور 'محسن جلال‏پور' رییس اتاق بازرگانی ایران و 'کریستف لایتل' رییس اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید.
جلال‏پور رییس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این مراسم با بیان اینکه اتریش در زمان جنگ عراق از تحریم‏ها حمایت نکرد و در تحریم‏های اخیر نیز کمترین سهم را داشت، افزود: جایگاه سیاسی اتریش و رابطه‏اش با ایران می‏تواند به میلیاردها یورو قرارداد بدل شود.
'هانس یورگ شلینگ' وزیر اقتصاد اتریش نیز اوایل روز 27 سپتامبر (ششم مهرماه امسال) پس از دیدار با ولی‏الله سیف رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در وین اعلام کرد که سازمان اعتبار صادرات اتریش (OeKB) اعتبارات برای معامله با ایران را از 280 میلیون یورو به یک میلیارد یورو افزایش داده است. وی تاکید کرد که اتریش علاقه‏مند به 'تکمیل رابطه بانکی' با ایران است.
اتریش که در سال‏های گذشته میزبان مهم‏ترین مذاکرات بین‏المللی بین ایران و قدرت‏های جهانی بوده است، زمینه‏ها و ظرفیت‏های بالقوه‏ای برای تحکیم و ارتقای روابط در زمینه های صنعت و فناوری و همچنین فرهنگی از جمله خواهرخواندگی بین شهرهای مهم دو کشور، گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در سطوح آکادمیک، تبادل اساتید، محققان و دانشجویان در برخی از رشته های هنری و توسعه گردشگری را دارا است و با توجه به عزم جدی دو طرف برای توسعه روابط با توجه به ظرفیت‏های موجود انتظار می‏رود که در سال‏های آینده شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش مبادلات دو کشور در زمینه های مختلف باشیم.
** مذاکره ایران و آلمان درباره تسویه بدهی های بیمه ای
دولت آلمان در فوریه 2016 (بهمن 94) اعلام کرد ضمانت های بیمه هرمس برای صادرات این کشور به ایران منوط به تسویه بدهی های قبلی است و برلین و تهران برای تسویه این بدهی ها در حال مذاکره هستند.
سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان با تایید گزارش نشریه «اشپیگل» اعلام کرد: در حال حاضر تهران و برلین در رابطه با بازپرداخت بدهی های قبلی بیمه هرمس در حال مذاکره بوده و این مساله به زودی حل وفصل خواهد شد.
در همین ارتباط ، معاون وزیر اقتصاد آلمان اوایل فروردین به بانک ها و شرکت های صادرکننده این کشور اعلام کرد که ضمانت های بیمه ای هرمس برای ایران در ماه های آتی دوباره فعال خواهد شد. 'ماتیاس ماخنیگ' در گفت وگو با پایگاه اینترنتی «فینانس ناخریشتن» گفت : وزارت های اقتصاد و دارایی آلمان از موسساتی که اقدام به اعطای ‏وام می کنند، می خواهد تا شرکت های آلمانی را در معاملات با ایران به صورت فعالانه همراهی کنند.
'فولکر ترایر' رئیس قسمت صادرات اتاق صنایع و بازرگانی آلمان، احیای خدمات بیمه هرمس را برای تجارت آلمان و ایران مهم خواند. رئیس اتاق بازرگانی آلمان روز 21 ژوئن (اول تیر ماه) گفت: احیای پوشش بیمه هرمس یک نشانه خوبی به موسسات مالی غربی است تا برای آنها تامین مالی مبادلات با ایران تسهیل شود. ترایر پیشتر پیش بینی کرده بود که حجم تجارت ایران و آلمان طی سه سال آینده به پنج میلیارد یورو و در طی پنج تا هفت سال آینده به 10 میلیارد یورو و حتی بیشتر خواهد رسید.
زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان نیز یک روز پیش از آن (دوشنبه 20 ژوئن - 31 خرداد) ضمن استقبال از اینکه ایران تمام بدهی های خود را در باره هرمس پرداخت کرده است، گفت: این یک گام مهم دیگر در راستای احیای رابطه اقتصادی دو کشور است.
مذاکرات با بیمه هرمس به کمک بانک مرکزی و سایر دستگاه ها تقریبا از 9 ماه پیش آغاز شد و از روز اول تیر ماه این شرکت آماده صدور پوشش بیمه ای برای پروژه های ایران بود.
** سیف در فرانکفورت؛ مذاکراه با روسای بانک های مرکزی اروپا و آلمان
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه 5 آوریل 2016 (17 فروردین) در شهر فرانکفورت آلمان با 'ماریو دراگی' رئیس بانک ‏مرکزی اروپا، 'یورگن فیتشن' رئیس دویچه بانک و 'اولریش اشنایدر' رئیس بانک «کی اف دبیلو» دیدار و درباره عادی‌سازی روابط بانکی با ایران بحث و گفت‌وگو کرد.
'مرضیه شاهدائی' معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با یادآوری همکاری های بسیار خوب ایران و آلمان در صنعت پتروشیمی گفت که درصدد ایجاد جهش های تازه در این صنعت و ارتقای همکاری های پتروشیمی با آلمان هستیم.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حاشیه «کنفرانس اقتصادی ایران و آلمان» که از سوی «اتحادیه بازرگانی ‏خاورنزدیک و میانه آلمان» موسوم به «نوموف» در برلین برگزار شد، افزود: محور اصلی امروز ‏کنفرانس «نوموف» بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نیز ادامه همکاری شرکت‌های آلمانی با ایران است.‏
** استقبال بانک ها و تجار آلمانی از گسترش همکاری های تجاری با ایران
'امید یراقی' رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان استقبال شرکت های آلمانی را از اولین مجمع اقتصادی دو کشور ‏در مارس 2016 (اسفند 94) در برلین بی سابقه و بازخورد آن را بسیار مفید دانست و گفت : بانک های آلمانی خواستار معامله مستقیم با ایران هستند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در برلین با بیان اینکه 'هدف از برگزاری نشست ‏روسای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان این بود که ‏چهره ای از ایران جدید را به آنها نشان دهیم'، افزود: این نشست با امضای قرارداد بزرگ بین شرکت مپنای ایران با زیمنس آلمان در بخش توربین های گازی همزمان ‏شد و این باعث شد که جلسه خیلی پربارتر شود.‏ اولین مجمع اقتصادی ایران و آلمان روز سوم مارس (13 اسفند 94) به ابتکار اتاق های بازرگانی دو کشور با حضور نمایندگان ‏حدود 100 شرکت ایرانی و «حمید چیت چیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در برلین برگزار شد.
'کورینا نین اشتت' رئیس بخش امور بین‌الملل اتاق بازرگانی هامبورگ آلمان نیز روز 22 مه (دوم خرداد) اظهار داشت: در حال ‏حاضر برخی تحرکات در رابطه با مبادلات بانکی و تامین مالی صادرات شرکت‌های آلمانی به سوی ایران شروع شده است.‏
'مارتین شفر' سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز 23 مه اعلام کرد: نباید هیچ مانعی در روابط تجاری و سرمایه‌گذاری ‏با ایران وجود داشته باشد زیرا پیرو توافق هسته‌ای وین، نیت سیاسی ما عادی‌سازی روابط با ایران است.‏‏
** فرانکوفورته آلگماینه: افزایش 7 درصدی صادرات آلمان به ایران
روزنامه آلمانی «فرانکوفورته آلگماینه زآیتونیگ» خبر از افزایش صادرات این کشور به ایران داد و نوشت: در سه ‏ماهه اول سال جاری میلادی صادرات آلمان به ایران نیم میلیارد یورو بوده است.‏
این روزنامه روز پنجشنبه 26 مه (شش خرداد) به نقل از گزارش اداره آمار فدرال آلمان نوشت: در سه ماهه اول سال 2016 ‏صادرات آلمان به ایران نسبت به دوره مشابه پارسال 7 درصد رشد داشته است.‏
در همین ارتباط ، «برند اویلیتز» عضو هیأت مدیره شرکت آلمانی «لینده» روز 31 مه گفت: افتتاح مرکز همکاری اقتصادی ایران و اروپا در ‏برلین، گامی بسیار مهم است و با لغو تحریم‌ها سرفصل جدیدی در تاریخ در رابطه طولانی و موفقیت‌امیز دو کشور ایران و آلمان آغاز شده است.‏
** سفر معاون مرکل به ایران ؛ 'آغاز حرکت تازه در روابط آلمان با ایران'
اوج مناسبات ایران با آلمان در سال 2016 سفر روز دوم اکتبر (11 مهر ماه) زیگمار گابریل معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به تهران بود که مطبوعات آلمان نیز آن را به طور گسترده پوشش دادند و با اشاره به قراردادهای امضا شده، آن را سرآغاز حرکتی تازه در روابط برلین و تهران توصف کردند.
در این رابطه روزنامه هندلزبلات پرتیراژترین روزنامه اقتصادی آلمان گزارش مفصلی را به نتایج اقتصادی و دستاوردهای این سفر اختصاص داد و نوشت: نمایندگان موسسات آلمان که بخشی از هیات 120 نفری اقتصادی گابریل را تشکیل می دهند، می خواهند معجزه کوچکی را میسر سازند.
این روزنامه افزود: به عنوان نمونه زیمنس موفق شد معاملات خود را با ایران که در سالهای قبل به 50 میلیون یورو بالغ می شد با انعقاد معاهده تحویل و تولید توربین های گازی و همکاری در راه آهن دوباره تا حدود500 میلیون یورو افزایش دهد .
گروه تاسیسات سازی دوسلدورفی «اس ام اس» دو قرارداد در مورد کارخانه های فولاد و خط لوله امضاء کرد و میتسوبیشی آلمان نیز در مورد نوسازی یک نیروگاه گازی با ایران به توافق رسید.
شرکت های متوسط آلمانی علاوه بر این پیش قراردادهایی در مورد احداث کارخانه ساخت آجرهای صنعتی، تحویل تاسیسات خنک کننده صنعتی و همکاری در فناوری کتاب های الکترونیک امضاء کردند. بانک فدرال آلمان همکاری بیشتر با بانک مرکزی ایران و نهاد فدرال علوم زمین شناسی و مواد خام همکاری نزدیک با همتای ایرانی خود را مقرر ساخت.
در همین حال براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین ، طبق ارزیابی مقامات اقتصادی دو کشور، امکانات بالقوه برای افزایش حجم روابط تجاری میان دو کشور تا رقم ۱۰ میلیارد یورو وجود دارد و رسیدن به این هدف در گرو نگاه شرکت‌های آلمانی جهت همکاری با ایران است که نباید تنها به ایران به عنوان یک مقصد صادراتی نگاه کنند. با توجه به امکان دسترسی آسان به بازار ٤٠٠ میلیون نفری کشورهای منطقه، شرکتهای آلمانی می‌توانند با استفاده از مزایای ایران (نیروی جوان متخصص، وجود ذخایر نفت، گاز و معادن فراوان، انرژی ارزان، دستمزد پایین نیروی کار، وسعت زیاد و قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی) کالاهای خود را تحت نظارت و مدیریت خود تولید و علاوه بر عرضه در بازار ایران به دیگر کشورهای منطقه نیز صادر نمایند. در مجموع ظرفیت زیادی برای همکاری دو کشور در زمینه انرژی (نفت و گاز)، نیروگاهی، منابع انرژی تجدیدپذیر، صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، اجرای زیربناها، مدیریت منابع آب و فاضلاب، ساختمان و زمینه های دیگر وجود دارد.
اروپام**1078** گزارش از : بابک جعفری ** انتشار دهنده: مریم شفیعی

اطلاعات تکميلي

خواندن 816 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب