شنبه, 04 دی 1395 ساعت 20:06

یک میلیون و 400 هزار نفر در کشور بی سواد هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بر اساس پایش و بررسی که سال 94 انجام شد، یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت بی سواد در کشور شناسایی شدند که آمار آنها بر اساس کد ملی و اطلاعات کامل آنها محرز شده است.
مهدی مهدی زاده روز شنبه در آستانه 7دیماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام(ره) در سال 1358 افزود: پیش ‌بینی می ‌شود با اعلام آمار سر شماری سال 95 ، تعداد جمعیت بی سواد کشور به 10 درصد کاهش یابد.
جمعیت کشور حدود 80میلیون نفر است.
وی گفت: بر اساس سرشماری چهار سال قبل 9 میلیون و 800 هزار نفر از جمعیت کشور بی سواد بودند که از این تعداد سه میلیون و 450 نفر کمتر از 50 سال داشتند.
وی بیان کرد: پارسال آمار بی سوادان مورد بررسی و پایش قرار گرفت که از آمار اعلام شده در سال 90، تعدادی از آنان کم سواد، تعدادی آموزش ناپذیر و تعدادی هم بی سواد مطلق بودند.
وی اظهار کرد: درصد بی سوادی در جمیعت 6 سال به بالا در سال 1355، 52.5 درصد از جمعیت 29 میلیون نفری گزارش شد که در این مدت 14.5 میلیون نفر بی سواد مطلق بودند.
وی ادامه داد: طبق سرشماری سال 90 درصد افراد بی سواد به 14.5 درصد کاهش یافت که در این سال‌ تعداد آمار بی سوادان کاهش چشم گیری داشته است.
به گزارش ایرنا، مهدی زاده اظهار کرد: خراسان جنوبی جزو استان هایی است که از نظر افراد بی سواد وضعیت مطلوبی دارد تعداد بی سوادی خیلی کاهش یافته است.
وی یادآور شد: حدود 2 هزار نفر بی سواد روستایی و همین تعداد بی سواد شهری در خراسان جنوبی شناسایی شدند و این استان جزو چند استان گروه هدف طرح سواد آموزی بومی قرار گرفت و این طرح تا 2 روز آینده در خراسان جنوبی آغاز می شود.
وی افزود: آموزش افراد بی سواد بر عهده اعضای خانواده گذاشته می شود بدین صورت که 10 میلیون ریال پاداش به افرادی که بتوانند یک نفر از اعضای خانواده را در مناطق روستایی از 10 تا 49 سال در مدت هشت ماه باسواد کنند تعلق می گیرد.
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد: افراد بی سواد شناسایی شدند و بعد از اخذ امتحان از فرد سوادآموز و ارائه کارنامه قبولی این مبلغ به عنوات پاداش سواد آموزی پرداخت می شود.
وی بیان کرد: این سازمان در 37 سال گذشته بدقولی درخصوص حق الزحمه آموزشیاران نداشت،در سال های اخیر حساب و کتاب با آموزش و پرورش بود که دچار مشکل شد مکاتبه لازم هم انجام شد، امید است در یک ماه آینده حق الزحمه سال 94 به افراد پرداخت شود.
وی اظهار کرد: تلاش داریم فرهنگ یادگیری را در جامعه از همدیگر ترویج کنیم تا در همه حال افراد از یکدیگر آموزش های لازم را فرا گیرند چرا که نظام آموزشی گستره بالایی دارد.
*7557* 2047 *خبرنگار* رقیه محمدی - انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری

اطلاعات تکميلي

خواندن 919 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار