چاپ کردن این صفحه
شنبه, 04 دی 1395 ساعت 17:50

رونمایی ازتصویرسازی کتاب،حضور بیشتر زنان و معرفی برگزیدگان افغانستانی درجایزه جلال

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیین رونمایی تصویرسازی های 138کتاب تالیفی نردبان ، شرکت تعداد بیشتری از نویسندگان زن در این دوره و معرفی برگزیدگان در بخش ویژه افغانستان در مراسم اختتامیه نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد انجام شد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از این مراسم که روز شنبه در تالار وحدت و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد تصویرسازی‌های 138 کتاب مزبور توسط 38 تصویرگر جوان و خلاق در ستایش زندگی و جهان رو نمایی شد.
تصویرسازی‌های کتاب‌های تألیفی در ارتباط با موضوعات محیط زیستی و مهارت‌های زندگی است و به همت انتشارات فنی ایران برای کودکان و نوجوانان تألیف و تصویرسازی شده است.
سیدرضا کروبی مدیرعامل انتشارات فنی ایران گفت: این انتشارات از سال 1374 در زمینه چاپ کتاب‌های سبز با موضوع های محیط زیستی فعالیت داشته و به تلاش ها ادامه دادیم تا توانستیم برگزیده نخستین جشنواره‌ی کتاب سال محیط زیست شویم و امروز حدود 200 اثر تألیفی در قالب شعر و داستان با موضوع و مفاهیم محیط زیستی و مهارت‌های زندگی در رده سنی ب و ج چاپ کنیم.
وی در ارتباط با پروژه 138 تصویرگری، به تلاش گروهی سه ساله کارشناسان علمی، تصویرگران ،‌نویسندگان و شاعران اشاره کرد و افزود: مفاهیم زیست‌محیطی و مهارت‌های زندگی برای کودکان و نوجوانان جذاب نیست اما ما تلاش کردیم مفاهیم را در قالب داستان‌های جذاب به همراه تصاویر زیبا برای آن‌ها بیان کنیم.
وی افزود: درواقع ما باید فضایی ایجاد می‌کردیم تا نویسنده، تصویرگر و کارشناس علمی دور یک میز بنشینند و گفت‌وگو کنند. با تلاش و همکاری بهرام کلهرنیا،‌مدیر هنری، فریدون عموزاده خلیلی، مدیر واحد تألیف، فریبا همتیان، کارشناس علمی، و نویسندگان و شاعران و تصویرگران جوان و خلاق این پروژه توانستیم این کار را به نتیجه برسانیم.
در ادامه بهرام کلهرنیا مدیر هنری پروژه گفت: در غیاب اراده ملی برای پاسخگویی به بعضی از پرسش‌ها، این انتشارات با ابزار نشر کار و کوششی را انجام دادند، برای اینکه تهی‌ها چاله‌ها و چیزهایی را که در زندگی اجتماعی امروز ما گم شده‌اند را جبران کنیم و ظرفیت‌های انسانی خود بشناسیم ، توسعه دهیم،‌یاد بگیریم و یاد بدهیم. کتاب‌های نردبان با تبدیل کردن موضوعات محیط زیستی و مهارت‌های زندگی به شعر یا داستان به تولید کتاب‌هایی پرداخت که اراده‌ای بزرگ‌تر می‌طلبد، اراده‌ای که باید نزد مدیریت اجتماعی فرهنگی و سازمان‌های مرجع باشد و مسئولیت آن را بپذیرند.
وی خاطر نشان کرد: محیط زیست کارهای گم شده فراوانی دارد. محیط زیست تنها حمایت از یک حیوان نایاب نیست، باید آموزش اجتماعی هدف اصلی باشد. همچنین درباره مهارت‌های زندگی، چگونگی استفاده از منابع طبیعی، صرفه‌جویی توسط کودکان و گم‌شده‌های زیاد دیگر.
از 5 تصویرگر برتر پروژه تقدیر به عمل آمد. پگاه رخشا، زهرا محمدنژاد، محبوبه یزدانی، طراوت جلالی فراهانی و مجید فخار زواره توسط هیأت داورانی متشکل از بهرام کلهرنیا، کیانوش غریب‌پور، مانلی منوچهری، کمال طباطبایی و پژمان رحیمی‌زاده از بین 38 تصویرگر پروژه برگزیده شدند و لوح تقدیر دریافت کردند.
این نمایشگاه تا 12 دی‌ماه 1395 ادامه خواهد داشت.

** حضور جدی‌تر نویسندگان زن در دوره اخیر جایزه جلال
منیژه آرمین، دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در آیین اختتامیه گفت : خوشبختانه تعداد بیشتری از نویسندگان زن در این دوره از جایزه شرکت کرده‌اند؛ به گونه‌ای که این حضور بسیار پررنگ است. خواندن رمان‌هایی که در این دوره از جایزه «جلال آل احمد» شرکت کرده‌اند، نشان می‌دهد که دیدگاه‌های متنوعی در میان نویسندگان وجود دارد و بسیاری از آنان سوژه‌هایی بِکر و البته متفاوت را انتخاب کرده‌اند.
وی افزود: پروسه انتخاب داوران کاملا دموکراتیک بود و همه داوران از استادان دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند. خوشبختانه هیچ کدام از داوران اعمال سلیقه فردی نکرده و تفکر شخصی‌شان را در بررسی آثار دخالت نداده‌اند.
آرمین درباره اوضاع کنونی داستان‌نویسی در ایران گفت: سال‌های بسیاری است که کتاب می‌خوانم. اکنون به جرات می‌توانم بگویم که بعد از حدود 40 سال به جایگاهی رسیده‌ایم که دیگر ادبیات داستانی ما وامدار کتاب‌هایی از نویسندگان کشورهای دیگر نیست. در بررسی کتاب‌های منتشر شده در یک سال گذشته باید بگویم که خوشبختانه نویسندگان امروز ما از یکسان‌نویسی و شعارزدگی پرهیز می‌کنند.
او ادامه داد: نویسندگان امروز ما دارای تفکر و شخصیت مستقلی هستند که نوید بزرگی به ادبیات ایران است.
این داستان‌نویس با اشاره به بخش نقد ادبی در جایزه امسال گفت: ما در این بخش هیچ برگزیده و حتی هیچ نامزدی نداریم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد رضا زایری فعال رسانه ای و جمعی از چهره های ادبی ایران و افغانستان حضور دارند.

** معرفی برگزیدگان در بخش ویژه افغانستان
برگزیدگان و شایستگان تقدیر نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش ویژه افغانستان معرفی شدند.
در بخش رمان:
چارگرد قلا گشتم نوشته رهنورد زریاب/ برگزیده
گرگهای دوندر/ نوشته احمد ضیاء سیامک هروی/ برگزیده
در بخش داستان کوتاه:
کابل جای آدم نیست نوشته سیدعلی موسوی/ برگزیده
خروسان باغ بابر نوشته حسین فخری/ برگزیده
لوح تقدیر، نشان جلال آل احمد و جایزه 10 سکه بهار آزادی
فراهنگ* 1880* 1823* خبرنگار پروین عروجی* انتشار دهنده:‌ طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1200 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب