شنبه, 04 دی 1395 ساعت 15:49

'ایران آشکار'، نقدی بر تحریف واقعیات ایران در رسانه های غربی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'فابریتسیو کاسینلی' خبرنگار خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا)، تجربیات خود را از سفری به ایران در قالب کتابی با عنوان 'ایران آشکار' منتشر کرد که در آن از جمله از تلاش عمدی رسانه های غربی برای تحریف اخبار و اطلاعات مرتبط با ایران انتقاد شده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آنسا، نویسنده در آغاز کتاب خود نوشت: 'یک ضرب المثل فارسی می گوید که در دروازه را می توان بست اما دهان مردم را نمی توان بست. به همین دلیل بود که سه سال پیش تصمیم گرفتم که به ایران سفر کنم تا خود از نزدیک واقعیت های آن کشور را مشاهده کنم؛ بدین ترتیب بود که کتاب ایران آشکار را در 300 صفحه نوشتم تا برای نخستین بار بتوان بین سفرنامه یک خبرنگار در کشوری که می باید زوایای آن شناخته بشود و تصویر منفی همان کشور که برای سال های مدید از سوی رسانه های گروهی ارائه شده، مقایسه ای انجام داد.
'به همین دلیل است که در زیر عنوان کتاب جمله «از کشور یاغی تا فرصتی بزرگ: حقایق پنهان ایران جدید»، نگاشته شده است. این عبارت که حاکی از تغییر سریع و ناگهانی جمهوری اسلامی از دشمن بزرگ شماره یک غرب به شریک تجاری شماره یک غرب است، می باید ما را به سوی درک اینکه اشکال کار در کجاست، سوق دهد'.
کاسینلی افزود: ' آیا می دانستید که ایرانی ها عرب نیستند، بندرت مرتکب تعدد زوجات می شوند، زنان ایرانی می توانند طلاق بگیرند و ... دارای حق رای هستند، که ایران از فناوریهای پیشرفته ای برخوردار است'.
نباید فراموش کرد که ایران میزبان یک میلیون پناهنده است، به غرب نفت می فروشد، با داعش مبارزه می کند، هیچگاه آغازگر یک جنگ نبوده است'.
اینها موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده که به جنبه های مثبت ایران امروز که رو به سوی آینده دارد، می پردازد.
در نیمه اول کتاب تناقض های تحریم های بین المللی که 'مردم و نه حکومت را تحت فشار قرار داده است'، تشریح شده است.
در عین حال این بخش از کتاب فرصت های بزرگ اقتصادی کار با ایران و همچنین مجموعه جالب و متنوع جامعه ایرانی را به خوانندگان ارائه کرده و نوشته است: ایران به معنای نانوتکنولوژی، زنان مدیر، صنایع پیشرفته، حمایت از محیط زیست، جراحی پلاستیک و علاقه به مد نیز هست.
در بخش دوم کتاب پس از مقایسه بین اخباری که در سال های گذشته از طریق رسانه های گروهی در ارتباط با ایران منتشر شده با واقعیت های آن کشور به نظر می رسد که بتوان از تلاش عمدی برای تحریف اخبار و اطلاعات مرتبط با این کشور صحبت کرد.
در این بخش از کتاب همچنین روزنامه شرق که از آن به عنوان مهمترین روزنامه اپوزیسیون یاد شده معرفی و مصاحبه با یک بسیجی آمده است.
از دیگر موضوعات کتاب، جنگ تنهای ایران علیه قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر برای ممانعت از رسیدن آن به اروپا و گسترش اینترنت و وبلاگ نویسی در آن است.
این سفرنامه همچنین حاوی یک مصاحبه اختصاصی با یک کارشناس صنعت نفت در ارتباط با تغییرات بزرگ تکنولوژیک در خاورمیانه با توجه به فناوریهای آمریکایی مورد استفاده در نفت شیل است.
آنسا در پایان گزارش خود درباره این کتاب تاکید کرد: این مجموعه ای از موضوعات بحث برانگیز و حتی جنجالی برای تعمق در باره نه فقط ایران، بلکه تعمق درباره تناقض های خود ما نیز هست.
اروپام**461 **1479

اطلاعات تکميلي

خواندن 1297 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار