شنبه, 04 دی 1395 ساعت 13:15

شعر انقلاب فقط شعر دفاع مقدس نیست/میزبانی شیراز از ششمین جشنواره شعر انقلاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر علمی ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب با بیان اینکه شعر انقلاب فقط شعر جنگ و دفاع مقدس نیست، افزود: ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب هفتم و هشتم دی ماه در شیراز برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مرتضی امیری اسفندقه روز شنبه در نشست خبری جشنواره بین المللی شعر انقلاب اظهار کرد: شعر انقلاب در سه دهه اخیر گسترده تر شده تا پیش از این با موضوع و موضع بیداری اسلامی روبرو بودیم اما اکنون با توجه به اوضاع خاورمیانه تعریف آن تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه تعریف عدالت و انسانیت محدود به ایران نمی شود، افزود: شعر انقلاب این دو را در گستره جهانی مد نظر دارد، در شعر انقلاب هر آنچه در ایران و کره خاکی به عنوان آیین معرفی شده و منافاتی با اصول اصلی انسانیت و مبانی الهی ندارد در این حوزه قرار می گیرد.
امیری اسفندقه با بیان اینکه نگاه معارف دینی و آیینی محدود به مسائل آیینی نیست، ادامه داد: بسیاری از آیین ها مذهبی نیستند اما ریشه در تعالیم معنوی دارند، شب یلدا نیز جزو آیین است پس شعر درباره آن نیز شعر آیینی است.
دبیر علمی ششمین جشنواره شعر انقلاب اضافه کرد: در نیمه دوم دهه سوم شعر انقلاب، منظور نظر مشتاقان این بوده که شعر انقلاب از باروی بلندتر به تماشا بنشیند.
به گفته وی، هر آنچه در حوزه آیین پذیرفته شده و در گستره جهانی انسانی و الهی باشد، در حوزه شعر آیینی قرار دارد مگر اینکه آن آیین در تضاد با این دو باشد.
امیری اسفندقه با بیان اینکه در این دوره از جشنواره، شعر به دو بخش سنتی و نیمایی تفکیک شده است، گفت: این تفکیک به دلیل وجود ظرفیت و ظرافت قالب ها بوده است.

** شعر انقلاب فقط شعر جنگ نیست
دبیر علمی ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب توضیح داد: شعر انقلاب فقط شعر جنگ نیست همانطور که شعر آیینی از منظر شعر انقلاب، فقط مدح ائمه اطهار(ع) نیست بلکه اخلاق، رفتار اجتماعی و پاسداشت ایین های ملی را هم شامل می شود. هر آنچه در کره خاکی منافاتی با اصول انسانیت و مبانی الهی نداشته باشد در این حوزه جا دارد.
وی با بیان اینکه ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب هفتم و هشتم دی ماه در شیراز برگزار می شود، به آمار آثار ارسالی به دبیرخانه این دوره از جشنواره اشاره کرد.
امیری اسفندقه گفت: پس از انتشار فراخوان تا امروز، 874 اثر از 201 شرکت‌کننده در همه بخش‌ها به دبیرخانه رسیده که شامل 244 مجموعه شعر در همه قالب‌ها، 599 تک اثر در همه قالب‌ها و 31 اثر پژوهشی بوده است.
به گفته وی، این آثار در نهایت به صورت تفکیکی در بخش مجموعه شعر شامل 140 اثر سنتی و 104 اثر نیمایی در داوری‌ها لحاظ شد و در بخش تک اثر نیز 321 شعر سنتی و 278 شعر نیمایی توانست به مرحله نهایی داوری راه پیدا کند.
امیری ادامه داد: در بخش پژوهش نیز 25 مقاله و 6 کتاب به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرد، انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره نیز در بخش شعر سنتی از میان 10 تک اثر و پنج مجموعه اثر و در بخش نیمایی از هشت تک اثر و چهار مجموعه اثر و در بخش پژوهش نیز از میان یک کتاب و سه مقاله انتخاب خواهند شد.
وی با بیان اینکه 461 شعر سنتی و 382 شعر نیمایی مجموع آثار ارسالی را تشکیل می دهد، افزود: بیشترین شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره از استان تهران و کمترین شرکت کننده متعلق به استان های سمنان و سیستان و بلوچستان است هرچند قرار است علت این مساله بررسی شود.
دبیر علمی ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب با بیان اینکه هیات داوران در دو بخش متفاوت از یکدیگر است، داورهای بخش نیمایی را مصطفی علی پور، محمدرضا عبدالملکیان و علی محمد مودب را معرفی کرد و ادامه داد: محمد علی بهمنی، محمد کاظم کاظمی و محمود حبیبی کسبی داوران بخش سنتی جشنواره بودند.
به گفته امیری اسفندقه، سعید یوسف نیا، عبدالحمید ضیایی و محمدرضا سنگری نیز داوران بخش پژوهش این دوره از جشنواره بودند.
وی اظهار کرد: ظلم ستیزی در این دوره از جشنواره از انسجام و اسلوب و وحدت بیشتر برخوردار بود.
دبیر علمی ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب در پاسخ به این سوال که جشنواره در این چند دوره آیا به هدف مورد نظر دست یافته، افزود: این جشنواره اعتقاد ندارد که به نقطه خاصی برسد زیرا راهی است که انتها ندارد و هدف آن فقط رفتن و نه رسیدن است.

** ارسال 25 اثر از
وی درباره بخش بین‌الملل گفت: در این بخش از 25 کشور کشور اثر داشته‌ایم که بالغ بر 205 اثر ارسال شده و میهمانان ویژه از میان آنها دعوت شده‌اند.
امیری اسفندقه در بخشی دیگر از سخنانش ادامه داد: ‌داوران انتخاب شده نظر شخصی من نبود، آثار آنها به ما معرفی ‌شان کرد هر چند شورای سیاستگذاری جشنواره که از یک سال پیش کار را استارت می‌زند هیات داوران را انتخاب می‌کند.

**تقدیر از سه چهره پیشکسوت شعر انقلاب
دبیر اجرایی جشنواره نیز در این نشست گفت: اجرایی این دوره بر عهده رئیس حوزه هنری استان فارس بود که به دلیل مشغله جشنواره به این نشست نرسید.
محمد زرویی نصرآباد افزود: طی دو ماه اخیر تغییراتی در مرکز محافل رخ داد که به شکل مؤسسه فرهنگی هنری درآمدالبته همه اجرای جشنواره‌ها همانگونه که بر عهده مرکز محافل بود همچنان باقی است اما مؤسسه سوره هنر همراه مرکز است و مدیریت آن بر عهده حامد رهنما است.
وی درباره فراخوان جشنواره اضافه کرد: از ابتدای سال جاری به دلیل وجود دبیرخانه دائمی فراخوان جشنواره منتشر شد بر اساس اعلام نفر اول در بخش مجموعه اثر نفر اول تندیس به علاوه دیپلم جشنواره و هفت میلیون تومان جایزه نقدی دریافت می‌کند، نفر دوم تندیس، دیپلم افتخار و پنج میلیون تومان و جایزه نفر سوم سه میلیون تومان است.
وی توضیح داد: در بخش تک‌اثر، سنتی و نو نفر اول تندیس، دیپلم افتخار و چهار میلیون تومان، نفر دوم سه میلیون تومان به همراه تندیس و دیپلم افتخار و نفر سوم در کنار تندیس و دیپلم افتخار 2 میلیون تومان دریافت خواهد کرد، ‌در بخش پژوهش کتاب، تندیس به علاوه دیپلم افتخار و سه میلیون تومان به نفر برگزیده تخصیص می‌یابد.
زرویی نصرآباد گفت: در بخش مقاله نفرات اول تا سوم به ترتیب دو میلیون، 1.5 میلیون و یک میلیون تومان دریافت خواهند کرد و به افرادی که به جشنواره راه یافته‌ اند ولی حائز رتبه نمی‌شوند،پنج میلیون ریال کمک هزینه پرداخت می‌شود.
معاون اجرایی موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر گفت: در بخش بین‌الملل سه نفر برگزیده در تک‌اثر معرفی می‌شوند که 1500 دلار دریافت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه این جشنواره روزهای 7 و 8 دی در شیراز برپا می‌شود، گفت: افتتاحیه صبح روز هفتم با شعرخوانی شاعران پیشکسوت در کنار آرامگاه حافظ است و عصر همان روز شب شعر بزرگ انقلاب با حضور 25 نفر از شاعران طراز اول کشور در شیراز برپا می‌شود.
زرویی نصرآباد گفت:‌ میهمانانی را از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، کویت، آذربایجان و دو شاعر از پاکستان خواهیم داشت، همچنین محفل ادبی دیدار مهر با حضور جمعی از شاعران داخلی و خارجی در حرم شاهچراغ برپا شده و از کتاب امین زبان و ادب فارسی رونمایی خواهد شد.
به گفته وی، «سکوت سرشار از هیاهو» عنوان اثری شامل شعرهای تازه شاعران جوان عرب در حوزه بیداری اسلامی و مقاومت است که دراین مراسم رونمایی خواهد شد.
این کتاب شعرهایی از شاعران مراکش، یمن، مصر، فلسطین، سوریه، عراق، کویت، لبنان را در بر دارد و حاوی زندگینامه شاعران هم می‌شود.
وی افزود: هستم دی ماه در سالن صدرای شیراز برترین‌ها معرفی و از سه چهره پیشکسوت شعر انقلاب به نام‌های مرحوم استاد نصرالله مردانی، سیدمحمود سجادی و قادر طهماسبی تقدیر خواهد شد.
فراهنگ **1880 ** 1071 ** خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1218 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار