چاپ کردن این صفحه
شنبه, 04 دی 1395 ساعت 11:22

علیرضا قزوه: منشور حقوق شهروندی نقطه عطفی در جهت ارتقای فرهنگ جامعه است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شاعر کتاب «این همه یوسف»، منشور حقوق شهروندی را نقطه عطفی در جهت ارتقای فرهنگ مردم دانست و بر اجرای دقیق آن تاکید کرد.
علیرضا قزوه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: منشور حقوق شهروندی می تواند مکمل قانون اساسی باشد و اجرای آن در جامعه امری بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه احترام به حقوق شهروندان در قانون اساسی نیز تاکید شده، اظهار کرد: طرح ها و برنامه های مهمی در کشور به تصویب رسیده و یا طراحی شده، اما به مرحله اجرا در نیامده، و منشور حقوق شهروندی نیز که توسط رئیس جمهوری به امضا رسید، نباید فقط جنبه تبلیغی به خود بگیرد و خاک بخورد.
شاعر کتاب «چمدان های قدیمی» ادامه داد: ایران تمدنی 6 هزار ساله دارد و از زمان کورورش تاکنون نیز حقوق شهروندی مورد احترام بوده است، از این رو با توجه به این پشتوانه باید برای ارتقای فرهنگ جامعه، این منشور به مرحله اجرا در آید.
مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با ابراز تاسف از اینکه فرهنگ در جامعه به شعر، سینما، کتاب و هنر تلقی شده، تصریح کرد: در حالیکه فرهنگ فقط شعر، سینما، کتاب و هنر نیست، فرهنگ، رفتارشناسی مردم است، اینکه چگونه به یکدیگر احترام بگذاریم و یا حقوق همدیگر را رعایت کنیم.
به گفته این شاعر معاصر، در کشور فرهنگ به معنای واقعی شناخته نشده و در این زمینه مشکل زیر بنایی وجود دارد و باید نگاه ها به مقوله فرهنگ تغییر یابد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه 28 آذر ماه، منشور حقوق شهروندی با 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
همچنین حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت دیگر حقوقی است که این منشور به آن ها اشاره کرده است.
حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تأمین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی سایر حقوق مندرج در این منشور است.
فراهنگ ** 9022 ** 1071 ** خبرنگار: رقیه نوری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1255 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب