شنبه, 04 دی 1395 ساعت 11:10

حقوق شهروندی اصلی که همه مکلف به رعایت آن هستیم- نازنین باباخانی*

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
حقوق شهروندی مجموعه ای از تکالیف و مسوولیت های شهروندان نسبت به یکدیگر ، شهر و دولتی است که در آن زندگی می کنند از این رو این حقوق به عنوان یکی از نیازهای مهم برای ادامه یک زندگی در جامعه ، اصلی است که همه مکلف به رعایت آن هستیم.
با توجه به آیات قرآن ‌کریم و تعالیم بزرگان دین، در می‌یابیم که نخستین حق انسان ، شناخت جایگاه حقیقی خویش است و با این شناخت به وظیفه های خود به‌ عنوان بالاترین مخلوق که خداوند ما را جانشین خود در زمین خوانده پی می‌بریم.
متن کامل منشور حقوق شهروندی 29 آذر ماه 1395 در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و جمع زیادی از وکلا ، حقوقدانان ، استادان و کارشناسان رونمایی و به امضای دکتر روحانی رسید.
براساس این منشور هر کس در هر جایگاه، هر منصب و هر رده ای از جامعه وظیفه و حقی دارد که حقوق دیگران را به رسمیت شناخته و ملزم به احترام و رعایت به حق خود و دیگر افراد جامعه است.
وقتی که خداوند انسان را محترم می شمارد، به طور قطع برای او حقوقی قائل است و پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) نیز در خصوص انسان و شهروند به احترام سخن می گویند ، توجه به این مهم این نکته را می رساند که چه وظیفه و تکالیف سنگینی بر دوش ما قراردارد تا حقوق انسان ها و شهروندان را محترم بشماریم و آن ها را ادا کنیم.
امروز در جامعه مشاهده می کنیم که برخی افراد حتی ابتدایی ترین حقوق را که نفع و سود آن به خود اشخاص بر می گردد ، زیر پا می گذارند در حالی که اگر این حقوق رعایت شود شاهد زیبا ترشدن محیط اطراف و جامعه ای هستیم که در آن زندگی می کنیم.
خداوند در قرآن کریم فرموده که ما انسان را آفریدیم و او را گرامی داشتیم، توجه به این نکته تامل برانگیز است که با نگاهی به فلسفه خلقت وجودی خودمان به سنگینی تکلیفی که ملزم به رعایت آن هستیم ، پی ببریم.
مهم‌ترین خاستگاه حقوقی در اندیشه اسلامی ، قرآن کریم است که تجدد را که بشریت در عرصه ارتباطات فردی، اجتماعی ، سیاسی ، بین‌المللی به آن نیازمند است، به بهترین صورت برای جوامع بشری به ارمغان آورده است که سیره نبوی (ص) و اهل بیت (ع) نیز مطابق با درک درست مفاهیم کتاب قرآن کریم راهگشای زندگی انسان ها و منشور کامل حقوق شهروندی است.
رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندان از سوی دستگاه حاکم از آغاز انقلاب مشروطه شروع شده و به تدریج گسترش یافته و تا به امروز روند رو به رشد ادامه داشته و هیچ گاه متوقف نشده است.
با نگاهی به سیره نبوی و فرمایش های پیامبر و امام علی (ع) می توانیم مدعی شویم، حقوقی که دیگر جوامع ادعای رعایت آن را دارند و قائل به شناخت آن ها شده اند، ما بیش از یک هزار سال پیش در تعالیم خود داشته و برای مردم به رسمیت شناخته شده می دانسته ایم.
رعایت عدالت، احترام به یکدیگر، رعایت اخلاق ، تکریم ارباب رجوع ، برابری و برادری ، احترام به محیط زیست ، رعایت حقوق بیت المال ، رعایت حق همسایه و هزاران مساله دیگر هر کدام حقوقی هستند که در منشور حقوق شهروندی به آن اشاره شده ، همه مسایلی هستند که اگر روز خود را با رعایت آن آغاز کرده و به شب برسانیم یعنی منشور حقوق شهروندی را به بهترین شکل پذیرفته ایم.
امروز مهم ترین وظیفه ما طبق گفته رییس جمهوری دکتر روحانی شناخت بیشتر حقوق خود و پاسداشت قدرتمندانه آن است زیرا از قدیم گفته اند که فرد آینه تمام نمای یک جامعه است و نگاه در آینه برای برطرف کردن عیوب و آراستگی بیشتر است، حال اگر هر کس در هر جایگاه حقوق خود را رعایت کرده و حقوق دیگران را نیز رعایت کند شاهد رسیدن به ایده آلی هستیم که خداوند برای ما ترسیم کرده و در قرآن بارها به آن اشاره فرموده است.
در این میان وظیفه مدیران و دستگاه های اداری نیز سنگین تر است، زیرا مدیران الگوی تمام عیاری برای رعایت حقوق شهروندی هستند که در هرم یک اداره و یک جامعه دیگر افراد از آن ها تاثیر می گیرند از این رو طبق منشوری که به امضای دکتر روحانی رسیده، باید مدیران قانون‌مدار ، کارآمد، پاسخگو و شفاف باشند و نسبت به اجرای عدالت و انصاف تلاش کنند.
وظیفه مردم و شهروندان نیز در این میان بسیار مهم است زیرا برای رسیدن به پیشرفت و اجرای کامل منشور حقوق شهروندی همکاری و همیاری مردم امری ضروری است.
به امید اینکه همه افراد با شناخت حقوق خود و احترام به حقوق دیگران و با همکاری و همراهی با مسوولان ادارات و نهادهای حاکمیتی و دولتی برای داشتن یک زندگی سالم در جامعه ای پویا و امن و زیبا تلاش کنیم.
**خبرنگار ایرنا در قصرشیرین
1042
انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد

اطلاعات تکميلي

خواندن 1250 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار