شنبه, 04 دی 1395 ساعت 09:06

مدرسه در سایه فضای مجازی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
استفاده از اینترنت و گشت و گذار شبانه روزی در فضای مجازی در تار و پود زندگی امروز ایرانیان نفوذ کرده و آفت های مختلفی را به دنبال دارد که افت تحصیلی دانش آموزان از جمله آنهاست.
به گزارش ایرنا، استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است به طوری که بر اساس آمار موجود بیش از 50 درصد از مردم ایران از اینترنت برای انجام امور مختلف استفاده می کنند.
بنا بر آمار منتشر شده از سوی سامانه مدیریت، 40 میلیون و 718 هزار و 740 کاربر اینترنت پارسال در کشور ثبت شد و آذربایجان شرقی با یک میلیون و 898 هزار نفر کاربر اینترنت و ضریب نفوذ 51 درصد در ردیف 14 کشوری قرار دارد.
از این منظر 35 درصد استفاده کنندگان از اینترنت را دانش آموزان تشکیل می دهند؛ به عبارتی دیگر 550 هزار دانش آموز در آذربایجان شرقی با اینترنت سر و کار دارند.
کارشناسان می گویند ورود محصولات و ابزارهای هوشمند در کشور و پایین بودن سواد فضای مجازی در بین خانواده ‌ها و اقشار مختلف، منجر به آسیب های جدی می شود و در این میان خردسالان، کودکان و نوجوانان در معرض شد یدترین و بیشترین آسیب ها قرار دارند.
با این شرایط اگر نحوه استفاده صحیح از گوشی همراه و اینترنت به نوجوانان آموزش داده نشود آنان را در گرداب خود خواهد کشاند و حاصلی ‌جز خسارت نخواهد داشت.
از سوی دیگر امروزه گوشی های هوشمند موسوم به 'اسمارت فون' به بستر اصلی موج سواری دانش آموزان در فضای مجازی تبدیل شده است و این رویه خانواده ها را با مشکلی به نام 'افت تحصیلی' مواجه کرده است.
حسین بلوک، پدری که فرزندش کنکوری بود، درخصوص استفاده از اینترنت و تلفن همراه می گوید: پسرم بعد از مدرسه به کلاس کنکور می رفت و اجازه دادم تا روزهایی که کلاس کنکور دارد جهت اطلاع از احوالش از تلفن همراه استفاده کند.
بکوک ادامه می دهد: اما با نزدیکی به کنکور متوجه شدم انگار کلاس ها فایده ای در بهبود وضعیت درسی اش نداشته و فقط وابستگی اش به این وسیله بیشتر شده است و هر روز مدل گوشی جدیدی طلب می کند تا بین همکلاسی های مدرسه و کلاس کنکورش سرآمد باشد و حالا واقعا نمی دانم نگرانی من برای جویاشدن از احوالش زمانی که به کلاس کنکور می رفت، درست بوده یا خیر؟
مادری هم که دخترش در المپیاد علمی مدارس مراغه اول شده، از تلفن همراه داشتن فرزندش بسیار ناراضی و نگران بوده و می گوید: دخترمان روز به روز از خانواده کوچک سه نفرمان دورتر شده و تمام وقتش صرف تلگرام و چت با موبایل می شود و من نگران افت تحصیلی فرزندم که شاگرد ممتاز است، هستم.
زهره اسماعیلی ادامه می دهد: این روزها به حدی غرق در برنامه های رنگارنگ تلفن همراه است که حتی حاضر نیست با ما سر میز غذا بخورد و دوستان مجازی اش را به ما ترجیح می دهد؛ دوستانی که من و پدرش نمی دانیم هویتشان واقعی است یا نه.
دبیر باسابقه دبیرستان های مراغه نیز می گوید: متاسفانه در سال های اخیر دانش آموزان شدیدا به بازی های یارانه ای و گوشی روی آورده اند که در تحصیل آنان تاثیر گذار است چرا که این گونه وسایل بحران های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد.
یعقوب عدلی با اشاره به اینکه دلیل پایین بودن میانگین نمرات دانش آموزان را نمی توان صرفا بی کیفتی آموزش دانست، افزود: دانش آموزان خیلی درگیر فضای مجازی هستند کیفیت کتاب ها نسبت به گذشته افزایش یافته اما دانش آموزان درگیر مسایلی هستند که به کیفیت درس دادن معلم مربوط نمی شود.
مدیر یکی از دبیرستان های مراغه نیز به ایرنا گفت: طبق آیین نامه اجرایی مدارس استفاده از هر وسیله ای که باعث اختلال در امر آموزش شود، ممنوع است ولی با وجود این دانش آموزان همچنان استفاده می کنند و اعتیاد به چت و تلگرام افسردگی آنان را به دنبال دارد.
عطوف خیراللهی افزود: البته استفاده از ابزارهای الکترونیک و به‌کارگیری آنها درحوزه آموزش از ضرورت‌های کنونی است آن هم در شرایطی که در کشور ما کتاب‌های الکترونیکی تولید می‌شود و می‌توان با در نظر گرفتن همه ملاحظات تربیتی از آنها در فرآیند آموزش استفاده کرد.
وی افزود: در کشورهای توسعه یافته جذابیت مدارس که کلاس ها را اکثرا بیرون از محیط مدرسه برگزار می کنند باعث می شود دانش آموز علاقمند به درس و مدرسه شود و استفاده از گوشی همراه در اولویت آنان نباشد.
وی ادامه می دهد: آموزش استفاده از تلفن همراه منحصر به دانش آموزان نیست بلکه باید خانواده ها نیز نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرند.
کارشناس مشاوره آموزش و پرورش مراغه نیز گفت: استفاده بیش از حد از گوشی همراه و اینترنت باعث برخوردهای فیزیکی و خشن و تیک های عصبی در دانش آموزان شده است؛ البته نمی توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم اما والدین باید اطلاعات جدید را بیاموزند و با مشاوره در خصوص تأثیرات نرم افزارهای ارتباطی و بازی های رایانه ای، سطح آگاهی خود را بالا ببرند.
صادق انوریان ادامه داد: باید والدین با آموزش های لازم، در مواجهه با اینترنت مراقب فرزندان خود باشند و جلوی انحرافات را بگیرند و باید بدانند که اعتیاد به فضای مجازی دانش آموزان بسیار خطرناک است.
وی درباره راهکارهای آموزش و پرورش برای مقابله با نفوذ بازی های اینترنتی بین دانش آموزان و اعتیاد آنها به این بازی ها، گفت: تکنیک و مهارت های پیشگیرانه و آموزشی برای انجمن اولیا مربیان و خانواده ها در نظر گرفته ایم و کارگاه هایی را در این ارتباط برگزار می کنیم؛ برای دانش آموزان نیز کلاس های مهارت آموزی پیشگیرانه برپا کرده ایم.
گزارش از: سیدذبیح الله امام زاده**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
518

اطلاعات تکميلي

خواندن 1297 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار