جمعه, 03 دی 1395 ساعت 11:17

برقراری تامین اجتماعی ناشران تکلیف وزارت ارشاد است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه ها بر اساس قانون مکلف به برقراری تامین اجتماعی فراگیر برای عوامل نشر از جمله کتابفروشی ها هستند.
سید عباس حسینی نیک روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: بر اساس ماده 14 مصوبه اصلاحی اهداف، سیاست ها و ضوابط نشر کتاب، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری سایر دستگاه ها سیاست های ایجابی را در پیش گیرد.
وی ادامه داد: در بند دوم این ماده به حمایت از برقراری تامین اجتماعی فراگیر برای همه عوامل نشر کتاب از جمله کتابفروشان اشاره شده است.
حسینی نیک با بیان اینکه قانون معافیت بیمه برای کارگاه های زیر پنج نفر اکنون شامل ناشران می شود، گفت: بر اساس مصوبه مذکور، کتابفروشان نیز مشمول این قانون هستند.
این ناشر و حقوقدان ادامه داد: بازرسان سازمان تامین اجتماعی برای اطلاع از فعالیت واقعی یک انتشاراتی و داشتن مجوز آن، اقدام به بازرسی از دفاتر ناشران می کنند در حالیکه این روشی صحیح نیست و مشکلات را چند برابر می کند.
حسینی نیک ادامه داد: به عنوان بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و حقوقدان پیشنهاد می کنم، بازرسان سازمان تامین اجتماعی برای اطلاع از این موضوع، به سایت خانه کتاب مراجعه کنند زیرا فهرست کتاب هایی که ناشران منتشر می کنند، در این سایت موجود است.
وی افزود: ممکن است برخی ناشران دفاتر پر رونقی داشته باشند اما کتابی منتشر نکنند و فعالیت های دیگر مرتبط یا غیر مرتبط با نشر داشته باشند از این رو بازرسی از این دفاتر چیزی را ثابت نمی کند.
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار کرد: بازرسان سازمان تامین اجتماعی با اندک زحمت و بدون مراجعه به دفتر ناشران می توانند به طور مستمر از میزان فعالیت این قشر از طریق اتحادیه به عنوان نهاد قانونی و صنفی و یا وزارت ارشاد مطلع شوند.
وی ادامه داد: برخی ناشران فعالیت های خود را در منزل انجام می دهند و برخی دیگر طی یکسال گذشته کتابی منتشر نکرده اند بنابراین فعال یا غیرفعال بودن این افراد از طریق بازرسی مشخص نمی شود از این رو بهترین روش مکاتبه با خانه کتاب یا اتحادیه ناشران و کتابفروشان است.
مدیر انتشارات مجد با بیان اینکه توجه به کتابفروشی ها به عنوان ویترین کتاب، مهمترین مساله در این حوزه است، افزود: کتابفروشان در استفاده از یارانه های بخش فرهنگی و حمایت های دولتی مستحق تر از ناشران هستند، مشتریان کتاب در نگاه اول، کتابفروشی و نه مترجم، ناشر و نویسنده را می بینند.
حسینی نیک با بیان اینکه همه نهادها از جمله سازمان تامین اجتماعی دارای رسالتی فرهنگی هستند، تاکید کرد: کتابفروشان نیز باید مشمول قانون یاد شده شوند.
به گفته وی، کتابفروشان به دلیل فضای محدود و ضعف اقتصادی معمولا دارای یک یا دو کارگر و زیر پنج نفر هستند.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 *1436* خبرنگار: پروین اروجی *انتشار: داود پورصحت*

اطلاعات تکميلي

خواندن 870 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار