چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 01 دی 1395 ساعت 14:06

ترور سفیر روسیه اقدامی بی تاثیر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'ترور سفیر روسیه اقدامی بی تاثیر'،'نگاه فراگیر به اقتصاد ایران'،'نیروهای حافظ صلح و موازنه ثبات در سوریه'،' ازدواج کودکان؛ چراها و پیامدها'،'برگ برنده در اختیار ایران است'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز چهارشنبه در صفحه 'ایرنا مقاله' منتشر شد.
**ترور سفیر روسیه اقدامی بی تاثیر
پیروزی نیروهای دولتی سوریه در حلب به کمک روسیه معادلات بحران سوریه را تغییر داده است. گروه‌های افراطی مانند داعش در یک وضعیت انفعالی و نزدیک به شکست قرارگرفته‌اند.
در چنین شرایطی، ترور سفیر روسیه در ترکیه ابعاد جدیدی از بحران سوریه و تاثیرگذاری آن بر کشورهای منطقه را شکل داده است. عامل ترور سفیر روسیه دارای تبار ترکی است و بدون شک ترور سفیر روسیه برای ترکیه هزینه دارد. ترکیه سه سال متوالی است رشد اقتصادی منفی را تجربه می‌کند.
تنها کشوری که امروز از اتفاق های منطقه سود می‌برد و دشمنان خود را به جان هم انداخته است رژیم حاکم بر تل‌آویو است. در وضعیت کنونی تروریست‌ها در عراق و سوریه با شکست مواجه شده‌اند. اقدام های انتحاری مانند آنچه در عراق مقابل شیعیان رخ داد یا همین ترور، نشان از استیصال ‌گروه‌های افراطی است. روس‌ها به خوبی این موضوع را می‌فهمند.
در نتیجه بعید است که این ترور با اینکه اقدامی وخیم و حاد است واکنش‌های غیرمتعارفی را برجای بگذارد، زیرا روسیه به خوبی درک می‌کند که دولت ترکیه به چنین اقدام های غیرمنطقی که به زیان خودشان است، دست نمی زند. از طرف دیگر این اتفاق نمی‌تواند بر جنگ در سوریه تاثیر بگذارد.

**نگاه فراگیر به اقتصاد ایران
این یاداشت به قلم «موسی غنی نژاد»، اقتصاددان به موضوع اقتصاد کلان کشور در همه ابعاد پرداخته است.
داده های آماری اقتصاد کلان کشور چشم انداز امید بخشی را پیش روی آینده اقتصاد ایران گشوده است. تحقق نرخ رشد اقتصادی 7.4 درصدی شش ماهه سال جاری و بیش از 9 درصد در فصل دوم سال در کنار دستاورد بزرگ تورم تک رقمی از منظر اقتصاد کلان و به طور کلی بسیار دلگرم کننده و امید بخش به نظر می رسد.
رشد بخش کشاورزی و خودکفایی تولید گندم در صورت لزوم خبر خوشی برای اقتصاد ملی نیست و باید از زاویه دیگری به آن نگاه کرد.
در ابتدا این افزایش تولید با دادن یارانه ‌های هنگفتی امکان‌ پذیر شده که در واقعیت خود اتلاف منابع است و به هیچ وجه نشان‌ دهنده بالا رفتن بهره‌وری تولید نیست.
با توجه به مشکل بسیار نگران‌کننده کم ‌آبی در کشور تشویق تولیدات کشاورزی آب ‌بر به لحاظ راهبردی در خلاف جهت منافع ملی است و به شدت باید از آن اجتناب شود. آنچه منابع آبی، به‌ ویژه ذخایر آب‌ های زیرزمینی، کشور ما را به باد داده، نبود تفکر راهبردی ناظر بر منافع ملی و غلبه رویکردهای عوام‌ گرایانه بوده است.
دادن انواع یارانه‌ های بی‌حساب و کتاب برای بهره‌ برداری از ذخایر آبی کشور مانند ارز ارزان ‌قیمت برای واردات موتورها و تجهیزات، استفاده از آب‌ های زیرزمینی از یک طرف و انرژی تقریبا رایگان از طرف دیگر، با هدف حمایت از کشاورزی و خودکفایی غذایی طی چهار دهه گذشته، کشور کم‌ آبی مانند ایران را به وضعیت بحرانی کنونی رسانده است.
کمک به بنگاه‌های ناکارآمد و مشکل‌ دار باید در چارچوب قانون ورشکستگی روزآمد صورت گیرد و راه حل آسان یاب و عامه‌ پسند یارانه‌‌ ای راه به جایی نمی‌ برد. دولت نیازمند تغییر راهبردی در رویکرد اقتصادی خود است تا با نگاهی فراگیر به اقتصاد ملی نقشه راه آینده را به درستی ترسیم کند.

**نیروهای حافظ صلح و موازنه ثبات در سوریه
«ابراهیم متقی»، استاد دانشگاه تهران در این یادداشت به موضوع تحولات حلب به عنوان نقطه عطفی در شکل دادن به منازعه امنیتی در سوریه پرداخته است.
نبرد حلب ماهیت هویتی داشته و نشان دهنده قدرت بازیگران منطقه ای و نقش آنان در منازعه و آشوب داخلی سوریه است.
فضای آ‌شوب در شرایطی شکل می‌ گیرد که نیروهای گریز از مرکز، نقش محوری در سیاست منطقه‌ ای و الگوی کنش راهبردی ایفا می‌کنند. روندی که می‌تواند زمینه‌ های لازم برای ایجاد نشانه‌ هایی از دولت شکننده را به‌ وجود آورد. نقش حمایتی ایران و روسیه از دولت سوریه را می‌توان یکی از عوامل اصلی تداوم ثبات و تمرکز قدرت در ارتباط با دولت مرکزی دانست.
از دیگر سو، حضور عملیاتی ترکیه در سوریه به مفهوم آن است که ترکیه تلاش دارد تا نقش عملیاتی خود را افزایش داده و به موازات کشورهایی‌ همانند ایران و عربستان در آینده سیاسی و امنیتی سوریه نقش‌آفرین باشد. چنین الگویی را می‌ توان به عنوان بخشی از سیاست امنیتی ترکیه در ائتلاف با جهان غرب دانست.
پیروزی حلب به مفهوم آن است که امکان تجزیه سوریه کاهش یافته و بازیگران منطقه‌ ای باید از ساز و کارهای دیگری برای اثربخشی در آینده سوریه استفاده کنند. شاید بتوان آزادی حلب را بخشی از پیروزی تاکتیکی برای ایران و روسیه دانست.
نقش ایران در سوریه در مقابله با تروریسم تکفیری است، بنابراین، حضور فرماندهان مستشاری ایران بخشی از ضرورت‌ های سیاست جهانی برای مقابله با تروریسم تلقی خواهد شد.

**ازدواج کودکان؛ چراها و پیامدها
ازدواج امری مقدس و در عین حال بسیار مهم و حساس است و افرادی که به این سنت حسنه اقدام می کنند باید شرایط لازم را داشته باشند بنابراین کودکان و نوجوانانی که در سن پایین ازدواج می کنند عواقب ناگواری در انتظارشان است که نیاز به بررسی علل و ارائه راه حلی اساسی است.
ازدواج های کودکان، به 2 صورت اجبار یا اختیار صورت می گیرد که در هر صورت عواقب ناگواری در انتظار چنین ازدواج هایی است و آثار این نوع ازدواج ها در زندگی مشترک مشخص می شود.
برخی از والدین، بنا به دلایلی فرزندان خود به ویژه دختران را وادار به ازدواج در سنین پایین می کنند و برخی دیگر از والدین نیز از روی مصلحت و ناچاری که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، به ازدواج فرزندانشان در کودکی رضایت می دهند.
بسیاری از این ازدواج ها ریشه در سنت و فرهنگ حاکم بر خانواده ها دارد و در واقع، این کودکان قربانی همین سنت های غلط خانواده ها می شوند. آمار دقیق ازدواج در سنین کودکی وجود ندارد ولی بدون شک این آمار در روستاها که هنوز تحت تاثیر سنت و فرهنگ گذشته هستند، بیشتر است.
بنابراین، آموزش خانواده ها و به ویژه والدین برای آگاهی از پیامدهای ناگوار ازدواج زودهنگام و تعیین سطح قانونی ازدواج، می تواند در کاهش چنین ازدواج هایی بسیار موثر و راهگشا باشد.

**برگ برنده در اختیار ایران است
«کامران دادخواه»، استاد اقتصاد دانشگاه «نورث‌ ایسترن» در این گفت و گو به موضوع برجام و نحوه برخورد پیش دستانه با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری منتخب آمریکا برای جلوگیری از بر هم زدن این توافقنامه پرداخته است.
بسیاری در آمریکا فکر می‌کردند که «هیلاری کلینتون» برنده انتخابات خواهد بود. ولی دو مساله باعث شکست او شد. اول اینکه مردم آمریکا و به ویژه طبقه کارگر از سیاست‌های اوباما ناراحت بودند. دلیل دیگر هم این بود که کلینتون احساس می‌کرد پیروزی در انتخابات حق اوست و با این فرض وارد رقابت‌ها شد.
در موضوع برجام نیز، مساله به این سادگی نخواهد بود که ترامپ بخواهد آن را پاره کند، زیرا این یک توافق چندجانبه با شرکای متعدد است و دوم رییس ‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند هر کاری که خواست، انجام دهد.
برجام به نفع ایران بوده است و من نمی‌دانم چرا منتقدان این منافع را نمی‌بینند. حتی در آمریکا، بسیاری از مخالفان به باراک اوباما انتقاد می‌کنند که چرا این همه امتیاز به ایران داده است.
بنابر‌این از فواید برجام برای ایران می‌توان به رشد چشمگیر تولید نفت، آزاد شدن پول‌های بلوکه‌ شده در مناطق مختلف جهان و آسان‌تر شدن مبادلات بانکی اشاره کرد. از دیگر سو، وقتی ایران دچار مشکلی به نام تحریم شد، برخی کشورها با ژست دوستی و رفاقت به ایران نزدیک شدند، اما در عمل تنها منافع خود را تامین کردند.
اگر تحریم ها دوباره رخ دهد، ایران برای مقابله با این خطر احتمالی باید دست به متنوع‌سازی اقتصاد خود بزند.
1-باید محصولات مختلفی در ایران تولید شود؛ اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که متنوع باشد. 2- اینکه شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری ایران باید متنوع و متکثر باشند که اگر یکی از آنها بدقلقی کرد، بتوان سراغ دیگری رفت. 3- نکته دیگر ایجاد تنوع و کاهش تمرکز در نظام تصمیم‌گیری داخلی است.
بنابراین تنها مساله‌ای که ممکن است برای ایران دغدغه ایجاد کند، صحبت‌های دونالد ترامپ مبنی بر سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت در حوزه انرژی است که ممکن است روی قیمت نفت اثراتی ایجاد کند. در این مورد هم، ایران باید اتکای خود به نفت را کاهش دهد تا این اثر، کوچک‌تر شود.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.

** تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی
@IrnaArticle با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**1194**2040

اطلاعات تکميلي

خواندن 843 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب