چهارشنبه, 01 دی 1395 ساعت 10:00

نخستین دورهمی نویسندگان بلوچ با رونمایی رمان نیلگ درنیکشهر برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نخستین دورهمی نویسندگان بلوچ با حضور جمعی از نویسندگان، مسئولان، معتمدان، فعالان فرهنگی و ادبی با رونمایی رمان نیلگ توسط علی اوسط هاشمی استاندار سیستان وبلوچستان در نیکشهر در شب یلدا برگزار شد.
به گزارش ایرنا استاندار سیستان وبلوچستان سه شنبه شب در این نشست دورهمی اظهار داشت: رونمایی از کتاب رمان 'نیلگ' با موضوع زندگی دادشاه آنهم در شب یلدا نوعی تکریم شب رمان و قصه گویی است.
علی اوسط هاشمی با قدردانی از تلاش های شبانه روزی اکبر رئیسی برای جمع آوری مطالب و نوشتن رمان نیلگ و برگزاری نشت دورهمی از سوی بخشداری مرکزی نیکشهر افزود: نویسنده این اثر ارزشمند و ماندگار حاصل عمر خویش را در یک کتاب شکل داده تا واقعه تاریخی در جامعه جاری شود.
وی بیان کرد: برگزاری نشست های دورهمی با شرکت قشرهای مختلف در جای جای استان و کشور می تواند در توسعه نگاه ها و وسعت دید نقش مهمی داشته باشد و شرکت کنندگان از قدرت نظرات نقش آفرینان در این عرصه می توانند بهره مند شوند.
وی گفت: فرصت حضور در این نشست های دورهمی را با هدف بهره جویی از تراوش فکر و اندیشه نخبگان، فرهیختگان و اهل بیان باید غنیمت شمرد.
وی اظهار داشت: دانشگاهها و آموزش و پرورش در مسیر گسترش آموزش زبان و شناخت آداب و تقویت فرهنگ اقوام باید ایفای نقش نمایند.
وی ادامه داد: شان نزول شب یلدا در همبستگی، استحکام بخشی روابط و با هم بودن است و می تواند محور احترام به بزرگان قوم و طایفه را استوار نماید.
استاندار سیستان وبلوچستان بیان کرد: در جامعه باید قشرهای مختلف با نظرات و دیدگاههای گوناگون دورهم بنشینند و مسائل و مشکلات پیرامون خویش را با بحث و بررسی چاره اندیشی و مرتفع کنند.
هاشمی تصریح کرد: ضرورت دارد فرمانداران و بخشداران سیستان وبلوچستان با همراهی اهالی قلم و اندیشه از این مدل و الگو در مسیر استفاده از خرد جمعی و تکیه بر ثروت دانایی دیگران استقبال کنند.
وی گفت: زبان بلوچی یکی از زبان های اصیل ایرانی است که بخوبی فعالان آن توانسته اند با نشر کتاب و داستانها با این زبان نقش مهمی در ترویج فرهنگ و ادب بلوچی داشته باشند.
وی با بیان اینکه شب یلدا از پاییز گرفته می شود و با ورود به زمستان پیام هایی دارد، خاطرنشان کرد: پیام پاییز نمایش کثرت و تنوع رنگارنگ طبیعت است که به ما می آموزد نگاهها را به وسعت کثرت آرا و نظرات باید توسعه داد.
وی تصریح کرد: در عصر ارتباطات و گردش آزاد اطلاعات نباید اخبار و رویدادهای اتفاق افتاده را سانسور کرد.
استاندار سیستان وبلوچستان به بیان فرازی از فرمان هشت ماده ای حضرت امام (ره) توسط دکتر روحانی رئیس جمهوری در آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی، توجه به واقعیت ها را یک ضرورت برای بودن در موضع خدمت بیان کرد.

فرماندار نیکشهر نیز با قدردانی از حضور استاندار سیستان وبلوچستان در جمع نویسندگان بلوچ اظهار داشت: در قرآن کریم 258 بار بر مساله کتابت و 559 بار بر موضوع علم اشاره و تاکید شده است که این تعدد و تکثر بیان نشان از اهمیت دانش اندوزی و کتابخوانی است.
صاحب گل صالحی افزود: شهرستان نیکشهر با همت جوانان و فعالان فرهنگی و ادبی در عرصه علم و دانش پیشتاز است بطوریکه بیشترین فعالان شبکه های مجازی و وبلاگ نویسان سیستان وبلوچستان از خطه این شهرستان هستند.
وی ادامه داد: دولت تدبیر وامید توجه ویژه ای به نویسندگی و جامعه علم، فرهنگ و ادب دارد بطوریکه در این دولت 222 هزار عنوان کتاب نشر وچاپ و 400 هزار کتاب تجدید چاپ شده اند.
بخشدار مرکزی نیکشهر نیز گفت: نشست های دورهمی شهرستان نیکشهر از 2 سال قبل بصورت مرتب و با موضوعات مختلف در حال برگزاری است.
محمد بلوچزهی افزود: در این نشست ها فعالان فرهنگی، ادبی و هنری بخوبی توانسته اند با همفکری یکدیگر بسیاری از مسائل را بحث و بررسی کنند.
وی ادامه داد: ارج نهادن به تلاش های فعالان فرهنگی و ادبی از وظایف مسئولان است.

نویسنده رمان نیلگ نیز اظهار داشت: رمان نیلگ نخستین رمان مرتبط با قوم بلوچ در ایران به زبان فارسی است که 'انتشارات البرز فر دانش' آن را امسال در ۳۰۹ صفحه منتشر کرده است.
اکبر رئیسی افزود: رمان نیلَگ به عنوان نخستین رمان قومیت بلوچ ایرانی است که طبق قواعد شناخته شده رمان نویسی در کل جهان به زبان فارسی نوشته و در ایران منتشر شده است.
وی ادامه داد: میرنیلگ به عنوان شخصیت محوری این رمان است و این اثر در ژانر تاریخی، حماسی و با پیرنگی فولکلوریک، عاشقانه و جامعه ‌شناسانه است.
وی افزود: رمان سابق من با عنوان «دادشاه» پس از پنج سال موفق به کسب مجوز نشد و من این رمان نیلگ را با مضمون و پیرنگی مشابه با آن نوشته ‌ام که نیلگ محل زندگی دادشاه بوده است.
میرنیلگ به عنوان شخصیت محوری این رمان در شنبه شانزده برج عقرب به دنیا آمد که طبق باورهای محلی روزی نحس به شمار می ‌رود. برای همین قابله اصرار دارد که او را باید از پشت بامی پرتاب کرد که یا بمیرد و یا نحسی از وجودش پاک شود. پدر اعتنایی به این باور نمی ‌کند و بعدها او در جوانی به خان محل تمکین نکرده و متقابلا خان با نقشه ‌ای ماهرانه او را نسبت به زن خود بدگمان می‌ کند، تا آنجا که او در فرایند روانی پیچیده ‌ای زن نو عروسش را می ‌کشد. با پی بردن به واقعیت او از یک کشاورز پرکار و سربه زیر به یک انتقام جو بدل می‌شود.
این رمان به لایه‌ های بیرونی حوادث اعم از جدال و عشق و نفرت اکتفا نکرده و حتی از ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی و فرهنگ و فولکلور نیز گامی فراتر نهاده و خواننده را با این پرسش ‌های اساسی مواجه می‌ کند که انسان تا کجا در تعیین سرنوشت خود نقش دارد و در کجا جز یک قربانی تسلیم حوادث بیش نمی ‌تواند باشد.
نیلگ یکی از مناطق کوهستانی شهرستان نیکشهر حد فاصل بخش بنت و شهرستان فنوج است که محل زندگی و فعالیت دادشاه (میرنیلگ) بوده است.
به گزارش ایرنا، استاندار سیستان و بلوچستان از شب گذشته به شهرستان نیکشهر سفر کرده و قرار است در مدت دو روز از روند اجرایی خط راه آهن چابهار- زاهدان، پروژه های بهداشتی و درمانی وعمرانی نیکشهر و قصرقند بازدید کند و نشست ها و دیدارهایی با قشرهای مختلف مردم داشته باشد.
بازدید از کلینیک تخصصی نورآوران سلامت، غبار روبی مزار شهدای روستای کریم آباد، ساختمان جدید فرمانداری و استادیوم ورزشی قصرقند از دیگر برنامه های استاندار سیستان وبلوچستان در جنوب استان است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1176 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار