چهارشنبه, 01 دی 1395 ساعت 09:44

پول‌هایی که حسابرسی نمی‌شد!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه مردم سالاری در گزارشی نوشت: «حذف بودجه 50 موسسه فرهنگی و اختصاص آن به کمیته امداد و بهزیستی» مصوبه دو روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه اتفاق میمون و بزرگی است! اتفاقی که نشان می‌دهد غول‌های خصوصی هم می‌توانند به راحتی و با اراده‌ای قوی به زانو در بیایند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: گرچه این مصوبه قبلا هم در مجلس مطرح شده بود اما در رای‌گیری نهایی نتوانسته بود نظر مثبت اکثریت نمایندگان را بگیرد. در جدول شماره 17 بودجه، نام موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی وجود دارد که به عنوان کمک، از دولت بودجه دریافت می‌کنند. موسساتی که بودجه گیریشان سالها محل نزاع بوده و بسیاری از نمایندگان معتقدند هیچ دستگاه نظارتی نمی‌تواند بر این پرداخت‌ها و هزینه‌ها نظارت داشته باشد و اساسا معیار مشخصی برای چنین پرداخت‌هایی وجود ندارد. امسال نیز‌ این اتفاق افتاده است و مجلس تصمیم بر حذف جدول 17 گرفته است. این را نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده است. «مردم‌سالاری» در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس چند و چون و کم و کیف آن را بررسی کرده است.

**حذف بودجه 50 موسسه فرهنگی
نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی‌گفت: اعضای این کمیسیون با حذف بودجه 50 موسسه فرهنگی در بودجه سال 96 کل کشور موافقت کردند.‌هادی قوامی‌در این باره گفته است: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی‌با حذف جدول شماره 17 لایحه بودجه سال 96 (در مورد کمک به اشخاص حقوقی غیر‌دولتی) موافقت کردند که این مصوبه در صورت تصویب در کمیسیون تلفیق مجلس و سپس جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اعمال می‌شود.

وی افزود: در جدول شماره 17 لایحه بودجه سال 96 کل کشور در مورد کمک بودجه ای به 50 موسسه فرهنگی اشاره شده بود که با حذف این جدول، کمک بودجه‌ای به این 50 موسسه فرهنگی قطع می‌شود. قوامی‌گفت: با حذف این جدول 53 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی و 1780 میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای به 50 موسسه فرهنگی قطع می‌شود و آن منابع به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص خواهد یافت. وی تاکید کرد: یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد حذف این جدول را مطرح کرد که نهایتا این پیشنهاد مورد تصویب اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار گرفت و با حذف جدول شماره 17، موسسات فرهنگی باید منابع درآمدی برای خود پیدا کنند.

**در ورودی به نظام بودجه‌ریزی ما باز است!
عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌درباره بودجه گیری این موسسات به «مردم‌سالاری» می‌گوید: «در نظام بودجه‌ریزی ما متاسفانه درهای زیادی برای ورود باز است. الان اگر یک نفر حتی بخش خصوصی اگر اراده کند که لقمه‌ای از بودجه کشور بردارد، من به عنوان کسی که 12 سال در کمیسیون برنامه و بودجه بودم می‌دانم که کار خیلی سختی نیست. به سرعت می‌تواند شریک شود.»

او معتقد است این اتفاق به خاطر دست‌هایی است که پشت پرده وجود دارد و دراین باره می‌گوید: «البته راه‌های مختلفی دارد. اما راحت ترین راه برای دست‌اندازی به این وجو‌ه، فرهنگی است! یک موسسه‌ای یا جایی را معرفی می‌کند و برنامه کارش را هم چاپ کتاب و خدمات فرهنگی معرفی می‌کند. بعد می‌گوید شما در بودجه ریزی ردیفی دارید برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی که ما را هم در آن جدول 17 جای دهید.»

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «از سال 90 به این طرف نگاه کنید و برنامه بودجه را بررسی کنید می‌بینید که الا ماشاءالله تشکیلات جدید دیده می‌شود. شاید بعضی‌ها واقعا مستحق کمک و مساعدت باشند و‌ظیفه دولت و مجلس است کمک کنند اما این کمک و مساعدت نباید طوری باشد که یک سری بدون استحقاق این بودجه را دریافت کنند. اما باز مقصر به اعتقاد من مجلس است. چون ضابطه‌ای برای این مسئله نداشته است. وقتی ضابطه‌ای نداشته باشیم کسی که بیشتر اقدام کند، می‌تواند بودجه بگیرد.»

یوسفیان ملا تصریح می‌کند: «فصل بودجه ریزی که می‌شود نامه‌های متعددی به نماینده‌ها می‌رسد که فلان کارها را در زمینه فرهنگی انجام داده ایم و چندین جلد کتاب چاپ کردیم و انتظار دارند بودجه شان نسبت به سال گذشته بیشتر هم بشود. کاری هم که در این میان انجام می‌دهند این است که امضاکننده این نامه فردی مشهور است.»

او ادامه می‌دهد: «گاهی هم موسسه را به نام افراد مشهور می‌کنند تا بتوانند در ردیف بودجه جای بگیرند. این به تدریج زیاد شد و به نقطه ای رسیده که دیگر قابل قبول نیست. تشکیلاتی که هویتشان معلوم نیست، اینها چون رابطه استخدامی‌با دولت و نظام ندارند، دیوان محاسبات نمی‌تواند سراغشان برود. اگر کارمندی در دولت یک ریال را جابه جا کند دیوان محاسبات می‌تواند ورود کند. مثلا اگر کارمندی هزینه جاری سازمانی را به هزینه شخصی خودش اختصاص دهد، می‌شود از او بازخواست کرد. دیوان محاسبات می‌تواند وارد شود و محکومیت انفصال از خدمت می‌دهد. اما داستان درباره آن موسسات فرق می‌کند. انفصال از خدمت معنی ندارد».

**افراد بانفوذ پشت این موسسات هستند!
یوسفیان ملا درباره اینکه چطور این موسسات به راحتی بودجه دریافت می‌کنند،نیز می‌گوید: «یقین بدانید اگر صاحبان این موسسات افراد قدرتمندی نبودند یا مرد بانفوذی پشتشان نبود، نمی‌توانستند این بودجه را بگیرند.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است باید سیاستی وجود داشته باشد که بشود واگذاری این وجوه را ساماندهی کرد و ادامه می‌دهد: «دولت باید سیاست کلی‌اش را در این زمینه مشخص کند. یعنی ببینید که آیا می‌خواهد به این موسسات خصوصی بودجه ای بدهد یا نه. سقفی در نظر بگیرد. کارنامه‌ای سازمان یافته بگیرد نه کارنامه‌ای رابطه ای. باید بررسی کند که این موسسات چه اهدافی دارند و براساس آن اهداف، بودجه اختصاص دهند که اگر در نهایت به آن اهداف نرسند‌، بودجه سال بعدشان را کم کنند. تردیدی نیست که باید ساماندهی شود.»

یوسفیان ملا معتقد است وقتی ‌کلی فقیر در کشور داریم نمی‌توانیم به راحتی این بودجه‌ها را اختصاص دهیم: «وقتی ما چنین مشکلاتی داریم و این همه بیکار در کشور وجود دارد آیا می‌توانیم اینقدر کمک بی‌حد و حساب داشته باشیم. اگر می‌توانیم پس باید این بودجه‌ها را ساماندهی بکنیم تا این موسسات و تشکیلات در قبال دستگاهی، پاسخگو باشند. باید هزینه کردشان مشخص باشد و نظارت مالی روی آنها وجود داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «دولت الان پول ندارد. ماه‌های آخر سال است و حتی یک ریال هم نتوانسته در بخش عمرانی هزینه کند. هنوز پولی برای راه‌های روستایی وجود ندارد. وزیر راه هم بارها اعلام کرده است. الان هم به صورت بده بستانی کار را پیش برده است. ردیف‌های بودجه را که نگاه کنید می‌بینید این موسسات به آدمهای بانفوذی وصل هستند. اصلا امکان ندارد یک نفرشان را نشناسید»!

همچنین شکور پورحسین شقلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این باره به مردم‌سالاری می‌گوید: «احتمالا مطالبات کمیته امداد بیشتر شده است، برای همین به نظرم بودجه این موسسات حذف شده است. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم دچار کمبود بودجه شده‌اند. تعداد مراجعه کننده‌ها هم بیشتر شده است.» او نیز معتقد است دست‌هایی پشت پرده وجود دارد: «به نظرم دست‌های پنهانی وجود دارد. وقتی اعتراضی وجود داشته باشد اما پاسخی برایش داده نشود، شاید دولت در آن بخش ناتوان است و شاید معذوریت‌های دیگری وجود داشته باشد. من معتقدم اگر مطالبه جدی باشد به ثمر می‌رسد. به نظرم تا الان جدی نبوده است»

منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.10.1
**گروه اطلاع رسانی**9165**9131**انتشار دهنده: شهربانو جمعه

اطلاعات تکميلي

خواندن 1086 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار