سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 14:01

آسان خواران و متقلبان کتاب - رضا یکرنگیان*

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
چاپ کتاب بدون اجازه ناشر موضوع تازه ای نیست، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم ناشرانی بودند که برخی کتاب های پرفروش را چاپ و روانه بازار کتاب می کردند.
پس از پیروزی انقلاب و با گسترش فناوری، دستگاه های چاپ رومیزی که فضای زیادی را اشغال نمی کرد، وارد بازار شد؛ دستگاه هایی که کار کردن با آنها فقط به یک نیروی انسانی نیاز داشت.
استفاده از فناوری توسط افراد متعهد مایه پیشرفت است و در صورت سوء استفاده افراد بداخلاق از تکنولوژی و فناوری، فاجعه رخ خواهد داد.
انتخاب یک اثر توسط ناشر، ویرایش، نسخه پردازی، حروف چینی و هزینه پرینت های اضافی، نمونه خوانی، تنظیم نمایه، طرح جلد، هزینه های لیتوگرافی، چاپ متن، جلد، صحافی و پرداخت حق تالیف یا حق ترجمه از مراحل چاپ یک اثر است.
یک ناشر تمام این مراحل را پشت سر می گذارد تا آن اثر دست مخاطب برسد اما یکباره « آسان خواران و متقلبان» سر می رسند و کتابی را که این همه نیروی انسانی و مادی برای آن صرف شده چاپ می کنند؛ کاری که با آن حقوق پدید آورنده و ناشر ضایع می شود.
متاسفانه قانون مولفین و مصنفین در این امر صراحت ندارد، از این رو لازم است کارگروهی شامل ناشران، کتاب فروشان، نمایندگان وزارت ارشاد، نمایندگان اداره اماکن، ‌نمایندگان قوه قضاییه و چند تن از ناشران حقوقدان، نمایندگان پخش کتان و اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران تشکیل شود و در ادامه با حضور این کارگروه مصوبه ای تنظیم شود که طی آن نیروی انتظامی موظف به اجرای آن باشد زیرا در غیر این صورت اقدام شخصی ناشران و پدید آورندگان همچنان ابتر خواهد ماند و در آینده خسران زیادی متوجه حقوق پدیدآورنده و ناشر خواهد شد.
---------------------------------------------------
- مدیر انتشارات خجسته
فراهنگ ** 1880 ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 797 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار