سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 12:17

تغییر و تالیف کتاب های درسی با پشتوانه 15 سال مطالعه انجام می‌شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به پشتوانه مطالعاتی برای تالیف کتاب های جدید درسی، گفت: تغییر و تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش با بیش از 15 سال مطالعه در حوزه های مختلف شکل می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز سه شنبه در نشست تالیف کتب جدید با سرگروه های آموزشی استان سمنان در پژوهشکده خانه معلم این شهر، افزود: با تغییر و تالیف کتابهای جدید درسی، تغییر و تحول در نظام آموزشی و محتوای کتابها و به روز شدن آن پس از 30 سال به وجود آمد.
وی با بیان این که از سال 1350 مقاطع نظام آموزشی و درسی در ایران تغییر نکرده بود، خاطرنشان کرد: در این سالها با تغییر کتابها و محتویات درسی، تحولی بزرگی به وجود آمده است و با توجه به این که مولفان، مدرسان و دانش آموزان متدین به دین اسلام هستند، تغییرات کتاب های درسی همراه با فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده است.
رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد تغییر، برنامه ریزی آموزشی و کتابهای درسی، نقش مهمی در تسریع وعمق بخشی به ساز و کار نظام آموزش و پرورش دارد.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان فیزیک می خواندند اما در زندگی از آن استفاده نمی کردند، بیان داشت: علوم تجربی برای حفظ کردن از سوی دانش آموزان تهیه نشده و در زندگی باید کاربرد داشته باشد.
معاون وزیر ورییس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش گفت: امروزه تالیف کتابها و برنامه ریزی های درسی با چهار محوریت خدا، خلق، خلقت و انسان انجام می شود.
حجت الاسلام محمدیان، عنوان‌های درسی مورد نیاز امروز کشور را تفکرحکمت، قرآن و معارف، زبان و ادبیات فارسی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، فرهنگ وهنر و زبان های خارجی دانست و خاطرنشان کرد: نیازهای داخلی کشور در این حوزه، بر اساس نیازهای دنیا و خارج از کشور برنامه ریزی شده است.
وی، یکی از نیازهای برگزاری کلاس ها را داشتن رویکرد عمقی در درس های تخصصی عنوان کرد و گفت: در برگزاری جلسات درس، عمق بخشی به موضوع ها می‌تواند در به نتیجه رساندن موضوع تاثیر زیادی داشته باشد.
وی بیان داشت: بعد زیبایی شناختی و روحیه زیبایی شناسی باید در کشور تقویت و ترویج روحیه پرسش‌گری در برنامه های آموزشی برای دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه های درسی برای توسعه و عمل به دانش، باید به گونه ای باشد که عقل را قانع و دل را مطمئن کند، گفت: توسعه دانش باید همراه با عمل عبادی و روزانه و اخلاق‌محور باشد.
وی یاد آور شد: 35 ساعت آموزش در هفته برای دانش آموزان متوسطه دور دوم، 30 ساعت برای دانش آموزان متوسطه دور اول، و20 ساعت برای دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که بیشتر شکایت معلمان از حجم زیاد کتاب های درسی است، خاطرنشان کرد: معلمان با هم اندیشی و با مشخص کردن و انعکاس دادن عنوان ها و سرفصل هایی که ضرورتی برای تدریس ندارد به آموزش و پرورش، می توانند در تالیف و مناسب سازی کتابهای درسی مشارکت کنند.
حجت الاسلام محمدیان با اشاره به تاخیر در ارایه برخی کتاب های شاخه فنی و حرفه ای، ادامه داد: کتاب‌های نیمه دوم سال تحصیلی در شاخه فنی و حرفه ای به وسیله سازمان تجهیز مدارس در حال چاپ است و به زودی به دست دانش آموزان خواهد رسید.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش با بیان این که بیشتر فعالیت و تدریس برای دانش آموزان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش باید عملی باشد، گفت: کتاب های این شاخه تحصیلی در کنار آموزش های مهارتی و عملی کاربرد دارد.
در این جلسه محمدرضا جهان مدیر کل آموزش وپرورش استان سمنان و جمعی از سرگروه های آموزش استان حضور داشتند و درباره تالیف کتابهای جدید درسی مباحثی مطرح شد.
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش، امروز کتابخانه پژوهشکده معلم شهرستان سمنان با بیش از 6 هزار جلد کتاب افتتاح شد.
در استان سمنان بیش از 120 هزا دانش آموز وجود دارد.
6103/6026
خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

اطلاعات تکميلي

خواندن 805 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار