سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 11:00

مدرسه مرحله نخست موفقیت در پژوهش

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
پژوهشگران چهارمحال و بختیاری در میزگرد بررسی چالش های پژوهشی در ایرنا شهرکرد عنوان کردند: امر پژوهش همانند دیگر امور تربیتی بگونه ای حائز اهمیت است که برای تبیین آن در جامعه باید این مهم را از سنین کودکی و مدرسه آغاز کرد.
این کارشناسان؛ آموزش و پرورش را فراگیرترین نهاد اجتماعی می دانند، زیرا بزعم آنان اجتماع دانش آموزی، معلمان و والدین جمعیت کثیری از جامعه را شامل می شود، ضمن آن که هیچ نهاد دیگری چنین وسعت پوششی را در سطح جامعه ندارد و چنین گستردگی، مسئولیت نظام آموزشی را نیز دوچندان می سازد.
از این رو کشورهای در حال توسعه برای رشد و توسعه همه جانبه و پایدار، به دلیل محدودیت انرژی های طبیعی و منابع خدادادی توجه خود را به تربیت و پرورش نیروی انسانی مولد در مدارس و پژوهش محوری فعالیت از همان سال های ابتدایی زندگی معطوف داشته اند.
به نظر می رسد برای دستیابی به این هدف نخست باید در نگرش آموزش و پرورش تغییراتی حاصل شود و بدیهی است که پایه و اساس هر اندیشه ای در آموزش و پرورش به حمایت دست اندرکاران تعلیم و تربیت آن کشور بستگی دارد.
به گزارش ایرنا، نوع آموزش در دبستان و دبیرستان ها که روح پرسشگری را در کودکان اقناع نکرده و روز به روز از رنگ پژوهش در مدارس کاسته است را می توان از کاستی ها و بی توجهی در بحث پژوهش قلمداد نمود.
این در حالی است که در برخی کشورها نظیر ژاپن و فنلاند به اهمیت امر پژوهش در مدارس کاملا واقفند.
فنلاند منابع طبیعی چندانی ندارد و به همین دلیل در این کشور ، نیروی انسانی به عنوان اصلی‌ترین منبع اقتصادی مطرح است.
از نظر مردم فنلاند، آموزش و پرورش هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است؛ از این رو شاید شگفت‌آور نباشد که درآمد ناخالص ملی این کشور با جمعیت 5.4 میلیون نفری برابر با 250 میلیارد دلار باشد در حالی که این رقم در ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفر 514 میلیارد دلار اعلام شده است.
دوره ابتدایی در این کشور 6 سال است و دانش آموزان فنلاندی هر 6 سال را با یک معلم می‌گذرانند که این امر در ایجاد صمیمیت بین دانش آموز و مربی، شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و صرف وقت و زمان کافی برای رفع نواقص آنان تاثیر بسزایی دارد.
در دوره ابتدایی مدارس این کشور ، خبری از تکلیف خانه و امتحان نیست و تنها در دوره دبیرستان به شکل محدود و نه چندان رسمی، تکلیف خانه و امتحان وجود دارد، بگونه ای که بچه ها در وقت آزاد به تفریح، ورزش یا فعالیت های هنری می پردازند.
در کشور ژاپن نیز تعلیم و تربیت به عهده وزارت آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ است، این وزارتخانه ها، آموزش کودکان را از دوره ابتدایی آغاز کرده و تا پایان دانشگاه ادامه می دهند.
علاوه بر مدارس و دانشگاه ها، مراکزی نظیر موزه، نمایشگاه و سالن های سینما و تئاتر نیز زیر نظر این وزارتخانه است.
هزینه آموزش و پرورش نیز همچون اداره آن بین دولت مرکزی، استانداری و شهرداری ها تقسیم می شود و در حقیقت سیستم بگونه ای است که تعداد زیادی از دولتمردان را با تقبل هزینه ها در امر آموزش دخیل می کند.
مدارس ابتدایی ژاپن بسیار جالب و دیدنی است و ساختار و نظام آموزشی در مقطع ابتدایی این کشور به پرورش شخصیت کودک در این دوره توجه ویژه دارد.
فضای فیزیکی این مدارس مجهز و در خور توجه است؛ برخورداری هر مدرسه از اتاق بهداشت، موسیقی، سالن غذاخوری، سالن ورزشی، استخر سرپوشیده، زمین چمن، وسایل سمعی و بصری نظیر تلویزیون و ویدئو از نکات قابل توجه آموزشی در مدارس این کشور است.
درحالی که ساعات حضور دانش آموزان در مدارس ایران به 36 ساعت نیز می رسد و می توان گفت عمده این زمان در کلاس درس می گذردریا، اما در ژاپن بخشی از ساعات درس با برنامه هایی نظیر جشن ها و فعالیت هایی گروهی، بازی، کاردستی، نظافت، خیاطی، آشپزی ، موسیقی و خانه داری، اشتغال به امور زراعت و صنعت سپری می شود.
برنامه های پژوهشی و یادگیری در تمام مراحل زندگی از اهداف اصلی آموزش در مدارس ژاپن به شمار می رود بگونه ای که یادگیری در تمام عمر به میزان آموزش و پرورش رسمی در این کشور اهمیت دارد.
این نوع آموزش روحیه کنجکاوی و پرسشگری را در کودکان ارتقا داده و با فراهم آوردن فضای پژوهش به بروز و شکوفایی استعداد آنان کمک شایانی می کند.
درحالی که دانش آموزان در ایران پس از سپری کردن سد کنکور و فارغ از تفکر پژوهش محوری تکالیف درسی، وارد دانشگاه می شوند با توقعات روز افزون اساتید،خانواده و جامعه برای امر پژوهش مواجه می شوند؛ انتظاراتی که برای برآوردن آن هرگز آموزش ندیده اند.
دبیر کمیته جشنواره ایده های برتر سبزکوه ستاد هفته پژوهش چهارمحال وبختیاری در میزگرد ایرنا در زمینه بررسی موانع و راهکارهای توسعه پژوهش در جامعه با تاکید بر پژوهش محوری دروس در مدارس اظهار می کند: برای تربیت پژوهشگران زبده باید از سنین پایین و به قولی آموزش های ابتدایی آغاز کنیم.
مجتبی بنیادیان می افزاید: تدوین کتاب به تنهایی کافی نیست و نظام آموزش باید بگونه ای باشد که معلمان و مربیان در آن روحیه پژوهش و جستجوگری را در کودکان ایجاد کنند.
وی با بیان این که نظام کنونی آموزش و پرورش مبتنی بر حفظیات است، بیان می دارد: این نظام نیازمند ایجاد تحول و انقلاب است.
رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال وبختیاری تاکید می کند: آموزش پرسشگری باید به صورت عملی و زمینه ای در مدارس انجام شود و این رسالتی است که در آموزش و پرورش باید به جد دنبال شود.
نماینده کمیته جشنواره دانش آموزی ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال وبختیاری نیز در این میزگرد از ورود به دانشگاه به عنوان معضل آموزش و پرورش نام می برد و بیان می کند: پژوهش در قبولی دانشگاه هیچ جایگاهی ندارد و در آزمون کنکور امتیازی برای فعالیت های پژوهشی در نظر گرفته نشده است.
شهباز اسماعیلی می افزاید: بیشتر والدین به دنبال اشتغال به تحصیل فرزندان خود در مدارس تیزهوشان، نمونه و شاهد هستند و آموزش و پرورش تا حدی طبقاتی شده است.
وی پژوهش را تنها راهکار توسعه در جامعه می داند و اظهار می دارد: محوریت فعالیت ها در مدارس و نظام آموزش و پرورش باید بر مبنای پژوهش باشد.
اسماعیلی می افزاید: در این راستا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور گسترش فرهنگ پژوهش محوری و به دنبال آن تدوین درس تفکرپژوهی برای مقطع ششم ابتدایی در دست پیگیری و برنامه ریزی است.
وی ادامه می دهد: به منظور تدریس هرچه بهتر این کتاب برای معلمان مقطع ششم، کلاس های ضمن خدمت در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه می دهد: معلمان و فرهنگیان در زمینه پژوهش، چهار فعالیت عمده را در دستور کار دارند که اجرای طرح های پژوهشی، حل پژوهش محور مشکلات موجود در آموزش وپرورش و تقویت مهارت های حرفه ای معلمان از این موارد است.
اسماعیلی برگزاری جشنواره های جوان خوارزمی برای دوره های نخست و دوم متوسطه و جشنواره جابرابن حیان برای مقطع ابتدایی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش برای تقویت روحیه پژوهشگری در دانش آموزان و معلمان عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، با وجود این که آموزش و پرورش مدعی توجه ویژه به امر پژوهش است اما براساس اعلام منابع آگاه در این نظام به اختصاص بودجه های پژوهشی اهمیت چندانی داده نمی شود، بگونه ای که طی سال تحصیلی 94 - 95 اعتباری به این امر تخصیص نیافته است.
از آنجا که با کاهش بودجه کشور در وضعیت کنونی، کاهش اعتبارات حوزه پژوهش امری دور از انتظار نیست، اما از متولیان امر انتظار می رود بجای هزینه همین اعتبار اندک برای جبران کمبودهای مالی در اختصاص آن به امر پژوهش بیش از گذشته کوشا باشند و در این امر آموزش و پرورش را بدلیل اهمیت آموزش های بنیادی یاری رسانند.
خبرنگار: شکوفه سلیمانی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
8125/6021

اطلاعات تکميلي

خواندن 978 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار