دوشنبه, 29 آذر 1395 ساعت 16:08

شب یلدای مازندران همنشینی با کهن قصه ها و افسانه ها

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ساری - ایرنا – یکی بود یکی نبود قصه ها و افسانه ها ، خاطرات شب یلدایی دوران کودکی بسیاری از مازندرانی ها را رقم زده است و امروز تنها کورسویی از این قصه گویی ها روشن است .
'هسنی' (HOSNI)یا همان قصه گویی پیران خانواده پس از پایان فصل کشاورزی و آسودگی از کار وتلاش پای ثابت در شونیشت ( شب نشینی ) مازندرانی ها بود و در جشن های مناسبتی همچون شب یلدا برای خودش جایگاه و پایگاهی داشت .
بیان این قصه ها و افسانه های نانوشته از زبان مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها که برای کودکان جذابیت داشت آنها را پای ثابت این محافل می کرد .
اما امروزه دیگر کمتر کسی سراغی از قصه و افسانه ها را می گیرد و کتاب قصه های شب یلدای مازندران می رود که بسته شود .
***نگرانی برای از بین رفتن قصه های کهن مازندران
یکی از پژوهشگران حوزه فرهنگ وتاریخ بومی مازندران از قصه های کهن به عنوان بخشی از فرهنگ بومی استان نام برد و گفت: این بخش از فرهنگ و رسوم مازندران در حال رنگ باختن در جامعه است .
علی رمضانی پاچی ادامه داد : در گذشته قصه گویی یکی از سرگرمی هایی بود که در دور همی های مردم مازندران رونقی داشت .
وی که وضعیت کنونی قصه گویی در مناسبت ها و جشن های مازندران را خوب نمی داند، افزود : حفظ و احیای این قصه ها در قالب کتاب می تواند تا حدودی ازفراموشی همیشگی آنها در طول تاریخ جلوگیری کند .
به گفته این پژوهشگر مازندرانی هم اکنون بیشتر از 200 قصه ویژه شب یلدا استان مازندران جمع آوری شد که به دلیل نداشتن اعتباری هنوز چاپ نشده است .
وی امیدوار است که با حمایت مالی مسئولان و چاپ کتاب قصه ها و افسانه های کهن مازندران این بخش از تاریخ کهن استان حفظ بماند .
***حرکتی برای حفظ قصه های کهن مازندران
کتابخانه های عمومی مازندران امسال با برگزاری مسابقه ای با عنوان 'قصه های شب یلدا' سعی دارد تا برای ثبت و ضبط این قصه ها ابتکار جدیدی را انجام دهد .
مدیر کل امور کتابخانه های مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که علاقمندان می توانند تا تاریخ هفتم دی امسال قصه های شب یلدا خود را به نزدیک ترین کتابخانه محل زندگی خود و یا به واحد روابط عمومی اداره کل امور کتابخانه های عمومی مازندران واقع در ساری، خیابان رودکی ارسال بکنند.
آرزو ولیپور همچنین از چاپ این قصه ها به نام فرد ارائه کننده در کتاب قصه های شب یلدای مازندران خبرداد و افزود : با این اقدام علاوه بر زدودن غبار فراموشی قصه های قدیمی استان به صورت مکتوب احیا می شوند .
وی افزود : همچنین 20 قصه جالب و جذاب از سوی هیات داوران انتخاب و هدایایی به آنها اهدا می شود .
خوردن هندوانه ، ازگیل ، پرتقال و نارنگی و شیرینی های سنتی پشت زیک ( نوعی سوهان کنجدی ) ، برنجک یا بادونه (شیرینی که با برنج ،شکر ، آب و لیمودرست می شود ) بساط دورهمی شب یلدای مازندرانی ها است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/2096

اطلاعات تکميلي

خواندن 1248 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار