دوشنبه, 29 آذر 1395 ساعت 14:21

هزار و 980 دانش آموز افغان در خراسان جنوبی تحصیل lمی کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، گفت: هم اکنون یکهزار و 980 دانش آموز افغان در این استان مشغول تحصیل هستند که از این تعداد هزار و 17 نفر پسر و بقیه دخترند.
عباس لامعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به موقعیت مرزی و جغرافیایی خراسان جنوبی سکونت اتباع خارجی فقط در شهرستان های بیرجند و خوسف مجاز است از مجموع دانش آموزان افغان، هزار و 481 نفر در شهرستان بیرجند تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: در بقیه شهرستان ها فقط دانش آموزان خارجی مجاز به سکونت هستند که یکی از والدین آنها ایرانی باشد.
به گفته وی بر اساس آموزه های دینی، رویکرد نظام اسلامی ایران از آغاز انقلاب تاکنون ، همدردی با هر مظلوم و ستمدیده ای در هر نقطه از کره خاکی است.
وی اظهار کرد: مردم مظلوم و بی دفاع افغانستان که سالها با جنگ ودرگیری های داخلی رو به رو هستند، ایران اسلامی را به عنوان پناهگاهی مطمئن برای زندگی برگزیده اند.
وی عنوان کرد: خراسان جنوبی از دیرباز مهد علم و دانش است و مردمانی سختکوش و پرتلاشی هم دارد و با توجه به 465کیلومتر مرز طولانی با افغانستان، این استان بیشترین سهم را در پذیرایی و میهمانی از مهاجران افغان از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون داشته است.
وی ادامه داد: در همین ارتباط دانش آموزان افغانستانی در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند و این موضوع به ایجاد همفکری ،همگرایی و همدلی منجر و از سوی دیگر تبادل فرهنگی بیشتری صورت می پذیرد.
وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد از معلمان و مربیان در تعلیم و تربیت دانش آموزان افغان در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: حدود 900 نفر از فرهنگیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با تحصیل دانش آموزان افغانستانی فعالیت می کنند.
به گفته لامعی، رویکرد آموزش و پرورش اهتمام جدی به شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل است و با عنایت به برنامه انسداد مبادی بیسوادی،شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل ایرانی و افغانستانی در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
وی اضافه کرد: در این ارتباط و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی، حتی دانش آموزانی که هیچگونه مدرک اقامتی در ایران ندارند با معرفی دفاتر کفالت در مدارس مربوط مشغول به تحصیل شده اند.
وی با اشاره به اینکه قریب به 95 درصد از والدین این دانش آموزان دارای کارت اقامت هستند، افزود: تعدادی از این اتباع غیرمجاز هستند، که با ساز و کار اندیشیده شده در کشور، با معرفی نامه دفاتر کفالت به آموزش و پرورش مراجعه و ثبت نام کرده اند.
وی خواهان تعیین تکلیف سریع افراد مشکوک التابعه توسط نهادهای سیاسی - امنیتی شد و اضافه کرد: بروز مشکل آموزشی، معیشتی این خانواده ها و اثر نامطلوب آن در تحصیل و وضعیت نامطلوب بهداشت تعدادی از دانش آموزان مهاجر به دلیل اموری مانند زباله گردی از مهمترین چالش های این گروه در درون و بیرون واحدهای آموزشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تامین اعتبار لازم برای برگزاری دوره های مهارت آموزی اتباع بزرگسال افغان در رشته های مختلف از جمله جوشکاری، تراشکاری ، صنایع دستی، خیاطی و تهیه کتاب و نشریه های مفید برای آموزش مسائل دینی و مذهبی و کسب مهارت های زندگی را از مهمترین راهکارهای آموزشی - رفاهی برای این گروه عنوان کرد.
وی در ادامه، انجام برنامه های فرهنگی - تربیتی از طریق تشکیل جلسه وعظ و نمایش فیلم ،تئاتر و اجرای سرود، تامین بخشی از وسایل بهداشتی و احداث و تاسیس مجتمع های آموزشی ویژه این گروه از دانش آموزان را از دیگر راهکارهای آموزشی - رفاهی برای دانش آموزان افغان، دانست.
به گفته وی در سال تحصیلی 96-95 با موافقت دولت تدبیر و امید و به منظور کمک به خانواده های دانش آموزان اتباع خارجی، تحصیل در مدارس بدون دریافت شهریه است و کمک های خوبی هم به مدارس مهاجر پذیر شده و برای مدیران این گونه مدارس نیز در سال تحصیلی 95-94 دوره های آموزشی با عنوان «روابط انسانی» با حضور مدرسان ملی برگزار شده است.
در سال تحصیلی جاری حدود 155هزار دانش آموز در 2هزار و 600واحد آموزشی خراسان جنوبی در حال تحصیل هستند.
3215*2047* خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن- انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*

اطلاعات تکميلي

خواندن 1367 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار