دوشنبه, 29 آذر 1395 ساعت 10:32

'سرزمینی زیبا، تمدنی با شکوه و به قدمت تاریخ': توصیف گردشگر پاکستانی از ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'ایران، سرزمینی زیبا با فرهنگ زنده و پویا، تمدنی با شکوه و عظیم و به قدمت تاریخ است که زیبایی های خیره کننده آن، مقصدی جذاب برای گردشگرانی از همه کنار و گوشه جهان است اما حیف که از نظر بسیاری از گردشگرانی پاکستانی که پول زیادی را برای سفر به کشورهای پر زرق و برق صرف می کنند، دور مانده است.'
به گزارش ایرنا، این مطلب بخشی از مقاله 'افتخار صلاح الدین'، شهروند پاکستانی است که اخیر از سفری گردشگری به ایران بازگشته و مقاله ای درباره سفرش به این کشور در یکی از روزنامه های انگلیسی زبان و مطرح پاکستان به چاپ رسانده است.
'گرفتن روادید سفر به ایران کار دشواری نیست. من شخصا توانستم ظرف مدت 48 ساعت از کنسولگری ایران در شهر کراچی روادید بگیرم. اگرچه پروازهای مستقیم میان ایران و پاکستان فعلا چندان زیاد نیست اما با استفاده از برخی شرکت های هواپیمایی خارجی، می توان هر روز و هر ساعت به از پاکستان به ایران سفر کرد.
تهران، شهری در مجاورت کوه های سر به فلک کشیده و پوشیده از برف البرز، چشم اندازهای دیدنی فراوانی دارد اگرچه شهری پرجمعیت است. کاخ گلستان، موزه و کلکسیون جواهرات سلطنتی، بناهای به یاد مانده از پادشاهان ایران که به خوبی از آنها به عنوان میراث ملی این کشور نگهداری می شود، تنها بخشی از دیدنی های تاریخی و فرهنگی تهران است.
بناهای تاریخی در تهران، حرف های زیادی برای گفتن درباره تاریخ دوران قاجار و شاهنشاهی ایران دارد؛ جایی که پادشاهان زیادی تاج و تخت خود را بجا گذاشتند و رفتند.
اخبار و گزارش رسانه های خارجی تصویری منفی از ایران در ذهن مردم برخی کشورها ایجاد کرده اما وقتی ایران را به چشمان خود و از نزدیک دیدم، هیچ شباهتی به تصویری که رسانه های خارجی از ایران ترسیم می کنند، نداشت. آنجا همه چیز مدرن و پیشرفته بود.
پلیس های راهنمایی و رانندگی برای تسهیل عبور و مرور خودروها در نقاط مختلف شهر دیده می شدند اما اثری از پلیس های امنیتی و یا فضای امنیتی نبود.
ایرانیان شهدای هشت سال جنگ تحمیلی از سوی رژیم سابق عراق را فراموش نکرده اند و بسیاری از کوچه و خیابان های شهرهای ایران، به نام شهدا مزین شده است. درخیابان ها و نقاط مختلف شهرها هم تابلوهای بزرگی از تصاویر شهیدان دیده می شود.
رستوران های ایران با غذاهای منحصر به فرد ایرانی، بدون تردید یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری در این کشور است. از چلوکباب ایرانی با دوغ به هیچ وجه نمی توان گذشت.
اصفهان را چشم نواز ترین شهر ایران یافتم. معروف به 'نصف جهان' است و حقیقتا هم این گونه است. باغ های زیبا با فواره های خیره کننده در اطراف 'چهل ستون' و 'هشت و بهشت'، فضایی رویایی را در مقابل چشمان بازدید کنندگان ایجاد می کند؛ فضایی آرام و رویایی که سکوت آن، فقط با صدای آواز پرندگان شکسته می شود.
برخلاف تصور برخی ها، ایران هرگز کشوری در انزوا نیست، بلکه از محبوبیت و شهرت فراوانی برای گردشگران از گوشه و کنار دنیا برخوردار است. در هتلی که ما اقامت داشتیم، اروپایی های زیادی اقامت داشتند که تحریم های ایران برایشان معنی و مفهومی نداشت.
سرزمین پارس، مهد شعر و ادب و فلسفه است. آثار حافظ شیرازی، سعدی، رومی، فردوسی، عمر خیام و حتی اقبال لاهوری در کتابخانه ها و کتاب فروشی های ایران به وفور یافت می شود.
برای اینکه به شعرای بزرگ و نامدار ایرانی ادای احترام کنیم، به شیراز هم سفر کردیم و سری به آرامگاه حافظ و سعدی زدیم.
تنها به فاصله چند کیلومتر از شهر شیراز، 'پرسپولیس' یکی از ارزشمندترین بناهای باستانی جهان قرار دارد با قدمتی به طول تاریخ و عظمتی به شکوه یک تمدن چند هزار ساله.
ایران، کشوری پهناور با دیدنی های تاریخی، باستانی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی فراوان است. با سفر به ایران، می توان تاریخ دو هزار ساله این سرزمین را در یک نظر، به چشم دید.'
افتخار صلاح الدین دربخشی از مقاله خود نیز به موضوع اشاره کرده است که شاید یکی از دلایل اینکه بسیاری از پاکستانی ها هنوز به ایران سفر نکرده اند، نگرانی از آن است که اگر روادید سفر به ایران در گذرنامه آنها ثبت شود، ممکن است برای گرفتن روادید آمریکا و سفر به آن کشور با مشکل مواجه شوند.
آساق**1723- انتشار دهنده: محمدرضا منافی

اطلاعات تکميلي

خواندن 923 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار