چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 29 آذر 1395 ساعت 09:16

ابتکار بررسی کرد: «لایحه» ای که «طرح» شد!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
««لایحه» ای که «طرح» شد!»، «رایزنی با آمانو در تهران برای آینده برجام»، «دشمنی با فرقه ها یا مخالفت با استبداد؟»، «گفت و گو؛ نخستین گام تعامل ناشران ایرانی و ایتالیایی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 29 آذر است.
** «لایحه» ای که «طرح» شد!
لیات لایحه برنامه ششم توسعه در حالی دیروز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به نظر می‌رسد بهارستان‌نشینان چاره‌ای جز موافقت با آن نداشتند.از ابتدای جلسه علنی نوبت صبح دیروز و زمانی که مجلس وارد بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم شد،‌ تعدادی از نمایندگان این تصور را داشتند که در صورت مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، این لایحه نیز همچون بودجه برای اصلاح می‌تواند به کمیسیون برگردد که با توضیحات رییس مجلس مشخص شد اگر نمایندگان با کلیات برنامه ششم مخالفت کنند لایحه برنامه کان لم ‌یکن تلقی شده و دولت باید لایحه جدیدی ارائه کند؛ پروسه‌ای که به گفته لاریجانی به سال جاری نمی‌رسد و باید در سال آینده منتظر ارائه مجدد برنامه ششم از سوی دولت بود. در همین راستا فراکسیون امید نیز صبح دیروز جلسه‌ای با محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه برای بررسی گزارش تلفیق برگزار کرد که نتیجه آن در جلسه ظهر فراکسیون به مخالفت با کلیات لایحه منجر شد.به باور امیدی‌ها به دلیل افزایش تعداد بندهای برنامه از حدود 30 ماده به حدود 140 ماده دیگر برنامه ششم قابلیت اجرایی ندارد و تنها بار مالی را به دولت تحمیل می‌کند. اعتقادی که تنها مختص به اعضای فراکسیون امید نبود و حتی نمایندگان اصولگرا نیز در مقام مخالفت با گزارش کمیسیون تلفیق به انحای دیگر این موضوع را مطرح کرده و لایحه برنامه ششم را برای کشور سودمند ندانستند.

**رایزنی با آمانو در تهران برای آینده برجام
مسئله هسته ای و برجام دوباره آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به ایران کشاند. این سفر در حالی انجام می شود که مقامات ارشد کشورمان نسبت به تمدید قانون تحریم های ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داده اند و آن را نقض صریح برجام اعلام کردند.آمانو با روحانی رئیس جمهوری،صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ظریف وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. صالحی اعلام کرد که در دیدارهای مقامات کشورمان با آمانو شرایط ایران برای برپا نگه داشتن برجام توضیح داده می شود.علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: سفر آقای آمانو در سفر دوهفته پیش من به وین هماهنگ شد و آنجا ایشان ابرازعلاقه کردند که به ایران بیایند.صالحی درباره میزان غنای پیشران‌های هسته ای گفت: این موضوع ساده‌ای نیست که به سرعت بتوان درباره آن تصمیم گرفت و ما سه ماه فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم. به طور معمول غنای این نوع محرک ها از 5 درصد تا 90 درصد است. بستگی دارد به نوع محرک و زمان و هدفی که می خواهیم داشته باشیم.وی افزود: اگر تعویض سوخت تند تند انجام شود غنای سوخت می تواند پایین باشد و اگر تعویض سوخت در مدت زمان طولانی صورت گیرد غنا می‌تواند بالا باشد. در عین حال ما این کار را در چارچوب تعهدات پادمانی انجام می‌دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما نمی‌توانیم اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم را به عنوان اقدام متقابل رسانه‌ای کنیم اما برای هر اقدام مقتضی آمادگی داریم. اما الان طرف مقابل پیام واکنش ایران در قبال نقض تعهدات را دریافت کرده است.صالحی ادامه داد: در دیدار با آمانو یکی از گله‌هایی که داشتیم این بود که وقتی 130 تن تولید داریم اگر 100 کیلو اضافه شود امری نیست که در سطح رسانه مطرح شود. ضمن اینکه در برجام آمده تولید بیش از حدود 130 تن را در معرض فروش برای خریدار بالقوه خارجی قرار می دهیم. اما آنها گاهی تفسیر خودشان را دارند که البته این مساله حل شد.

**دشمنی با فرقه ها یا مخالفت با استبداد؟
حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی واعظ مشهور به سال 1286شمسی در تهران متولد شد. در بخشی از زندگینامه دوره کودکی او آمده است: در 6 سالگی به دبستان توفیق رفت و به تحصیل صرف و نحو و مقدمات علوم دینی پرداخت و با پافشاری و اصرار مادر به منبر روی آورد. خود در این باره می‌گوید: «چون مادرم عاشق اباعبدالله الحسین بود به آرزوی خویش رسید و مرا در مسیر خطابه و منبر قرار داد». در نهایت آیت‌الله فلسفی می‌گوید: «نتیجه مقاومت من تا پایان رمضان سال 34 راجع به بهائیها این شد که شاه از من خشمگین شود و لذا نه تنها ملاقاتم با شاه جهت ابلاغ پیامهای آیت‌الله بروجردی قطع گردید بلکه از سوی امام جمعه تهران دیگر برای سخنرانی دعوت نشدم و پخش سخنرانی‌هایم از رادیو ممنوع شد».از قضا مبارزه فلسفی با بهایی‌ها نیز بیش از هر اقدام دیگری در او نهادینه شده بود. فلسفی و بسیاری از همراهان و هم‌فکران او، دشمن اصلی دین را این فرقه‌‌ها و احزاب می‌دیدند و کمتر به مناسبات قدرت توجهی نشان می‌دادند. گرچه فلسفی نیز بعدها به سخنرانی‌های انقلابی و علیه رژیم مشهور شد.

آیت‌الله فلسفی در طول مبارزات خود مردم را به افشای چهره رژیم آشنا کرد و از یاران امام محسوب می‌شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علیرغم کبر سن همچنان در سنگر تبلیغ به ادای وظیفه مشغول بود و در سال 1377 در سن 93 سالگی در اثر کسالت وفات یافت. به هر روی، فلسفی در دوران انقلاب هرگز یک انقلابی تمام عیار محسوب نشد. لیکن هیچ وقت هم به آرمان‌های انقلابیون ـ البته مبارزان مسلمان و سنتی ـ پشت نکرد و از موضع یک روحانی به حمایت معنوی از آن‌ها پرداخت.

** گفت و گو؛ نخستین گام تعامل ناشران ایرانی و ایتالیایی
گفت‌وگو؛ نخستین گام تعامل ناشران ایرانی و ایتالیایی«روسای دولت ایران و ایتالیا در ژانویه سال 2016 و در جریان بازدید حسن روحانی، رم به عنوان اولین مقصد پسابرجامی خود، نقشه راه و مسیری برای تعامل بین دو کشور ترسیم کردند؛ مسائل فرهنگی نقطه عطف این نقشه راه محسوب می‌شود و بیشترین توجه در روند برنامه‌ریزی‌های دو کشور بر سر تعاملات فرهنگی بود.»

به گزارش ابتکار، این اظهارات بخشی از سخنان مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران طی نشست خبری معرفی برنامه‌های ایتالیا، میهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران است. کنچاتوری، این تعهد را تعهدی تاریخی برای ایتالیا خواند. کارلو چروتی، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران و مسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از جمله دیگر میهمانان این نشست بودند؛ نشستی که روز یکشنبه برگزار شد تا در آن میهمان ویژه شدن ایتالیا در راستای نقشه راه روابط دو کشور بررسی شود. ایران و ایتالیا به دو مهد فرهنگ و تمدن در خاورمیانه و مدیترانه شهره هستند که سهم به‌سزایی نیز در ارتقای سطح فرهنگی جوامع پیرامونی خود داشته‌اند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی
پژوهشم**9370**2002

اطلاعات تکميلي

خواندن 754 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب