یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 17:35

تاکید امام جمعه موقت تهران بر حرکت حوزه و دانشگاه در مسیر واحد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه امروز حوزه به تنهایی نمی‌تواند در تمامی بخش‌ها تخصص داشته باشد، گفت: حوزه و دانشگاه باید در مسیری واحد حرکت کنند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله کاظم صدیقی روز یکشنبه در همایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی با بیان اینکه نباید حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنیم، گفت: حوزه و دانشگاه مجموعه‌ای یگانه بوده و از یک منبع هستند.
وی با بیان اینکه معارف بشری بر چهار معرفت هستی‌شناسی، خودشناسی، هدف شناسی و دشمن شناسی، استوار است، بر دشمن شناسی تاکید و یادآوری کرد: انسان همواره باید دشمن خود را بشناسد.
وی با تاکید بر اینکه، انسان موجودی الهی است و باید مظهر خدا شود، گفت: مقصد اعلا برای انسان رسیدن به خداست که مسیر آن در علم نهفته است.
امام جمعه موقت تهران گفت: تمامی علم‌های موجود در دنیا اعم از ستاره شناسی، دارو شناسی، فیزیک و... انسان را به خدا می‎رساند.
وی با بیان اینکه تمامی کاینات دنیا و مخلوق ها، جلوه‌ای از خداوند بوده و در حقیقت کتاب الهی است، گفت: دانشگاه که فعالیت‌هایش در زمینه کشف موجودات و عالم هستی است در واقع با کلام‌الله سر و کار دارد.
آیت الله صدیقی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه باید همانند گذشته در بطن حوزه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه ابن‌سینا، رازی، ابوریحان بیرونی و... جزو مفاخر علمی عالم‌اند و در زمان این دانشمندان خطی بین حوزه و دانشگاه وجود نداشت، گفت: دانشگاه در دل حوزه بود و باید به جایگاه اصلی خود برگردد و بین حوزه و دانشگاه تقسیم کار شود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امروز سیاست ما و مدیریت ما نیازمند برخورد اجتهادی است، گفت: حوزه باید در تربیت مدرس مجتهدانه وارد شود زیرا که ما در جای جای قوانین و حیات اجتماعی به فقه و اخلاق نیاز داریم.
وی با اشاره به اهمیت وحدت، تاکید کرد: حوزه و دانشگاه نقش مهمی در حراست از این وحدت دارند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در ترویج معارف دینی و همچنین وحدت حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: در برخی از نقاط جهان همانند مصر و لیبی نیز حرکات انقلابی گرایانه به وجود آمد، اما همانند انقلاب اسلامی ایران به بار ننشست زیرا که این انقلاب مقدس در مسیر امام‌ زمان (عج) قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه امروز خون روحانیت و دانشجو به هم آمیخته است، یادآوری کرد: دشمن در جریان فتنه 88 و فتنه 78 تلاش کرد دانشگاه را در مقابل روحانیت و دین قرار دهد، اما به لطف خداوند همین دانشگاهیان در مقابل توطئه‌ی دشمن ایستاده و نقشه‌های شومشان را بر ملا کردند.
آیت الله صدیقی با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید با اعتقاد و ایمان در کنار هم قرار گرفته و وحدت ایجاد کنند، اظهارکرد: برخی از دانشجویان تشنه‌اند و به دنبال طلبه‌ای هستند که سفره‌ دلشان را برای او باز کنند، از این رو روحانیون و علما باید به این نیاز دانشگاه توجه کرده و در پاسخگویی به این نیاز از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
آیت الله صدیقی با اشاره به تلاش‌های دشمن در جهت ضربه زدن به جوامع اسلامی، گفت: بمباران ماهواره‌ای، تضعیف اخلاق و علم زدایی از جمله توطئه‌ های دشمنان است که علاوه بر جدا کردن حوزه و دانشگاه، درصدد نفوذ به قلب حوزه و دانشگاه، سکولار کردن طلاب و خارج کردن دانشگاهیان از مسیر اصلی هستند.

** امام جمعه تبریز نسبت به تلاش بیگانگان برای جدایی حوزه و دانشگاه هشدار داد
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز هم طی سخنانی در این همایش نسبت به تلاش دست‌ های فتنه گر و بیگانه برای فاصله انداختن بین حوزه و دانشگاه در راستای دین‌ستیزی، روحانی‌ستیزی و جدایی علم و دین هشدار داد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوزه و دانشگاه انقلابی بوده و باید انقلابی بماند، گفت: با وجودی که توطئه ‌های دشمنان خنثی شده ولی آنها دست از تلاش خود بر نداشته و درصدد تضعیف فرهنگ اسلامی هستند.
وی بر ایجاد وحدت فرامحیطی تاکید کرد و افزود: باید با تبادل نظر و کرسی‌های آزاداندیشی از نظرات فعالان حوزه و دانشگاه در جهت تقویت وحدت استفاده کرد.
امام جمعه تبریز با اشاره به ابعاد مختلف وحدت، اظهارکرد: یک نوع وحدت ملی در زمینه آرمان‌ها و آداب و رسوم وجود دارد و وحدت دیگر وحدت دینی در زمینه آموزه‌های دینی و ارزش‌های الهی و آسمانی است.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه در اسلام تاکید فراوان بر وحدت شده است، گفت: همان گونه که در نیروهای مسلح، همدلی و وحدت در میدان نبرد و مقابله با دشمنان ضروری است، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه هم در جنگ نرم و مقابله با تهاجم فرهنگی ضرورت دارد.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه در زمان پهلوی توطئه‌های اسلام ستیز فراوانی به منظور دین‌زدایی و جدا کردن مردم از دیانت، همچون محروم کردن از آئین های عزاداری و کشف حجاب را شاهد بودیم، گفت: جدایی حوزه و دانشگاه موجب موفقیت دشمنان در اجرای این توطئه ها شد.
وی یادآوری کرد: با حضور علمایی چون شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح در دانشگاه، پایه های وحدت بین روحانیت و دانشجویان شکل گرفت و سدی در برابر توطئه های دشمنان ایجاد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به توصیه‌های امام راحل (ره) مبنی بر تداوم ارتباط جوانان با روحانیون، گفت: فاصله بین حوزه و دانشگاه موجب تضعیف این نهادهای تاثیرگذار در توسعه و سعادت جامعه خواهد شد.
وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از دانشجویان و حوزویان آن طور که باید دشمن را نشناخته‌اند، به بد عهدی اخیر آمریکا در خصوص برجام اشاره کرد و گفت: برخی از افراد چهره آمریکا را بزک کرده و گمان می‌کردند آمریکا می‌تواند دوست ایران باشد و با اینکه جنایت‌های فاحش آمریکا در جهان را می‌دیدند ولی باز به آن اعتماد داشتند ولی نقض برجام آب پاکی را بر دست همه ریخت.
امام جمعه تبریز تاکیدکرد: باید شناخت ما از دشمن بیشتر باشد و بدانیم با چه جنگ افزاری وارد عمل می شوند تا واکنش مناسب داشته باشیم.
آیت‌الله مجتهد شبستری گفت: امنیت کنونی کشور به لطف وجود مقام معظم رهبری حاصل شده و باید قدر این نعمت را بدانیم.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار:محمد رستگار
3071/6183

اطلاعات تکميلي

خواندن 1167 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار