یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 16:24

کاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی کتاب و فیلم در فضای مجازی طی شش ماهه نخست سال

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق آمارها در شش ماهه نخست سال جاری با توجه به عرضه مناسب در حوزه سینما، شبکه نمایش خانگی و نشر، کاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی کتاب و فیلم را در فضای مجازی تجربه کرده ایم.
نوید آقایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره پخش غیرقانونی فیلم‌های سینمایی ایرانی از شبکه‌های ماهواره ای افزود: متاسفانه پخش برخی فیلم‌های ایرانی صرفا از شبکه‌های ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران صورت نمی گیرد، بلکه بسیاری از شبکه‌های خارجی محلی هم به پخش آنها اقدام می‌کنند و این آثار نیز عمدتا فیلم ها و سریال‌هایی هستند که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده‌اند.

** تهیه تیزر برای فرهنگسازی دانلود غیرمجاز
وی از تهیه تیزرهایی برای فرهنگسازی در زمینه جلوگیری از دانلودهای غیرقانونی آثار شبکه نمایش خانگی توسط هنرمندان خبر داد و اظهار کرد: اگر تقاضایی برای دانلود غیرقانونی وجود نداشته باشد، عرضه نیز به خودی خود از بین می‌رود.
آقایی از برخورد زودهنگام با مجرمان عرضه غیرقانونی فیلم‌های «ابد و یک روز» و «فروشنده» خبر داد و افزود: واحد حقوقی ستاد به پیگیری موضوع سرقت این فیلم‌ها پرداخت و خوشبختانه با وجود اینکه دو فیلم «ابد و یک روز» و «فروشنده» تکثیر شده بودند، اما مسئولان قضایی و انتظامی از رسیدن آنها به مرحله توزیع جلوگیری کردند و مشکل حل شد.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: همچنین امیدوارم تا نوروز 96 به سازوکاری مناسب برای جلوگیری از پخش فیلم های شبکه نمایش خانگی در کشورهای دیگر برسیم.

** آمار 600 هزار دانلود غیرمجاز صحت ندارد
آقایی در پاسخ به این سوال آمار 600 هزار دانلود غیرقانونی فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی چقدر صحت دارد، گفت: این آمار درست نیست زیرا درباره بازدید کنندگان سایت هایی که امکان دانلود غیرقانونی فیلم ها را فراهم می کنند، هم ابهام وجود دارد. همچنین ممکن است در طول چند دقیقه صدها سایت یک اثر را بازنشر کنند. با این حال این سایت های غیرقانونی به سرعت مسدود می شوند.
وی از برگزاری جلسه مشترک با محمدجواد آذری جهرمی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت برای بررسی دوباره فیلترینگ سایت‌هایی که به انتشار غیرقانونی محتوای فرهنگی می‌پردازند، طی هفته آینده خبر و ادامه داد: آقای مهندس جهرمی مسئول مستقیم طرح شبکه ملی اطلاعات هستند و در جلسه هفته آینده با او درباره کوتاه تر شدن بازه زمانی مسدود ساختن سایت هایی که مبادرت به انتشار غیرقانونی آثار می کنند، صحبت خواهیم کرد.
قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری گفت: همچنین کمیته مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات تشکیل و سازوکاری برای برخورد جدی با این افراد اندیشیده خواهد شد.
وی تاکید کرد: از فیلمسازان و صاحبان آثار نیز تقاضا داریم که شکواییه ای را برای برخورد با مجرمان ارائه کنند زیرا دادسراها برای پیگیری حق و حقوق از دست رفته آثار نیاز به شاکیان خصوصی دارند.

**برخورد با مجرمان انتشار غیرقانونی آثار شدت گرفته است
آقایی با بیان اینکه برخورد با مجرمان انتشار غیرقانونی آثار در فضای مجازی در سال های اخیر سرعت گرفته، خاطر نشان کرد: سرعت در برخورد با مجرمان دلیلی بر بی دقتی صاحبان آثار در عرضه فیلم هایشان نیست.
قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری ادامه داد: برای مثال فیلم «خاک آشنا» ساخته بهمن فرمان آرا که پس از سال ها اجازه پخش در شبکه نمایش خانگی گرفته بود، توسط یکی از سایت ها به طور غیر قانونی منتشر شده بود که خوشبختانه بسیار زود جلوی انتشار آن گرفته شد.

** بسیاری از آثار در خارج دوبله و به کشور فرستاده می شود
وی درباره دوبله سریع سریال ها و فیلم های روز دنیا و انتشار آن به شکل رایگان در فضای مجازی نیز توضیح داد: بازار دوبله و انتشار این آثار اقتصادی نیست و این روند، اساسا قاچاق نام نمی گیرد بلکه در حوزه پدیده نفوذ تعریف می شود که در استان های شرقی و غربی کشور معمولا بیشتر صورت می گیرد. نسبت به انتشار بعضی از این آثار که مستهجن هم هستند یا مضامین خاص دارند، حساسیت ویژه وجود دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تکنون بسیاری از این آثار در خارج از کشور دوبله و به ایران فرستاده می شوند که با همه گیر شدن شبکه ملی اطلاعات، استفاده از این آثار برای کاربران صرفه اقتصادی نخواهد داشت. زیرا در شبکه ملی اطلاعات، دانلود سریال های داخلی ارزان قیمت تر از دانلود آنها از فضای بین المللی اینترنت است.

** کاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی کتاب و فیلم در فضای مجازی
آقایی با اشاره به آمار کاهش جرایم انتشار غیرقانونی محتوای فرهنگی در فضای مجازی گفت: طبق آمارها در شش ماهه اول امسال با توجه به عرضه مناسب در حوزه سینما، شبکه نمایش خانگی و نشر، کاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی کتاب و فیلم را در فضای مجازی تجربه کرده ایم.
وی با اشاره به ظرفیت سازی جشنواره بین المللی فیلم یاس برای فرهنگسازی در زمینه مقابله با دانلودهای غیرقانونی عنوان کرد: در گفت وگو با چهره ها و هنرمندان سینما، نماهنگ هایی درباره عدم انتشار غیرقانونی فیلم ها در فضای مجازی تهیه شده که از 27 آذر ماه در فضای مجازی منتشر می شود.
قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری اظهار داشت: همچنین برنامه های ماهیانه ای برای حضور هنرمندان در مراکز فرهنگی و گفت وگوی رو در رو با مخاطبان سینما برای جلوگیری از انتشار قانونی داریم زیرا معتقدیم اگر تقاضایی برای دانلود غیرقانونی وجود نداشته باشد، عرضه غیرقانونی نیز به خودی خود از بین می رود.
وی درباره سایر برنامه های فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری برای ممانعت از دانلودهای غیرمجاز آثار شبکه نمایش خانگی توضیح داد: اساسا برگزاری جشنواره بین المللی فیلم یاس، یکی از راهکارهای فرهنگی برای فرهنگسازی در این زمینه است زیرا بسیاری از مردم امکان تماشای فیلم ها و سریال های شبکه نمایش خانگی را ندارند یا اینکه با این مدیوم آشنا نیستند اما برگزاری جشنواره بین المللی فیلم یاس باعث جذاب تر شدن حوزه شبکه نمایش خانگی می شود.
فراهنگ ** 9246 ** 1071 ** خبرنگار: علیرضا مرادی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1071 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار