چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 15:04

تولید 2 داروی سنگ کلیه و سرطان دردانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی/اول اسفندماه روز فناوری سلامت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تولید دو دارو در حوزه بیماری سنگ کلیه و سرطان در این دانشگاه خبر داد و گفت : این داروها سال آینده رونمایی می شود.
به گزارش خبرنگار علمی ایرانا، دکتر افشین زرقی امروز یکشنبه در نشست خبری هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی اظهار کرد: سال گذشته داروی یدوفولیک را رونمایی کردیم امسال نیز اقدامات لازم در زمینه تولید این دو دارو به عنوان محصول دانش بنیان در حال انجام است.
وی گفت: تولیدات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به چهار سال گذشته 2 برابر شده است.
زرقی بر لزوم ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه پژوهش تاکید کرد و افزود:حدود 3 سال است که اقدامات در این زمینه آغاز شده است و شرکت های دانش بنیان شکل گرفته اند با این حال خروجی این شرکتها قابل توجه است .
زرقی گفت : مسیر پزوهش به سمت خوبی در حرکت است اما نمی توان انتطار داشت که در این مدت اندک تمام مشکلات اقتصاد پژوهش برطرف شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیاز به زیرساخت دارد، افزود:ما از دولت حمایت ، هدایت و نظارت می خواهیم و انتطار نداریم که نقش تصدی گری در حوزه پژوهش داشته باشد.

**کاهش میزان مالیات طرح های تحقیقاتی
زرقی برخی اقدامات وزارت بهداشت در این حوزه را قابل تقدیر دانست وگفت:با پیگیری های وزارت بهداشت میزان مالیات های طرح های تحقیقاتی از پانزدهم آذرماه جاری از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافت .
وی با اشاره به ساخت بزرگترین اتاق تمیز دانشگاه به منظور تولید داروهای 'های تک' در سال جاری گفت:ساخت این‌ مرکز حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت که ۷۰ درصد آن را دولت تامین کرده است.
زرقی با یادآوری اینکه بیش از ۳۰ درصد تولیدات علمی ایران مربوط به حوزه سلامت است، گفت:این درحالیست که تنها ۸ درصد بودجه پژوهش کشور به این حوزه اختصاص دارد.

** طرح تحقیقاتی بررسی آلاینده های موادغذایی
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اجرای طرح تحقیقاتی بررسی آلاینده های موادغذایی در این دانشگاه و با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت خبر داد و گفت : در این طرح روش های تشخیص و کنترل آلاینده ها تهیه و برای استفاده لازم در اختیار آزمایشگاه های کنترل کیفیت غذا فرار داده می شود.
وی با بیان اینکه در این طرح روش های کنترل آلاینده هایی مانند سموم آفلاتوکسین ، سموم دفع آفات ، هورمونها و آنتی بیوتیکهای موجود در مواد غذایی ارایه می شود،اظهار کرد: فاز یک این طرح حدود یک ماه پیش آغاز شده است.

** تخلفات علمی
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد برخی تخلفات صورت گرفته در انتشار مقالات در نشریات بین المللی گفت: میزان مقالات چاپ شده ایران در نشریات بین المللی 41 هزار مقاله است که این میزان از تولیدات علمی کشور ترکیه و رژیم صهیونیستی بالاتر است و این نشان دهنده رشد علمی بسیار قابل توجه کشور ما است.
زرقی افزود: تعداد مقالاتی که خطا داشته اند 58 مقاله بوده که این میزان نسبت به مجموع مقالات ایران بسیار اندک است اما با این حال موضوع از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری و با خاطیان برخورد شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مقاله ای مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در میان این مقالات بوده است؟ توضیح داد: مقاله ای که از این دانشگاه نویسنده مسئول داشته باشد، در بین مقالات نیست اما دو نفر از اعضای هیات علمی نامشان در این مقالات چاپ شده است که به کمیته اخلاق ارجاع داده شده اند و این کمیته با آنها برخورد خواهد کرد.

** نامگذاری روز اول اسفندماه به عنوان 'روز فناوری سلامت'
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نامگذاری روز اول اسفندماه به عنوان 'روز فناوری سلامت' در تقویم این دانشگاه خبر داد و گفت: گرامیداشت این روز با مشارکت دانشگاه های امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی و شریف و سازمان پژوهش های علمی ایران به عنوان یکی از برنامه های جشنواره ابوریحان برگزار می شود.
زرقی افزود: در این روز محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان به نمایش گذاشته می شود و مخترعان، محصولات و شرکت های دانش بنیان برتر فعال در این حوزه معرفی و تقدیر می شوند.

** برگزاری جشنواره ابوریحان بیرونی
وی در مورد برگزای جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جشنواره ابوریحان بیرونی توضیح داد: هفدهمین دوره این جشنواره روز یکم دی ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه برگزار می شود.
زرقی افزود: در این جشنواره 23 نفر از پژوهشگران برجسته شامل 3 پژوهشگر برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور از کشورهای آمریکا (یک نفر) و انگلیس (دونفر)، 2 نفر پژوهشگر برتر از دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهرکرد و 18 نفر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سه سطح استاد، استادیار و دانشیار در دو حوزه علوم پایه و بالینی معرفی و تقدیر می شوند.
وی ادامه داد: همچنین از کتاب، مقاله، مجله، دانشکده و شرکت دانش بنیان برتر نیز معرفی می شوند و در مجموع 30 جایزه در این جشنواره به برگزیدگان برتر در بخش های مختلف اعطا می شود.
زرقی ارائه گزارشی از عملکرد معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و برپایی نمایشگاهی از محصولات شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی را از دیگر برنامه های این جشنواره عنوان کرد.
علمی 1834**1440
خبرنگار: ناهید شفیعی ** انتشار: معصومه گلشن

اطلاعات تکميلي

خواندن 1112 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب