یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 13:00

عملکرد فرهنگیان در ترازوی سنجش

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'فرم ارزیابی عملکرد کارمندان رسمی' این روزها در بین فرهنگیان و معلمان در مدارس دست به دست می شود، فرمی که تحلیل و برداشت های متفاوتی از آن شده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این ارزیابی که با گذشت حدود سه ماه از آغاز سال تحصیلی به مدارس ارایه شده، به نظر می رسد با اندکی تاخیر به دست معلمان رسیده است، معلمی که در ابتدای سال تحصیلی و بر اساس معیارهای آن زمان که مورد تایید طرفین یعنی مدیر و معلم قرار گرفته، ارزشیابی شده است، اینک دوباره مورد ارزشیابی قرار می گیرد.
معاون سابق توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش 12 شهریور ماه امسال در تشریح چگونگی اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده بود که کمتر از 200 هزار نفر از فرهنگیان امسال مشمول رتبه بندی و ارتقای رتبه شوند و به ازای ارتقای رتبه متناسب با جدول موجود، مشمول افزایش درصدی از فوق‌العاده شغل خواهند شد.
مدیر کل امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش نیز 24 آبان ماه اظهار داشت: ' این فرم توسط سازمان مدیریت ابلاغ شده و فقط مختص آموزش و پرورش نبوده و تمامی دستگاه ها از آن استفاده می کنند بنابراین در مواردی باعث ایجاد ابهاماتی برای معلمان شده است.'
سید حسن حسینی درمورد اعمال برخی موارد در فرم ارزشیابی نظیر اختصاص امتیاز به دوره های ضمن خدمت افزود: در چنین مواردی حداقل امتیاز لحاظ می شود تا همکاران فرهنگی با مشکل مواجه نشوند.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش تابع ضوابط ارایه شده از سوی سازمان مدیریت است، بیان کرد: آموزش و پرورش این فرم ارزشیابی را طراحی نکرده لذا نارسایی هایی در برخی بندهای آن وجود دارد که با اتخاذ سیاست هایی در چهارچوب قانون سعی خواهد شد تا کمترین مشکل برای معلمان ایجاد شود.
در این میان فرهنگیان و معلمان انتقادهایی به این فرم ارزیابی دارند و معتقدند که با توجه به محدودیت بودجه و اعتبارات از سوی وزارت آموزش و پرورش و نیز برای به حاشیه بردن اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان؛ این کار به گونه ای سرگرم کردن معلمان برای از رده خارج کردن آنان از شمول طرح رتبه بندی است.
کارشناس مسایل آموزش و پرورش نیز در تشریح جزییات این فرم با عنوان 'ارزیابی عملکرد کارمندان رسمی' گفت: عوامل ارزیابی در این فرم شامل 10 مورد بوده و جمع امتیازات کسب شده 120 است.
علی پورسلیمان اظهار داشت: نکته مهم آن است که تمامی کادر اداری و آموزشی در مدرسه حتی نیروهای خدماتی باید مطابق این فرم ارزشیابی شوند به عنوان مثال در بخش (ی) مربوط به 'شرکت در همایش ها، گردهمایی ها و تدوین گزارش تخصصی مرتبط با شغل مورد تصدی' که شامل 10 امتیاز می شود، یک نیروی خدماتی و یا سرایدار مدرسه چه گزارش تخصصی باید بنویسد؟ از سوی دیگر، این گزارش های تخصصی به صورت دقیق برای مدیران و معلمان تببین نشده است.
وی با بیان اینکه برخی معلمان و فرهنگیان برای کسب امتیاز این بخش اقدام به کپی کردن مطالب دیگران در اینترنت حتی به نام خود و ارایه آن کرده اند، یادآورشد: کاری که دانش آموزان هم غالبا درمورد تکالیفی که به نام 'تحقیق' از آن ها خواسته می شود انجام داده و تحویل همین معلمان می دهند.
وی ادامه داد: در بخش (د) فرم ارزیابی عملکرد کارمندان رسمی یعنی 'تشویق در طول دوره ارزیابی' وضعیت در نقاط مختلف کشور یکسان نیست به عنوان مثال در برخی استان ها، مدیران کل برای جلب نظر معلمان به راحتی برای آنان تقدیرنامه صادر می کنند که نمونه ای از آن در استان آذربایجان شرقی است که به یک باره 70 هزار تقدیر نامه برای معلمان استان صادر می شود درحالی که در شهر تهران تاکنون هیچ یک از مدیران کل این کار را انجام نداده اند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه در این بخش 10 امتیاز به کسب عنوان کارمند نمونه در سطح دستگاه و 15 امتیاز برای دریافت تقدیر نامه یا نشان دولتی از رییس جمهور اختصاص داده شده است، گفت: مسوولان باید مشخص کنند که از جامعه 970 هزار نفری فرهنگیان کشور، چند درصد و یا چه تعداد شامل این مورد می شوند؟
پورسلیمان خاطرنشان کرد: از نکات دیگر این فرم که البته نسبت به فرم قبلی عینی تر و قابل اندازه گیری است بند (ج) مربوط به 'رعایت نظم و انضباط اداری' است که در اینجا تاکید شده که سه ردیف اول یعنی حضور منظم (تاخیر در ورود و تعجیل در خروج به ازای هر ساعت بیش از 24 ساعت در سال، یک امتیاز منفی) و غیبت (به ازای هر روز، سه امتیاز منفی) بر اساس مستندات، سامانه حضور و غیاب و توسط واحد منابع انسانی تکمیل می شود.
وی ادامه داد: اگر چه این بند قابل توجه است اما مساله این است که به دلایل مختلف اجرا نمی شود و بسیاری از فرهنگیان امتیاز کامل آن را می گیرند و یکی دیگر از نکات مهم و قابل توجه که تعمدا مورد غفلت و البته بی مهری قرار گرفته است موضوع 'دوره های ضمن خدمت' است که امتیاز این دوره ها کم شده است.
مدیر صدای معلم با اشاره به اینکه مهم ترین عامل در افزایش بهره وری و کارایی کارکنان یک سازمان، بحث آموزش ضمن خدمت است، گفت: وزارت آموزش و پرورش از آن جا که بودجه قابل توجهی برای این بخش ندارد و یا در نظر نمی گیرد تنها 6 امتیاز را به آن اختصاص داده است ضمن آن که مطابق نظرسنجی که تاکنون انجام گرفته است 72.8 درصد از فرهنگیان، آموزش های ضمن خدمت را غیرمرتبط و ناکارآمد ارزیابی کرده اند.
پورسلیمان با اشاره به اینکه این میزان امتیاز به هیچ وجه با 'نظام آموزش حرفه ای' کارکنان سازگار و مناسب نیست، اظهار داشت: اگر قرار است تحولی در رفتار حرفه ای و یا کیفیت آموزشی صورت بگیرد مهم ترین آن سرمایه گذاری در 'آموزش معلمان' است.
وی بیان داشت: معلمان بر اساس این فرم باید برای ارتقا از رتبه خبره به ارشد 102 امتیاز و از ارشد به عالی 108 امتیاز کسب کنند.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش یادآورشد: بند نهم از ماده ششم وظایف شورای عالی آموزش و پرورش بر بررسی و تصویب نظام ارزشیابی آموزشی و پرورشی کشور تاکید می کند که این مساله شامل معلمان نیز می شود.
پورسلیمان افزود: این فرم ارزیابی از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی به معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و توسط این معاونت به مدارس رسیده است.

* مهمترین مشکل آموزش و پرورش فرهنگ شفاهی غالب است
کارشناس مسایل آموزش و پرورش یکی از مشکلات مهم و راهبردی در جامعه بزرگ آموزش و پرورش را فرهنگ شفاهی غالب ذکر کرد و گفت: اغلب معلمان مجهز به دانش روز نیستند و حتی در زمینه مورد تدریس خود مطالعه نمی کنند از این رو برای تحول در این وضعیت باید از روش های علمی و قابل حصول بهره گرفت.
پورسلیمان ادامه داد: به عنوان مثال می توان از معلمانی که کتاب می خوانند، بخواهیم تا خلاصه کتاب را برای اطلاع همکاران منتشر کنند و امتیازی قابل توجه برای آنان در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه معلمی که دانش آموزان را نسبت به محیط زیست علاقه مند می کند و حتی با کمک دانش آموزان کلاس، گامی در راستای پاکیزگی بر می دارد باید مورد تشویق قرار گیرد، اظهار داشت: معلمی که بی تفاوت نیست و با رسانه ها ارتباط دارد و مطالبی را نگارش می کند باید مورد توجه جدی از سوی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلمی که نسبت به مساله 'آموزش' حساس است و آن را به عنوان یک 'تغییر رفتار' در مخاطبان بویژه دانش آموزان جست و جو می کند، شایسته قدردانی از سوی دستگاه تعلیم و تربیت است.
پورسلیمان با بیان اینکه اگر قرار است 'مدرسه' به عنوان مرکز یادگیری و سیاست گذاری باشد در عمل نیز باید چنین باشد، یادآور شد: نهادهایی مانند شورای معلمان باید در ارزشیابی تعریف شوند و نماینده معلمان می تواند در چرخه ارزشیابی نقش جدی تری داشته باشد.
وی اضافه کرد: افرادی که به عنوان کارشناس اقدام به تدوین این فرم ارزشیابی کرده اند به نظر می رسد که با واقعیت های مدرسه و حتی نظام آموزشی چندان آشنایی ندارند و آگاه نیستند که حاکم کردن معیارهای خشک بوروکراتیک و بی روح و بی معنا به نوعی حرکت در مدار 'مرگ مدرسه' است.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش، آموزش و تربیت را لازم و ملزوم یکدیگر دانست که قابل تفکیک نیستند.
وی گفت: ارزشیابی کار یک معلم که با تغییر رفتار دانش آموزان و تفکر آنان سر و کار دارد چیزی نیست که بخواهد با ارایه چند کاغذ، سرهم بندی شده و از سر رفع تکلیف قابل جمع باشد.
پورسلیمان با اشاره به اینکه اگر قرار است معلم به عنوان 'کارگزار حرفه ای آموزش' مورد ارزشیابی قرار گیرد بهترین و تخصصی ترین مرجع باید همان 'سازمان نظام معلمی' باشد، اظهار داشت: از آن جا که موضوع سازمان نظام معلمی در برنامه ششم توسعه آمده است ضرورت دارد تا تدوین این نظام و شکل گیری آن ، ارزشیابی جدید معلمان از دستور کار خارج و همان نظام ارزشیابی سابق با نظارت بیشتر معیار کار قرار گیرد.
معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره این فرم ارزشیابی که در مدارس توزیع شده است، گفت: شورای عالی در جریان این فرم قرار دارد اما جزء موضوعات شورا نیست تا مورد بررسی قرار گیرد و یک کار اجرایی محسوب می شود.
احمد عابدینی اظهار داشت: جزییات و پی گیری های این فرم در اختیار اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش است و اگر معلمان نسبت به فرم مذکور اعتراضی دارند می توانند به این اداره کل منعکس کنند.
وی تصریح کرد: البته اگر معلمان و فرهنگیان ایراد و انتقادی نسبت به فرم ارزیابی عملکرد کارمندان رسمی دارند، می توانند موارد را به شورای عالی آموزش و پرورش ارایه دهند تا در دستور کار شورا برای بررسی بیشتر قرار گیرد.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز درباره این فرم به خبرنگار ایرنا گفت: ارزیابی کارکنان بر اساس مواد 81 و 82 فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری از تکالیف قانونی دستگاه است و مسبوق به سابقه ای طولانی که هر از گاهی با استخراج نظرات کارکنان و دریافت تجربیات جدید و سیر یشرفت علم در این حوزه دستخوش تغییرات مثبتی بوده است.
سیدرحیم میرشاه ولد اظهار داشت: بخشنامه 22 مرداد سال 1390 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مسوولیت اجرا و نظارت ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران را به حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه های اجرایی محول کرد.
وی افزود: اما در ادامه کار از تاریخ 13 بهمن ماه سال 1393 ارزیابی کارکنان با شیوه فرم های 120 امتیازی بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ و به بالاترین مقام منابع انسانی دشتگاه واگذار شده است که این واحد تحت امر معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت قرار دارد.
وی تصریح کرد: البته ارزیابی مدیران میانی و بالاتر کماکان با اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه است و این ابلاغیه به دلیل متفاوت بودن دوره ارزیابی دستگاه آموزش و پرورش با سایر دستگاه های کشور که در آموزش و پرورش سال تحصیلی یعنی از اول مهر تا پایان شهریور هر سال است.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات یادآورشد: این در حالی است که در دستگاه های دیگر سال مالی معیار دوره ارزیابی است بدین جهت با گذشت زمان و ورود آموزش و پرورش به سال تحصیلی، شرایط اجرایی ابلاغیه متناسب نبود لذا اجرای آن موکول دوره 95 - 94 شد.
میرشاه ولد بیان داشت: در دوره 95 - 94 تصمیم بر اجرایی شدن ابلاغیه شد لیکن برای واگذاری ماموریت به متولی قانونی آن نیازمند تغییرات و جابجایی های اداری و حتی ساختاری در سطح استان های کشور بودیم که این امر خود نیازمند همفکری و همکاری های بین دستگاهی بود.
وی خاطرنشان کرد: شرایط سنجی وزارتخانه ما را بر آن داشت که با لحاظ کردن برخی از موضوعات درون سازمانی، مکاتباتی با مسوولان ذیصلاح داشته باشیم و تمدید روال قبل را برای یک دوره دیگر مطالبه کنیم که مورد موافقت واقع نشد.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش افزود: به طور کلی ارزیابی کارکنان دارای یک چرخه چهار مرحله ای شامل گفت و گو یا مصاحبه آغاز دوره (تفاهم نامه)، ارزیابی مستمر عملکرد طی دوره و سنجش عملکرد و گفت گو یا مصاحبه پایان دوره (امتیاز ارزیابی) است.
میرشاه ولد اظهار داشت: از نظر محتوایی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران دستگاه های اجرایی و آموزش و پرورش در برگیرنده ماموریت و وظایف شغلی و رفتاری و عملکردی در ابعاد عمومی و اختصاصی است که بعد عمومی برای اکثر مستخدمین دولت یکسان است.
وی ادامه داد: بعد اختصاصی نیز مربوط به ماموریت و وظایف تخصصی و مختص هر مستخدم است که از اسناد بالادستی و شرح وظایف مصوب کارمندان توسط مسوول بلافصل مستخدم استخراج و در جلسه آغاز دوره مورد توافق فی ما بین ارزیابی کننده و ارزیابی شونده قرار می گیرد که این امر در شیوه ارزیابی قدیم و جدید یکسان است لذا بر اساس ابلاغیه تمامی کارکنان تا سطح مدیران میانی از فرم 120 و مدیران میانی و بالاتر با فرم یکصد امتیازی جدید ارزیابی می شوند.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با ابلاغ این ماموریت در 11 مهرماه امسال، برای دوره 95 - 94 به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با توجه به ضیق وقت با انجام اقداماتی نظیر برگزاری جلسات توجیهی در ستاد و صف تهیه راهنمای عمل و قرار دادن در پورتال، جابجایی نمرات و بالا بردن امتیاز شاخص های امتیاز آور با مجوز و تشخیص شورای راهبردی توسعه مدیریت وزارتخانه چاره جویی های اداری در مواقع لزوم و توصیه های لازم برای پرهیز از موارد چالش زا، این کار مدیریت شد و اکنون در مراحل بررسی نهایی و قرار گرفتن در پرونده کارکنان است.
میرشاه ولد اضافه کرد: البته ابتدا نگرانی هایی در بین فرهنگیان به وجود آمد و در فضای مجازی هم به آن دامن زده شد ولی این نگرانی ها بسیار سریع برطرف شد چرا که قاطبه فرهنگیان نمره ای بالاتر از کف لازم را کسب کردند فرم های جدید تفاوت کلی با فرم های قدیم ندارد و تقریبا تمام نکات فرم قدیم را به شکلی در بر می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: برخی از موارد نیز کاملا جدید است مثل داشتن تقدیرنامه از رییس جمهور که 15 امتیاز دارد و افرادی که 10 نمره در قسمت تشویق و پنج نمره در قسمت کارمند نمونه کشوری یا معلم نمونه کشوری بیاورند نیز کل 15 امتیاز این بند را کسب می کنند سایرین هم با اخذ تقدیرنامه تا 10 امتیاز قسمت تشویق را کسب می کنند بنابراین منطقی است که دریافت تقدیرنامه از رییس جمهور با سایر کارکنان در نهایت پنج امتیاز اختلاف داشته باشد.
میرشاه ولد افزود: وزارت آموزش و پرورش از پیشنهادها و انتقادات سازنده همکاران فرهنگی استقبال می کند.
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1061 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار