شنبه, 27 آذر 1395 ساعت 15:41

اختلاف؛ القایی سیاسی از سوی بیگانگان بین مسلمانان است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دین اسلام از ابتدای شروع رسالت نبی مکرم اسلام (ص) همیشه مورد هجمه دشمنان قرار داشته است وایجاد تفرقه در امت اسلام از اهداف اصلی دشمنان است؛ اما تمرکز بر مشترکات دینی و دانش اندوزی توسط مذاهب اسلامی می تواند به عنوان مهمترین راهکار موفقیت اسلام در برابر دشمنان باشد.
به گزارش ایرنا وحدت به معنای حفظ اصول مشترک و تقویت آرامش و امنیت مسلمانان بوده به گونه ای که با تمرکز بر مشترکات اسلام، شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر زندگی کنند و امروز دشمنان با تحریک عقاید و اعتقادات این 2 مذهب اسلامی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان هستند از این رو تأکید بر مشترکات مسلمانان و حفظ اتحاد بزرگترین سد در برابر مستکبران است.
با این رویکرد، ایرنا مرکز سنندج میزگردی را برای بررسی راهکارهای ایجاد وحدت و موانع آن با حضور 2 کارشناس دینی از مذاهب شیعه و سنی برگزار کرده تا نقش توجه بر اشتراک های مذهبی، آموزه های قرآنی و اخلاق پیامبر گرامی اسلام را بررسی کند.

**قرآن و احکام الهی بزرگترین راهکار برای ایجاد وحدت است/ اختلاف در بین مسلمانان القای سیاسی از سوی دشمنان است
به گفته دبیر گفتمان های دینی کردستان، قرآن و احکام الهی بزرگترین راهکار برای ایجاد وحدت است و چنگ زدن به آیات قرآنی و آموزه های برگرفته از آن در منابع اهل سنت و تشیع برای حفظ همبستگی اقدامی تاثیر گذار است.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه مسلمانان دارای خدا، کتاب و پیامبری واحد هستند ادامه داد: وحدت و یکپارچگی از مهمترین تاکیدهای مشترک اسلامی است و قرآن کریم نیز از تفرقه به عنوان عامل سستی در بین مردم مسلمانان یاد کرده است.
وی، رجوع به آموزه های قرآنی را لازمه ایجاد وحدت عنوان کرد و گفت: منظور از وحدت گرویدن اهل سنت به مذهب شیعه یا برعکس آن نیست بلکه تمرکز بر مشترکات و برجسته کردن آن در جامعه است.
حجت الاسلام مسعود محمدی با اشاره به اینکه در عصر حاضر مسلمانان هدف توطئه های زیادی قرار گرفته اند افزود: هفته وحدت زمان تجدید پیمان مسلمانان برای همبستگی و اتحاد بیشتر بوده تا با شناخت و هم پذیری بیشتر مانع از منافقت های دشمنان اسلام شوند.
وی افزود: مسلمانان باید وحدت را یکی از مشترکات اساسی بین خود قلمداد کنند تا به این وسیله جلوی نفوذ منافقان و دشمنانی که همه روزه سعی در ایجاد تفرقه بین آنها دارند، گرفته شود.

** مسلمانان در اصول دین هیچ اختلافی ندارند
امام جماعت مسجد سید قطب سنندج نیز در این ارتباط گفت: مسلمانان اهل تشیع و تسنن در اصول و مسایل کلی دین هیچ اختلافی با هم ندارند و تنها اختلاف کوچک در برخی از فروع دین وجود دارد.
ماموستا عطاالله حسن پور افزود: مسلمانان می توانند با استفاده از این اصول به وحدت و یکپارچگی برسند و انسجام بیشتر را در امت اسلامی ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: دشمنان دین در طول تاریخ از این اختلاف های کوچک برای ایجاد تفرقه و اختلاف بیشتر در بین مسلمانان استفاده کرده و جنگ و خونریزی را در بین مردم ایجاد می کنند.
وی اظهار کرد: برخی از مسلمانان که درک درستی از دین ندارند، به جای تفاهم و تعامل در مورد مسایل مختلف، زمینه را برای اختلاف بیشتر و تفرقه فراهم می کنند.
ماموستا حسن پور با اشاره به اینکه این اختلافات بیشتر به خاطر مسایل سیاسی بوده نه مباحث دینی افزود: در طول تاریخ دشمنان از این فرصت استفاده کرده و با بزرگنمایی مسایل کوچک دامنه اختلافات را در بین مسلمانان ایجاد کرده اند.

**هیچ دمکراسی در جهان مانند دمکراسی اسلامی کامل نیست/ دانش اندوزی راهکار اصلی جلوگیری از تفرقه است
امام جماعت مسجد سید قطب سنندج تنها راه حل دستیابی به وحدت کامل را رعایت حق و حقوق و احترام به دیدگاه های مخالف بیان کرد و افزود: اگر مسلمانان در هر منطقه بتوانند مسایل و مشکلات خود را بر اساس موازین اسلامی حل کنند و تعامل خوب و سازنده ای با مردم وجود داشته باشد ریشه بسیاری از این اختلاف ها حل می شود.
ماموستا حسن پور اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای اسلامی مسایل دینی مبانی تشکیل حکومت نیست و همین امر باعث وجود برخی ناملایمات و درگیری های بین مسلمانان شده است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ادعای برقراری دمکراسی می شود اما برابری و دمکراسی کامل تنها در دین اسلام وجود دارد افزود: در دین اسلام به عقاید و نظریات سایر افراد جامعه احترام گذاشته می شود و حتی ادیان مختلف می توانند در کنار مسلمانان از حق و حقوق خود برخوردار باشند.

** دوری از تعصبات مذهبی مهمترین راهکار برای تقویت وحدت است
کارشناس فرق و ادیان مذاهب نیز در این ارتباط گفت: تقویت دانش عمومی و دوری از تعصبات مذهبی مهمترین راهکار برای تقویت وحدت در بین امت اسلامی است.
حجت الاسلام محمدی خاطر نشان کرد: افراد آگاه هیچ گاه به دنبال ایجاد تفرقه و اهانت به مقدسات مذهبی دیگر نیستند از این رو می توان با دانش آفرینی و بیدار کردن وجدان های خفته مردم در برابر دسیسه های دشمنان اسلام ایستادگی کرد.

**پیامبر اکرم (ص) بزرگترین نماد وحدت در جهان اسلام
امام جماعت مسجد سید قطب سنندج گفت: پیامبر اسلام در دوران حیات خود بزرگترین نماد وحدت بخش در جهان بوده و در دوران حیات خود، جامعه اسلامی را به وحدت فراخوانده بود.
ماموستا عطاالله حسن پور افزود: پیامبر اسلام در شهر مدینه برای نخستین بار پیمانی را در بین اهل این شهر که شامل یهودیان و مسیحیان بود امضا کرد و مردم را به صلح دوستی فرا خواند.
وی اضافه کرد: در دوران 23 ساله حیات پیامبر (ص) پس از بعثت بیشترین تعامل و وحدت در بین مردم شبه جزیره عربستان برقرار شد و حتی پیامبر با ارسال نامه هایی سران سایر ملت ها را به وحدت و برادری فراخواند.
وی اظهار کرد: در طول تاریخ هیچ گاه چنین وحدت و انسجامی در جهان و در بین ملت های مختلف وجود نداشته است.

** اخلاق پیامبر اسلام از مهمترین ویژگی برای ایجاد وحدت است
دبیر طرح گفتمان های دینی کردستان و کارشناس فرق و مذاهب دینی هم گفت: اخلاق پیامبرگرامی اسلام از مهمترین ویژگی های تاثیر گذار برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام محمدی افزود: پیامبر گرامی اسلامی در 2 دهه از رسالت خود با استفاده از ویژگی اخلاقی خود توانستند علاوه بر تاثیر گذاری در فرهنگ دینی مردم شبه جزیره عرب، مردم را به دینی واحد پیوند دهند و در زندگی اجتماعی مردم این منطقه نیز وحدت را حکم فرما کنند.
به گفته وی، تمامی این موفقیت ها در سایه اخلاق حسنه و قرآنی وی نشات گرفته است و ایشان مهربانی و نرم خویی را به جامعه ارزانی داشتند و بصیرت، روشنی و استدالی بودن پیامبر از جمله دگرگونی های پیامبر در دوره رسالتش بود.
دبیر گفتمان های دینی کردستان ادامه داد: جامعه عرب قبل از ظهور رسالت پیامبر گرامی اسلام غرق در خرافات و فاقد هرگونه اعتقادهای مذهبی بود و ایشان در 2 دهه رسالت خود، جامعه خود را تحت تاثیر اسلام قرار دادند.
وی تصریح کرد: همانگونه که پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند متعال اهل کتاب (یهودی و مسیحی) را به استفاده از عامل مشترک که همان توحید است دعوت می‌کند جا دارد مسلمانان نیز در این زمینه بیشتر تأمل کنند.
از 12 ربیع الاول که به نقل از اهل سنت میلاد پیامبر است تا 17 ربیع الاول که اهل تشیع اعتقاد به ولادت رسول اکرم دارد هفته وحدت نامگذاری شده است.
3020/ 3034/1904
** خبرنگاران: عبدالله رحمانی، حسن حسین زاده، مسعود احمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1125 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار