شنبه, 27 آذر 1395 ساعت 15:40

رئیس‌ جمهوری: راهی جز همگرایی برای نجات جهان اسلام وجود ندارد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس جمهوری با بیان اینکه راهی جز همگرایی برای نجات جهان اسلام وجود ندارد تصریح کرد: واگرایی ما را از عظمت و پیشرفت باز خواهد داشت.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در مراسم دیدار رهبر انقلاب با جمعی از میهمانان خارجی، مسوولان و مردم که به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.
رئیس‌ جمهوری اوضاع فعلی منطقه و جهان اسلام را بسیار نگران‌کننده دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت‌های مظلوم در برابر تروریسم ایستاده و خواهد ایستاد.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، بحران های موجود و هر گونه بحران جدید در منطقه را توطئه ای علیه وحدت و عظمت مسلمین می داند، گفت: آنچه برای ما در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت جهان اسلام اهمیت دارد، کاهش تهدیدها و افزایش فرصت‌ها و ظرفیت‌هاست و می‌توانیم در کنار یکدیگر مشکلات را حل نموده و به نقطه‌ای برسیم که قدرت اسلام در سایه سیره نبوی را به رخ جهانیان بکشیم و آن روز دور نخواهد بود.
وی ادامه داد: جای تعجب است که تا دیروز دشمنان اسلام به ساحت پیامبر(ص) حمله می‌کردند و بر پیروان ایشان آزار می‌رساندند، اما متأسفانه امروز عده‌ای با ادعای پیروی از پیامبر(ص)، جامعه را به ترور و خشونت آلوده کرده اند و بدروغ پیامبر و دین رحمت را به عنوان پیامبر و دین خشونت معرفی می‌کنند.
رئیس‌ جمهوری تأکید کرد: جای شگفت است که برخی دولت‌های اسلامی از موفقیت ملت و دولت مبارز با تروریسم اندوهگین هستند و گویی از پیروزی مردم و ارتش عراق و سوریه بر تروریست‌های آدمکش نگرانند.
روحانی با اشاره به اینکه 'گویا آزادی مردم حلب، برخی دولت های اسلامی را خوشحال نکرده بلکه آنان را غمگین نموده است!'، افزود: آیا پیامبر(ص) ما را به چنین راهی دعوت کرد؟ و آیا راه و سیره پیامبر(ص)، جز مبارزه با ظلم و تجاوز بود؟
رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه گسترش امنیت و رفاه در جامعه اسلامی، افتخار جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: امروز شاهدیم به جای اینکه برخی دولت های اسلامی به فکر مردم مظلوم سوریه و مجروحان حلب باشند، از سرنوشت تروریست‌ها نگرانند.
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار رضایت بخش گزارش رسمی بانک مرکزی مبنی بر رشد اقتصادی 7.4 در 6 ماهه اول سال جاری، کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی و افزایش آمار و ارقام اعتقاد بیشتر جوانان به اساس دین و معنویت در ماه مبارک رمضان، و نیز عشق و شور به خاندان نبوت در ماه محرم با هدایت های مقام معظم رهبری، تأکید کرد: این به معنای افتخار جامعه اسلامی است و دولت برای ساماندهی اقتصادی در چارچوب و اصول اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند.
رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه اقتدای به سیره اخلاقی و اعتدالی پیامبر اسلام (ص)، رشد مادی و معنوی به ارمغان می‌آورد، ادامه داد: بحمدالله در بخش روحیه ایستادگی ملی و اخلاق نیز شاهد چنین رشدی هستیم.
روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریک و تهنیت میلاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و ولادت با سعادت فرزند برومندش امام جعفر صادق(ع) به سفرای کشورهای اسلامی، میهمانان کفرانس وحدت اسلامی، همه ملت بزرگ ایران، مسلمانان جهان و بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ادامه داد: امروز زادروز پیامبر اسلام(ص)، اخلاق و اعتدال است که به حق، همه سرزمین حجاز و سراسر جهان را نورانی کرد که 'جاء الحق و زهق الباطل.'
رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه امروز، روز کمال فضایل اخلاقی و اعتدال است، اظهار داشت: مولود امروز صلح، سلام، عزت، عظمت و آزادگی را برای جهانیان به ارمغان آورد.
روحانی با بیان اینکه پیامبر عظیم‌الشأن(ص) مسیر هدایت و سعادت عمومی را بر روی مردم گشود، گفت: از دیدگاه پیامبر (ص) وارد جرگه مسلمانی شدن، سهل و آسان بود. ایشان به ادای شهادتین اکتفا می‌کرد و آن کس که اسلام می آورد را در جمع مسلمانان از حقوق برابر برخوردار می‌کرد.
روحانی گفت: در صدر اسلام برخی از روی ترس و یا سیاست مسلمان می‌شدند و پیامبر(ص) به باطن اشخاص آگاه بود، اما هرگز باطنشان را به رخ آنها نکشید. حال آنکه قلب مقدس ایشان مخزن اسرار بود.
رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) شخصیتی بود که به قوه عصمت مجهز بود، اما در عین حال هیچ گاه خود را از مشورت بی‌نیاز نمی‌دانست، تصریح کرد: مشروعیت‌ ایشان الهی و در حد اعلا بود، اما خود را بی‌نیاز از مقبولیت نمی‌دانست. بشارت و پاداش برای مردم فراوان و تنبیه‌اش اندک بود. جذب را در اوج و دفع را در حداقل روا می داشت.
روحانی تصریح کرد: حضرت محمد مصطفی(ص) به هدایت مردم مشتاق بود و در این راه رنج و محنت فراوان ‌برد.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه اگر چه ابتدا فقرا به دین اسلام پیوستند و اغنیاء و اشراف کمتر به دین مبین اسلام مشرف شدند، اما پیامبر هرگز کینه ثروتمندان را به دل نگرفت و بر فقرا ستم یا اغنیاء را تحقیر نمی‌کرد، ادامه داد: ایشان حتی برای بازپس گرفتن اموال نامشروع ثروتمندان تنها به اجرای شریعت اکتفا می‌کرد و پا را فراتر نمی‌گذاشت.
روحانی به اهمیت وحدت و انسجام جامعه از منظر پیامبر اکرم(ص) اشاره و تأکید کرد: پیامبر طبقه‌ای را بر طبقه‌ای ترجیح نداد و بر تنور اختلافات اجتماعی ندمید؛ او شخصیتی بود که مدینه را نه با زور و شمشیر، بلکه با بیعت و تدبیر اداره کرد و مرکز حکومت اسلامی قرار داد.
رئیس‌ جمهوری افزود: در روزگاری که اکثریت مردم مدینه مسلمان نبودند، اما ایشان با علم، حکمت و وفای به پیمانش به خوبی امنیت و انسجام اجتماعی را در مدینه مستقر کرد.
روحانی با بیان اینکه حتی اگر کفار و اهل کتاب به نبوت ایشان ایمان نداشتند، اما به صداقت، عقلانیت، حکمت و امانتداری پیامبر(ص) معتقد بودند، اظهار داشت: همه می‌دانستند، قضاوتش عادلانه است و هیچگاه فردی را بر فردی جز با معیار حق ترجیح نمی‌دهد.
رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه اعتدال پیغمبر در سراسر زندگی نه میان‌داری بین ظالم و مظلوم و وسط‌ نشینی بین حق و باطل بود، بلکه اعتدالش انتخاب بهترین مسیر در احقاق حق،‌ ترجیح عقل بر جهل، انصاف بر اجحاف و موازنه بین دنیا و آخرت بود.
روحانی تصریح کرد: اگر از اعتدال سخن می‌گوییم، تنها خود شخص پیامبر اسلام(ص) است، اگر چه همواره به فکر آخرت بود، اما دنیا گریز و دنیاپرست نبود و با همه احترام به معنویت به نظم، حسن خلق با همه، زیبایی و آراستگی اهمیت می‌داد.
رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه ایشان در کنار تشویق مردم به فضایل اخلاقی،‌رفاه و پیشرفت مادی نیز توصیه می‌کرد، گفت: در مدینه پیامبر(ص) تنها معنویت و اخلاق نبود، بلکه امنیت و زندگی مردم از سایر شهرها بیشتر بود.
روحانی گفت: پیامبر اکرم(ص) تضادی بین رشد فضایل اخلاقی با رشد و پیشرفت زندگی مادی انسان‌ها، قائل نبود و اینها را در کنار همدیگر می‌دید.
سیام**3070**1449**تنظیم کننده: داود نخ کوب نیاسر*انتشار دهنده: امیر کاردان راد

اطلاعات تکميلي

خواندن 1143 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار